De revue der sporten jrg 27, 1934, no 30, 26-02-1934

  • Kopieer en plak deze bronvermelding in je document

Er is helaas een probleem met het ophalen van de afbeelding.

Dit kan twee oorzaken hebben:

  • De publicatie is nog niet beschikbaar in Delpher, maar zal dat binnenkort wel zijn.

  • Er is een tijdelijke storing met het laden van de afbeelding.

  • Probeer het later opnieuw.

    Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

    w.o. „DE CORINTHIAN"

    498

    Afdoende repliek van J. Leonard Lang!

    Een onzer medewerkers schrijft:

    Eenige weken terug heeft de K.N. A.C. een persconferentie gehouden, waaraan ook d e Revue een beschouw'ng heeft gewijd. Op die conferentie is mededeeling gedaan van het feit, dat de K.N.A.C. na bestudeering van tal van plannen over een autorenbaan haar keuze ten slotte heeft laten vallen op het plan Heerlen, het plan, dat in technisch en finantieel opzicht het best uitvoerbaar was.

    Zoo oogenschijnlijk leek het of daarmee andere plannen waren weggevaagd.

    Maar al spoedig werden wij van het tegendeel overtuigd: direct nadat dit besluit bekend was gemaakt, heeft het syndicaat van het Arnhemsche plan er blijk van gegeven zich niet bij deze beslissing neer te leggen. Eerstens door het zenden van een telegram aan den minister van Binnenlandsche Zaken, waarin gevraagd werd of de gemeentefinanciën geriskeerd mochten worden voor een zoodanige onderneming. Tweedens door uiteenzettingen in de pers, waarin Heerlen en Arnhem tegen elkaar werden afgewogen.

    Het laat zich aanzien, dat er nog vele woorden gewisseld en geschreven zullen worden vóór men weet wat er gebeuren zal.

    Afgaande op de gegevens, welke ons ten dienste staan is de stand van zaken op het oogenblik aldus.

    Het plan-Heerlen zou eigenlijk al dateeren van omstreeks anderhalf jaar geleden. Maar er is niets van naar buiten doorgedrongen. Het werd stil gehouden en pas 9 Februari j.1. heeft de Heerier raad aan dit voornemen zijn goedkeuring gehecht.

    De grond, waarop de baan zal worden gelegd, is gelegen rond den Heksenberg en is eigendom van de gemeente Heerlen. De aanleg zou in werkverschaffing geschieden. Het terrein is heuvelachtig, waardoor het mogelijk is een baan te verkrijgen, die hooge eischen stelt aan de coureurs.

    In het voordeel van de Hecrlerbaan is verder aangevoerd, dat zij mogelijkheden biedt voor grootere snelheden dan banen als b.v. de Nürburgrin°-, die verouderd is. Zoodat men er' rekening mee mocht houden, dat buitenlandsche coureurs naar Nederland zouden komen, als Heerlen inderdaad aan hooge eischen voldoet. Dhr. Lang sprak er zelfs van, dat de Heerlerbaan de snelste van Europa zou moeten worden.

    Nu het plan-Arnhem, of liever het plan Johanna-hoeve. Want het terrein, waar het hier omgaat is een gedeelte van het landgoed Johanna-hoeve, gelegen nabij Oosterbeek.

    Nadat men de K.N.A C, reeds eerder van het bestaan van een Arnhemsch plan op de hoogte had gebracht, werd een syndicaat gevormd, dat zich in October tot de K.N.A.C. richtte met het verzoek om (ten eerste) moreele

    steun aan het Johannahoeve-plan en (ten tweede) een voorloopig alleenrecht voor 3 maanden, in welken tijd dan andere plannen niet zouden worden gesteund. Verder werd van de K.N.A.C de verzekering gevraagd, dat, als het syndicaat na die drie maanden de garantie kon geven, dat de baan er kwam, gedurende 5 jaren een dergelijke toestemming niet aan anderen zou gegeven worden.

    Op deze toezegging van drie maanden nu heeft Arnhem gewacht. Pas mét die toezegging wilde men overgaan tot het bijeenbrengen van de noodige gelden. Die toezegging kwam echter niet.

    Naderhand schijnt het in de bedoeling van de K.N.A.C. te hebben gelegen, dat de gelden 1 Januari bijeen moesten zijn, hetgeen niet het geval was. En waarvoor Arnhem dan ook — zonder toezegging — niet doende is geweest.

    De Arnhemsche plannen waren dus bij de K.N.A.C. bekend. En er zijn besprekingen over gevoerd. Bij die besprekingen moet men het er over eens zijn geweest, dat qua ligging Arnhem al bij voorbaat een bevoorrechte positie innam. En dat ook in technisch opzicht deze plannen in orde waren.

    Het ging dus om de finantieele zijde. In dat verband moet door de K.N. A.C. zijn opgemerkt, dat aan het Arnhemsche syndicaat geen optie van eenige jaren kon worden geschonken, zonder te weten of men finantieel sterk genoeg stond. Zoodoende zou het een riskant experiment worden onder goedkeuring van de K.N.A.C. Want liet zou — alweer aldus de K.N.A.C. — zéér de vraag zijn of de exploitatie van een Nederlandsche auto renbaan loonend zou zijn te maken.

    Wanneer men afgaat op deze feiten dan zitten aan deze zaak nog al eenige kantjes, die opheldering behoeven.

    MIJIÏHARDT'3

    Doos 60ct Bij Apoth.en Drogisten

    Dan vraagt men zich af waarom de K.N.A.C. het plan Arnhem tenslotte naast zich neer heeft gelegd en aan Heerlen de voorkeur heeft gegeven.

    Wat de ligging aangaat komt Heerlen o.i. niet boven Arnhem uit. Wat de toegangswegen betreft, een van de allervoornaamste punten, zeker evenmin. Blijft dus de finantieele zijde.

    En kon in dat opzicht niet eenzelfde oplossing worden verkregen als in Heerlen? Dat wil zeggen: Had men de deelhebbers aan het Arnhemsche plan (waarmee toch rijkelijk lang onderhandeld is geworden) niet kunnen adviseeren eens met de gemeente Arnhem te gaan praten?

    Wij hebben dhr. J. Leonard Lang van dit artikel doen kennis nemen en zijn meening gevraagd. De heer Lang schetste ons de toedracht aldus, kort en krachtig:

    De K.N.A.C. had plannen gevraagd en iedereen kon dus plannen indienen. Er was de voorwaarde gesteld, dat de indieners tot 1 Januari j.1. den tijd hadden en dan moesten kunnen mededeelen of hun plannen technisch en finantieel safe waren. Er waren drie plannen, Assen, Heerlen, Arnhem. Daarvan kon alleen Heerlen op 1 Januari zeggen, dat de technische en finantieele zijde in orde waren. Daarom en daarom alléén viel dus de keus op Heerlen.

    Tot zoover de volkomen afdoende toelichting van dhr. L a n g, in wicn wij een dusdanig vertrouwen stellen, dat elke verdere critiek ter zake ons overbodig voorkomt.

    Met beste dagelijksche middel ter opwekking en verkwikking.

    KING pepermunt