DE HOLLANDSCHE REVUE

481

Opvliegend slachtoffer: — Wel, je hebt er verdraaid lang voor noodig gehad om het in je hersens te krijgen, te stoppen!. ...

Automobilist: — Wel, ziet u, ik wou mijn vrouw eerst buiten uw geluidskring brengen.

En gaat men rekening houden met de nieuwe eischen des tijds, die met kracht om plaats en beweegruimte voor de motor en het motorverkeer

schreeuwen.

Wel lapt men nog altijd aan oude en door de kom van gemeenten loopende wegen, maar steeds luider wordt er ook om groote verkeerswegen dwars door Nederland en vrij van steden en dorpen geroepen. WH Nederland in zijn opbloei niet achterblijven bij omliggende landen, dan is dat een dringende eisch, waarop wij een ander maal hier uitvoeriger zullen terugkomen.

Hoezeer met alle hoogst billijke eischen rekening wordt gehouden in het buitenland, blijkt wel uit het feit dat de ingenieurs van het Amerikaansche bureau der Public Roads, sinds een jaar, de gewoonten van automobilisten bestudeerd hebben, om te weten op welke wijze zij den weg gebruiken, en om daardoor te weten welke breedte autowegen behooren te hebben om zoo practisch mogelijk te voldoen aan het moderne verkeer.

Zij zijn tot de conclusie gekomen dat een wegbreedte van 20 voet wel de limiet is met het oog op de veiligheid bij de moderne verkeerstoestanden. De meeste automobilisten hebben er onbewust het land aan langs den kant van den weg te rijden. Gewoonlijk rijden ze 2% tot 4K voet daarvan af. Zij zijn er eerder toe geneigd den afstand tusschen hun eigen auto en de van den anderen kant komende te verkleinen, dan naar den zijkant uit te wijken, welke hun als het ware tegenzin inboezemt.

Bij een twintig voet breeden weg is er voldoende ruimte voor een van twee kanten komend verkeer, zelfs voor zware vrachtwagens, maar als de

hreedte verkleind wordt tot achttien voet, is de veiligheidsfactor tevens ook verkleind.

Het spreekt vanzelf, dat hiermee niet beweerd wordt, dat twintig voet een ideale wegbreedte is. Voor drukke verkeerswegen is twintig voet zelfs veel te smal; dat zal het verkeer vertragen en dikwijls stagnatie veroorzaken. Veertig voet is de limiet voor wegen met druk verkeer. Deze wegen zullen ruimte bieden voor vier files, welke dan bij tusschenpoozen onderbroken kunnen worden om voetgangers gelegenheid te geven over te steken. Dat is ander werk, dan de nonchalance, waarmee Waterstaat in Nederland met de belangen van autorijders omspringt.... de millioenen van de wegbelasting liever oppot en

zuinigjes aan, heel oude en voor modern verkeer totaal onbruikbare wegen in staat brengt om twee auto's gelegenheid te geven elkaar makkelijk te passeeren.

In dezen tijd van snelle opleving van het motorverkeer, en nu steeds alles meer per as gaat, heeft vooral een land als Nederland meer behoefte aan goede bruggen en breede wegen dan aan spoorwegen en zelfs kanalen. En vooral volge men het voorbeeld van Amerika, men houde rekening met de behoeften van de, per jaar met een derde toenemende automobilisten. Zoowel met de eigenaar van personen- als van vrachtwagens.

RADIUS.