458

DE HOLLANDSCHE REVUE

Bij het koopen van een mantel behoeft Mevrouw zich gelukkig niet zooveel zorgen te maken. Ze is slank en ze wil slank blijven en de mode blijft ondanks al haar veranderingen óók de slanke lijn huldigen. Niemand zal er over denken de Engelsche stof die de

EEN MANTEL, zoo eenvoudig als re maar denken kunt

alleen zaligmakende van de mode is met volants en godets te nemen. Dat zou plomp en werkelijk onmodieus staan en dat wil Mevrouw niet zijn. Ze laat haar blik eens over de verschillende modellen gaan. Ja, die van donker blauw crêpe met die grappige nervures op den rug vindt ze wel aardig 't Is eigenlijk geen mantel, maar een complet, (daarom is hij ook niet van Engelsche stof). Mevrouw kan eigenlijk nog best een japonnetje gebruiken en zij vindt dat wat er bij hoort erg lief. 't Is van twee tinten

blauw, het marine van de jas en een helder hemelsblauw. De punten die we in den mantel vinden, zien we bij de jas ook weer terug en in de voering van den mantel wordt door een encrustatie het lichte blauw van de japon gereleveerd. Vindt ge niet dat Mevrouw gelijk heeft en 't alles bij elkaar een snoezig geheel is?

Mevrouw kijkt ook al eens uit naar een aardige jurk van bedrukte zijde. Wat zullen er dezen zomer weinig effen kleuren gedragen worden, vooral waar 't de dunne zijden en voile jurken betreft. Crêpe de chine is speciaal met kleine patroontjes bedrukt, bloemetjes, vruchtjes, ornamentjes, blaadjes en ook nog wel — maar veel minder dan verleden jaar — de moesjes die den vorigen zomer zoo populair waren. De eerste Parijsche kunstenaars houden er zich mee bezig stoffen te ontwerpen, 't Is ditmaal de zij naar ontwerp van den beroemden Parijsch— Japanschen meester Toujita, die het meest gezocht is.

Mevrouw heeft ze gezien en ze is er verrukt van. De patroontjes zijn naif en tegelijkertijd geraffineerd, vooral van die met die kleine vogeltjes op een donker fond zou ze dolgraag een japon hebben. Maar dergelijke nieuwe stoffen zijn gewoonlijk peperduur en.... de andere bedrukte zijden zijn toch ook heel aardig. ,

Op kousengebied is mevrouw verzot op de lichte kousen met donkere punten die van de achtennaad in een streep beginnend tot den hiel breed uitloopen. Bij zwarte avondschoentjes rnaken. deze kousen een allergeestigst effect en ze flatteeren bovendien nog de lijn van het been.

Prettig ook dat de donkere kousen weer mode worden. Ze zijn niet zwart, maar donker grijs-bruin, z.g. „fumé". Natuurlijk passen ze alleen bij een donkere japon, bij een licht toiletje staan ze in 't geheel niet.

De nieuwste schoen is de „Topaze", genoemd naar het tooneelstuk dat overal zoo'n overweldigend succes heeft. (Ook bij ons onder de titel 't Groote A. B. C.) 't Is wel iets heel nieuws, en mevrouw heeft er lang met verbazing en met gemengde gevoelens naar staan kijken. Ze weet werkelijk niet of ze 't mooi zal vinden of niet. De hak van dezen schoen is middelmatig hoog en de neus — schrik niet — is vierkant, niet zoo'n klein beetje afgeplat, maar echt vierkant. Ge begrijpt nu misschien de verbazing van mevrouw, want het effect dat dit model maakt is werkelijk heel vreemd. Of het een succes zal worden? Daar valt heel weinig

van te zeggen, dat zal de tijd ons leeren.

Even nog een paar zomerhoedjes — want heusch, we beginnen nu toch zoo langzamerhand naar dit jaargetijde toe te loopen.

EN 'T JAPONNETJE, DAT EB BIJ HOORT

We zagen een hoedje van vilt, gegarneerd met eenige platte vilten bloemen die op den onderkant zijn aangebracht. De manier om de hoeden in den hals rond uit te snijden, zoodat we onze aardige krulletjes niet behoeven te chiffoneeren, is wel heel geestig. Of houdt ge meer van het groote geschulpte-echte-zomer-model dat diezelfde uitsnijding juist op het voorhoofd heeft, mevrouw? Ge hebt maar te kiezen. Beide modellen zijn up to date.

D'ORSAY.