DE HOLLANDSCHE REVUE
449
Edgard Tijtgat
1879-28 April-1929
Juist dezer dagen zag ik een zeer mooie Henri Rousseau. De eminente qualiteiten van dit doek waren zoo duidelijk en op het eerste gezicht te lezen voor ieder, die maar een klein beetje ervaring van beeldende kunsten had, dat ik mij, oprecht verbaasd, af vroeg: hoe is het in hemelsnaam mogelijk geweest, dat men niet van het eerste oogenblik af erkend heeft, dat men hier tegenover een groot kunstenaar, een groot schilder stond. Wat een verzameling botte, bekrompen, eigengereide frikken moet het publiek en de kritiek van die dagen gteweest zijn.
Sindsdien is er veel veranderd. Maar het misverstand tusschen de kunstenaars en de „gewone" menschen blijft altijd bestaan. Alleen is het aantal van hen die, open voor het nieuwe, de jonge kunst verdedigen tegen de routine en de baatzucht der heeren die op het gestoelte der eere zetelen en aan het laadje zitten, nu oneindig veel grooter dan vroeger en zij beschikken over meer macht. Dank zij die ware kenners, die voor hun keuze durven strijden, is Edgard Tijtgat een van de figuren op het eerste plan van de Belgische schilderkunst. Hij werd 28 April 1929 vijftig jaar oud en van die gelegenheid hebben zijn vrienden gebruik gemaakt om hem, in woord en geschrifte, te huldigen.
Tijt gat is omgeven door een uitgebreide gemeente van trouwe en oprechte bewonderaars. En niet in België alleen. Men vindt ze in Engeland, in Frankrijk, ten onzent. Deze winter hield hij een omvangrijke tentoonstelling bij Flechtheim te Berlijn; het werd een onaantastbaar succes. De kunstkritiek heb |k zelden zoo eenparig gezien in enthousiasme en lofprijzing. Het kan ook bijna niet anders. Ik sta altijd weer verbaasd, wanneer ik bemerk dat er toch
nog menschen zijn, die een zoo lieve, eenvoudige, diepgevoelige taal als Tijtgat spreekt, niet verstaan. Ik ken geen werk van hem, dat niet direct en oprecht zijn bedoelingen voor ons open legt. Het is alles zoo zuiver, zoo natuurlijk, zoo vanzelfsprekend als kunst, die noodwendig een arrangement, een zekere mate van bovennatuurlijkheid en onnatuurlijkheid veronderstelt, maar zijn kan. Het is een duidelijke misvatting — en zelden te goeder trouw — om in dit werk een valsche naïviteit, of zelfs maar een naïviteit te zien. Deze kunst is noch naïf, noch kinderlijk. Ze is tamelijk gecompliceerd, tamelijk geraffineerd en altijd — op een opgewekte en onomwonden wijze — m e n s c h e 1 ij k. En zij is altijd de uiting van Tijtgat, persoonlijk en onvergelijkelijk.
Edgard Tijtgat is en blijft ook als mensch in het
Electro-Technisch en Sanitair-Technisch Bureau
W. L» OOLGAARD SNIJDER
Van Slingelandtstraat 203-205, Telefoon 52034 'S-GRAVENHAGE
Baden, Geysers, vaste Waschtafels Drukautomaten
voor warm-watervoorziening 102 door geheel Uw huis
Küppersbusch Gasfornuizen, Haarden!!