DE HOLLANDSCHE REVUE

425

soms ook vierde versnelling. En als je die woorden uit het hoofd geleerd hebt en (van een plaatje bekeken) wéét, waar ze zitten, en dit meestal op dezelfde plaats aan een auto, namelijk binnenin en dadelijk bij de hand, dan ben je al half automobilist en spreekt de leermeester al geen Latijn meer tegen je. Het is zelfs verkeerd méér te weten. Leert alleen van buiten: In de radiator moet water, in de benzinetank benzine en in het oliereservoir olie. (Ik ken automobilisten die water in de benzinetank gooiden. Een lichte verstrooidheid, die zwaar woog). Hecht ge zeer aan de tanden van de versnellingsbak, dan zou aan te raden zijn eerst eenige heel gewone handgrepen te leeren, zonder met je eigen wagen te rijden. Het best doe je dat op iemand anders wagen, of

(maar dan een oude) piano. Sinds

door het opkomen van de radio de pianozaken zoo slecht gaan, zou dat misschien een toekomst openen voor pianozaken. Ik weet van verscheidene menschen, die het op een piano uitstekend geleerd hebben. De twee piano-pedalen stel je je voor als gaspedaal en dat der koppeling. In je rechterhand neem je een wandelstok met ronde knop. Dat is de hefboom der koppeling. Dus je verbeeldt je dat de motor loopt, je schakelt dus links uit, trek de wandelstok links naar je toe, laat de koppelpedaal schieten en geeft gas. Vervolgens weer uitschakelen, stok rechts voor (al naar het merk van je auto dat aangeeft) inschakelen, iets meer gas enzoovoort tot aan de derde of vierde versnelling. Doe dat een avond lang en als u geen standje van uw vrouw krijgt, dat u de piano bekrast, nóg eens een avondje. En u zult zitten in uw wagen voor de piano als had je er eeuwig in gezeten. Let eens op, of ge het per piano of per auto (van uw vriend) leert, zoodra ge 's avonds in bed ligt, doet ge dezelfde oefeningen bijna automatisch.... u ligt te mompelen inschakelen, versnellingshefboom, inschakelen, gas, debrayeeren, inschakelen, gas.... tot u ervan inslaapt, en er een nachtmerrie van krijgt.

KINDEROPNAMEN

OOK AAN HUIS

Schetsfoto's Vergrootingen

naar oude foto's 161

C. J. L.VERMEULEN

TQUSSAINTKADE 20' ,S-GRAVEN HAGE

Sturen zelf is niet moeilijk Altijd

langs de voorwerpen die je op den weg tegenkomt. Soms er tusschen door. En als ge links wilt, het stuur

links trekken en rechts rechts.

Simple comme bonjour. Maar voor je de garage verlaat allereerst je wagen verzekeren. Een verzekeringskantoor heeft me eens gezegd, dat 80 procent van de ongelukkan voorkomen in de eerste drie dagen van het leeren. In uw heele verdere leven, loopt u dan nog maar twintig procent van cle kansen, van alle te vreezen ongelukken.

Vooral veel toeteren. Dat vindt de politie in uw stad prettig, ofschoon er. steden zijn, waar men vraagt het zoo weinig mogelijk te doen, maar u dubbel bekeurt, als u niet getoeterd hebt op de hoeken van wegen. Maar waar elke straat minstens tien zijstraten heeft, zoo, enfin de conclusie laat ik uzelf.

Om het eerst in je wagen uit te rijden, zoek je een mooien dag. Want er is niets wat je op zoo'n moment zoozeer ter harte gaat als je nikkel en je duco. Niets is er dramatischer in het leven van een pas aankomend automobilist, dan de eerste spat op zijn nikkel, de eerste kras op zijn duco. Later ben je wijzer.

Dus je doet precies, wat je al

zoolang geleerd hebt je drukt op

den starter, schakelt in, geeft gas

METZ & Co.

LIBERTY AGENCY

STOFFEN

VOOR

KLEEDING

EN

INTERIEUR

HOOGSTRAAT 16 DEN HAAG

126

En ineens hoor je een vreeselijk getoeter en geschreeuw achter je, want je hebt verkeerd ingeschakeld, namelijk op achteruit en dreigt een wagen achter je te pletter te rijden. Druk dan niet uit schrik op het gaspedaal, inplaats van op de rem, want anders is jouw wagen en die van je achterbuurman plat. Maar remt zuiver en herstelt de fout.

Dan komt het eerste critieke oogenblik.... Daar in de verte komt een wagen aan. Het is wel een handwagen, maar een wagen is het toch, en je berekent hoe je er langs moet komen, tusschen trottoirband en linkerwiel. Je merkt dat de wagen naar je bevelen luistert, als een kind, maar toch schrikt je de ruimte af, die vier meter bedraagt, terwijl je juist invalt, dat je de breedte van je wagen niet precies kent. Die lijkt je te breed voor die smalle engte van 4 meter. Als je er doorheen ben, voel je je ineens trots, dat je den wagen er doorheen laveerde. En je eerste schrede op den weg naar zelfkennis en bewuste zekerheid is gelegd, want je wagen was nog geen 2 meter breed. Bochten blijken makkelijk te nemen. Scherpe hoeken leer je in zeer korten tijd. Kinderen blijken onberekenbaar, maar met vierwielremmen redt men dapper het leven van veel roekelooze wezentjes. Wandelaars blijken vaak levensmoede te zijn en trachten zelfmoord te plegen. Help ze echter niet daarin, want dit is strafbaar.... Leer vooral waar de rem zit en neem altijd een wagen met vierwielremmen. Kippen plegen finaal zelfmoord maar de eigenaar heeft tot troost voor den Zondag een hoentje in de soep. Honden redden zichzelf en katten zijn zeer taai. Met politieagenten moet men voorzichtig zijn, die staan gewoonlijk midden op den weg te zwaaien en het is niet al te zeer aan te raden, deze bij ongeluk van hun voetstuk te maaien. Verder vermijde men boomen (als ze dik zijn) en vooral vrachtauto's en trams, die harder en sterker zijn dan gij. Rondom fietsers een boogje maken, want die gaan nooit opzijde. Maar wordt daarbij niet zenuwach-

I HOTEL DESINDES I

| DEN HAAG 114 \

1 Het voornaamste Eerste Klasse Hotel |

| met we re ld reputatie |

| Geheel gemoderniseerd in 1924 j

\ Telegram-adres: HENRY E. REY j

| REY - HAAG ■ Directeur |