Mengelwerk.

plaats maken, welke geschikt zijn om behoorlijk door het denkorgaan verwerkt te worden.

Maar niet zelden laat ook de onderwijzer van de lagere school zich door den drang der ouders of door andere beweegredenen verleiden in dit verkeerde spoor voort te ijlen. Hij maakt gebruik van de oppervlakkige en werktuigelijke kennis door het kind in de bewaarschool opgedaan, laat het dadelijk een klasse overspringen en aan het onderwijs deelnemen , voor methodisch ontwikkelde kinderen van meergevorderden leeftijd bestemd. De ijdelheid van het kind wordt daardoor geprikkeld en zijn zucht om uit te blinken aangewakkerd. Koortsig wordt het door de ouders op die baan voortgedreven. Elk teeken van vlijt, dat het naar huis brengt, is een nieuwé prikkel voor zijne eerzucht. Het wordt geprezen door zijne ouders; het wordt zelfs in zijn bijzijn een knappe jongen of vlug meisje genoemd. Het wedijvert met zijne makkers om den prijs; het is overwinnaar en droomt weder van nieuwe lauweren. Zoo brengt het 2 a, 3 jaren door in de grootste overspanning. Maar daar treedt een keerpunt in: de ijverige knaap of het leergrage meisje mist nu en dan eens een vraag of is minder vast in zijn lessen; het werken gaat minder vlug; het kind klaagt over hoofdpijn, vermoeienis na een lichamelijke of geestelijke inspanning; het wordt teruggetrokken en stil, is niet zoo gevoelig meer voor loftuiting, het wordt minder prat op een goedkeuring, onverschillig voor een berisping; 'er volgt een crisis : — of er treedt een snel en slepend hersenlijden op, of de natuur redt zich en verbreekt de kunstmatige banden ■— de leergrage knaap of het meisje verandert in een speelziek en levenslustig kind, dat meer aan zijn hoepel en pop en aan allerlei guitenstreken, dan aan den hem opgelegden arbeid denkt. Ziedaar een beeld aan de werkelijkheid ontleend!