Mengelwerk.

helpen zal, om dat enorme schoolverzuim tot een minimum te brengen, en naar zijn inzien zou juist de invoering van leerplicht zeer bevorderlijk wezen aan het algemeen worden eener opinie van J. S. Milt, , op bladz. 697 der boekbeoordeeling opgenomen.

Uit het opschrift volgt, dat ik het middel, door den heer Geluk verdedigd, slecht noem, en het doel, dat hij er zich mede voorstelt te bereiken , nog slechter.

Eerst het middel, daarna het doel. Opmerking verdient het , dat de voorstanders het middel bij voorkeur leerplicht noemen, en de tegenstanders leerdwang; het waarom ligt voor de hand. Onze schoone en rijke moedertaal duldt echter geene twee woorden van volkomeu gelijke beteekenis; leerdwaug is het gevolg eener staatswet, leerplicht het uitvloeisel eener natuurwet. De heer Geluk behoort tot het getal dergenen , die van eene tusschenkomst der staatsmacht alleen heil verwachten, hladz. 685 v. o,, en dient dus ter wille der taal het woord leerdwang te gebruiken.

Van nature is den ouders het plichtbesef ingeschapen hunne kinderen te onderhouden en op te voeden ; en niet alleen den mensch , maar ook het dier is dat eigen , en wanneer men waarneemt, dat dit nimmer afwijkt van die plichtsvervulling, indien geene invloeden daar buiten het verhinderen , dan mag men gerust aannemen , dat de mensch , ook de minstontwikkelde, dien plicht niet zal verzaken buiten oorzaak.

Het schoolverzuim beschouwt men in hoofdzaak als een gevolg van het gebruik van schoolplichtige kindern tot arbeid; de ondervinding bevestigt zulks.

Volgens den heer Romeijn is een jongen van 11 of 12 jaar een man In den pot, en wanneer de ouders , wegens de gebrekkige gesteldheid onzer maatschappelijke inrichting, niet in staat zijn dien pot op zijn tijd te vullenis het