564

Schoolnieuws.

De rekenkunde werd grootendeels voor hét bord behandeld; de praktische bekwaamheid werd beoordeeld naar de opvatting van eenige rekenkundige voorstellen, door den Inspecteur uitgekozen en opgegeven.

Na eene tusschenpoozing van 4 tot 6 ure begon het onderzoek naar de vorderingen in de toonleer met eene praktische oefening der intervallen. Vooral kwam bij dit gedeelte van het examen uit, hoe de kweekelingen hunne denkbeelden van intervallen, tertsen, kwinten, toonschalen, enz. op het bord wisten voor te stellen.

Het lezen uit de Chrestomathie van Zeegers werd tevens dienstbaar gemaakt tot het onderzoek naar de vorderingen in de taalkennis.

Bij de vormleer werden behandeld: doel en gang van dit onderwijs, de ligchamen, netten van ligchamen, en berekeningen op aanschouwing gegrond.

Inmiddels was het reeds 9 uur geworden, en daar verscheidene kweekelingen, die niet in Gouda woonachtig zijn, nog eene voetreis huiswaarts af te leggen hadden, werd besloten, het onderzoek in de overgeblevene vakken: kennis der natuur, gewijde geschiedenis, en opvoeding en onderwijs, tot een volgende keer uit te stellen; terwijl het examen, dat over 't algemeen een zeer gunstigen indruk gemaakt heeft, en zoo wel voor de onderwijzers als de kweekelingen gunstig getuigt, met een tweetal driestemmige liederen geëindigd werd.

Op den 2den Junij 1. 1. zijn door den Districtsschoolopziener en den hoofdonderwijzer der Rijks-normaallessen te Gouda de volgende vijf jongelieden, die zich tot het bijwonen dier lessen hadden aangemeld, geëxamineerd : P. C. Schriek , B. Begeer , H. C. J. C. Christan ,