Marineblad
,Het departement bestaat uit een aantal half-onafhankelijke afdeelingen, bureaux en'commissies werkend in los-georganiseerd verband onder een burgerchef. Het kan daardoor geen verwondering wekken, dat deze burgerchef van zijn afdelingshoofden de meest uiteenloopende adviezen krijgt en hierdoor zelden een bevredigende beslissing genomen wordt.
De desastreuse gevolgen van het feit, dat men het in Washington over fundamenteele zaken niet eens is, laten zich denken. Doordat continuïteit ontbreekt, wordt wat vandaag gedaan wordt, morgen door een ander weer afgebroken. Aan wie de schuld? Zeker niet aan de burger-chefs, die sinds lang geleerd hebben „deskundige adviseurs met achterdocht te beschouwen". Het is onze eigen schuld en wij doen beter noch aan het Congres, noch onzen regeeringsvorm of den onmilitairen geest van ons volk de schuld te geven en nog minder aan den burger-beambte.
Wat wij noodig hebben is doctrine en een vaste lijn in onze strategie, tactiek, logistiek, artillerie, ontwerpen, oefeningen en walinrichtingen, teneinde te verkrijgen louter goed-georganiseerde onderdeelen, samengebonden tot een doelbewuste organisatie."
Het spreekt wel vanzelf, dat de gebreken van de departementsorganisatie, waarin vanzelf het blijvende burger-element grooten invloed krijgt, voor een man als Sims niet verborgen bleven in de jaren
1902 '07. Na zijn jarenlangen strijd, voornamelijk tegen de „inertie
van het Departement", stelt hij in 1908 een memorandum op, waarin hij aan zijn talrijke grieven en wenschen uiting geeft. Zeker was dit memorandum direct onder het loodje geraakt, wanneer hij niet kort daarop als adjudant een persoonlijk beroep op den President had kunnen doen. Het gevolg was een Commissie van zeer invloedrijke mannen, waaronder Mahan, Luce en Wainwright, wier rapport na het verdwijnen van Roosevelt en Sims voorloopig „ter nader advies" werd opgeborgen. Eerst in 1915 komt er onder den druk der omstandigheden schot in en worden belangrijke hervormingen op het Departement doorgevoerd (o.a. een „chief of Naval Operations aangesteld).
Het is inderdaad verwonderlijk, dat de mogendheid, welke verreweg de eerste was met het stichten van een krijgsschool, zoo achteraan kwam met haar marinestaf. De behoefte daaraan was zeker niet nieuw en bleek al zeer duidelijk tijdens de campagne van Admiral Sampson tegen Cervera's eskader in 1898, waarin allerlei administratieve autoriteiten in Washington zich bij voortduring hinderlijk mengden.
Zelfs de tijdelijke instelling van den „Naval War Board" onder leiding van Theodoor Roosevelt en waarin ook Mahan zitting had, vermocht de departementale bemoeizucht niet geheel te breken17). De toekomst zou leeren, dat men er ook met deze nieuwe „operatie afdeeling" in Washington nog niet was.
Nog vóór de instelling van den Marinestaf, waarop ik nader terug-
17) History Am. Navy, pag. 345.
472