Admiraal Sims 1858—1936
1911. Hij kwam hier wel op een gelukkig moment10). Van Admiral Luce 1885 tot Captain L. Rodgers 1911 had de krijgsschool een kwijnend bestaan geleid. Laboureerend aan een chronisch gebrek aan belangstelling en aan leerlingen, was zij vele jaren als een fabriek zonder grondstoffen geweest. Sims is sindsdien een vurig kampioen voor de Am. krijgsschool gebleven, doch niet minder voor de krijgsschoolgedachte in het algemeen. In woord en geschrift heeft hij steeds weer en vooral ook later op de noodzaak van krijgskundige vorming voor zooveel mogelijk alle marine-officieren gewezen. Reeds direct na afloop van den tweejarigen cursus laat hij op eigen kosten een brochure drukken en onder alle officieren verspreiden om belangstelling voor het „Naval War College" te wekken.
Te verwonderen behoeft ons dit enthousiasme geenszins; niet alleen omdat, „if there was anything affecting the Navy that Sims did not see before others it would be hard to name", maar misschien meer nog, omdat hij in de organisatie en methode van Captain Rodgers, iets van eigen geliefkoosde methodes terugvond11).
„The War College is an organised body of Naval officers, who are trying to arrivé at the truth concerning the best method of conducting war, the types of ships we need and the most efficiënt manner of using them."
„The basis of its methods of research is discussion. The discussion is free and frank. It is essentially between men, not officers. Grade marks do not influence conclusions. These are based upon arguments and facts. The War College is a team" 12). „It is not a college at all; it is a board" 13). Zij vindt haar oorzaak en haar doel in de practijk, niet in de zuivere theorie, welke hoogstens middel is. Zij wijkt in methode af van de overige Marine-organisatie, behalve de „General Board" (Algemeene Raad van vlagofficieren, welke adviseert omtrent vraagstukken, de algemeene Marine-organisatie betreffende en vooral betreffende den aanbouw van materieel). Volgens de normale Marine-organisatie, zouden de leerlingen hun eigen lokalen hebben en de directeur zou zelden te zien zijn en zijn conclusies en beslissingen vanuit zijn bureau ter kennis van de leerlingen brengen.
Zoo is haar organisatie echter niet; haar basis is uitwisseling van gedachten en verzamelde practijk. De leerlingen brengen hun practische ervaringen naar de krijgsschool, waar zij aan de theorie wordt getoetst en hiermede aangevuld wederom in de practijk terugkeeren.
10) The Practical Navalofficer. Proc. 1921, pag. 525 e.v.
") The Sconoclast. Proceedings 1937.
12) N.W.C. principle and methods applied afloat. Proc. 1915, pag. 383 ev.
13) The Practical Naval-officer.
463