Marineblad

Dat het Davis-apparaat geen succes had, nadat de bemanning aan koolzuurvergiftiging leed. ligt voor de hand; zoodra men onder druk komt wordt de vergiftiging acuut. Een toestel voor luchtonderzoek had hier der leiding belangrijke aanwijzingen kunnen geven.

Ten slotte het reddingskamersysteem, ook wel aangeduid als „sluissysteem", tegenover het systeem, zooals dit aan boord van onze nieuwste onderzeebooten wordt toegepast en waarbij men een compartiment met een Dragerlong verlaat. Zooals bekend, zet men bij ons het geheele compartiment onder water en vormt een flink luchtkussen door aan het luikhoofd, waardoor de opstijging zal geschieden, een soort verlengstuk naar beneden te laten zakken.

Het laatste systeem werkt vlugger; het schept de mogelijkheid de menschen in de hand te houden, en heeft bovendien nog het voordeel, dat men zelfs zonder Drager-apparaat de boot kan verlaten.

Aan boord van de „Thetis" werkte het sluissysteem aanvankelijk goed, waarbij nog het voordeel kwam, dat men door het lichter maken van het achterschip de duikdiepte kon verminderen. Bij het sluissysteem bestaat echter het gevaar, dat men onklaar komt van het luik, of zoodanig manipuleert met de sluiting, dat het luik van binnen-uit niet meer voldoende kan worden gesloten. Bovendien is het gevaar niet denkbeeldig, dat de menschen zich in hun opwinding te snel onder druk zetten, met alle daaraan verbonden noodlottige gevolgen. In verband hiermede lijkt het ons aangewezen om aan het huidige, door ons gekozen, systeem de voorkeur te geven boven het sluissysteem, al verdient het aanbeveling de toren en andere afgangen, welke zich hiertoe leenen, als sluis in te richten.

Zoo komen uit het tragische ongeval, overkomen aan onze Engelsche collega's, lessen naar voren, welke voor onze onderzeebootofficieren en constructeurs van nut kunnen zijn. De grootste les is wel deze, dat het onderzeeboot-bedrijf de volle kennis, ervaring en toewijding vereischt van alle opvarenden, en dat een ieder op de hoogte moet zijn van de gevaren, welke kunnen dreigen, zonder zich hierdoor echter te laten intimideeren.

Sluiten wij dit korte overzicht met een woord van stillen eerbied voor de heldhaftige wijze, waarop de opvarenden van de „Thetis" gevallen zijn in den dienst van hun Vaderland.

a/b. H. Ms, „O 20", November 1939.

Caraïbische Zee.

210