5e Jaargang

Zaterdag 27 September 1913

No. 260

DE KUNST

Een Algemeen Geïllustreerd en Artistiek Weekblad

Tooneel, Muziek, Beeldende Kunsten, Letteren, Bouwkunst, Kunstnijverheid, Tentoonstellingen, Mode, Sport, Enz.

— abonnement voor Nederland— Directeur-Hoofdredacteur: N H WOLF - advertentiën 30 cent per reoel -

per KWARTAAL FRANCO PER POST f 2.- LeHerk Redacteur: WENZEL FRANKEMÖLLE B.J KONTRAKT b.ZONDERE VOORWAARDEN

Bij vooruitbetaling - Losse Nummers 25 Cent Inlichtingen geeft gaarne de Administratie

Voor het Buitenland wordt de prijs met 60 BUREAU VAN REDACTIE EN ADMINISTRATIE " van De Kunst

cent per 3 maanden verhoogd voor porto VALERIUSSTRAAT 61 :-: AMSTERDAM Proefnummers steeds op aanvrage verkrijgbaar

MEDEWERKERS: CAREL J. A. BEOEER, FRANK VAN BERGEN, BERNARD CANTER, WALTER VAN DIEDENHOVEN, CORN. DOKKUM CORN. DOPPER, HENRY ENGELEN. E. ERFMANN, PIET VAN DER HEM, A. T. HEYTING, J. RICHARD HEUCKEROTH, J. J. L. TEN KATE JR. PIET KOOMEN, W. C. VAN MEURS, THEO MOLKENBOER, FREDERIK VAN MONSJOU, P. CORNELIS DE MOOR, J. LOUIS PISUISSE E. VAN PRAAG, J. K. RENSBURG, JAC. RINSE, WILLEM ROYAARDS, J. H. SPEENHOFF, JOHANNA STEKETEE, HERRE DE VOS, PH. ZILCKEN

C. J. Maks,

Kunstzaal Oldenzeel, Rotterdam. October 1913.

FRANS BUFFA & ZONEN

KUNSTHANDEL - KALVERSTRAAT - AMSTERDAM TENTOONSTELLING VAN SCHILDERIJEN EN AQUARELLEN VAN MODERNE MEESTERS

Onder de jongere schilders der Amsterdamsche schilderschool neemt C o r n e 1 i s Johannes Maks een zeer bizondere plaats in. Is hij

modernist, of behoort hij nog tot de oudere richting?... Zijn werk oppervlakkig bekijkend zou men zeggen: hij is impressionist, dus behoort hij tot de ouderen, tot de vorige generatie. Maar bij nadere beschouwing zal men toch inzien, dat hij met de Barbizon-Haagsche school alléén het naar „impressionistisch" zweemende gemeen heeft. Zijn werk als zoodanig is zéér persoonlijk.

Men zou aan Breitner kunnen denken. En dit zou verklaarbaar wezen: Maks is bij zijn eerste schreden op het moeilijke kunstenaarspad door Breitner geholpen. Een tijdlang heeft hij met den meester samengewerkt. Maar dit is al jaren geleden. Den breeden, smedigen, vetten toets heeft Maks evenwel van Breitner behouden. Overigens heeft hij, sedert lang, zijn eigen persoonlijkheid in zijn werk gelegd. Slechts een heel enkele keer ziet men de gelegde kiem in Maks' werk dóórschemeren. Dat is dan hoogst onwillekeurig, en de kunstenaar strijdt er met alle macht tegen. Het is, als het onderwerp weieens doet denken aan onderwerpen die Breitner schilderde. En daarom vermijdt Maks deze onderwerpen zooveel mogelijk.

VERMEER'S Luxe-Artikelen

GEËXPOSEERD: TH EATER-TASCHJ ES

KALVERSTRAAT 180 b. d. HEILIGENWEG

Drinft $tsslt|aler's piIsner=nrqucU en ^ngustmer=8röu

Maks heeft namelijk zijn atelier vlak naast het atelier van Breitner. Als Maks door zijn atelier-raam kijkt, en Breitner kijkt door zijn atelier-raam, dan zien zij hetzelfde: de teertuinen op het z. g. Bickers-eiland. En Breitner schilderde deze teertuinen, en Maks schilderde ze, en zelfs de ets die de Vlamins Paul D o m er

eens van maakte leek op Maks' en Breitner's werk. Zoo, op de tentoonstelling bij Oldenzeel, die Woensdag 1 October staat geopend te worden, zal men twee vrouwenfiguren zien: „De wandeling" (cat. no. 17). Daar zullen er zijn die, oppervlakkig kijkend, zullen denken: Breitner. Maar die hebben het mis. Bij nader bezien zullen zij ontwaren, dat Maks' toets, dat zijn faktuur, toch heel anders is dan die van B r e i t n e r, en dat — voorname faktor in deze — ook de kleur gansch verschilt van Breitner 's kleur.

Hoe komt dat?

Toen Maks eenige jaren geleden zag welk gevaar hij liep, is hij onmiddellijk begonnen andere onderwerpen te kiezen, andere kleuren, andere stemmingen. Hij heeft figuurgroepen geschilderd in de zon, — groote doeken, met bijna levensgroote figuren, met felle lichten en zware schaduwplekken. Brutaal, in elk geval: zéér gedurfd, zette hij licht en schaduw naast en tegen elkaar, en hij kreeg daardoor zeer pikante effekten.

En niet enkel in de verdeeling van licht en bruin heeft hij getracht zijn persoonlijkheid naar voren te brengen: ook in de kleur heeft Maks iets heel karak-