20
SCHOOTSTAFELBEREKENING.
Is te 'hechten, als in het geval, dat de stand der richtmiddelen onveranderd blijft.
Door de verschillende omstandigheden, waaronder wordt geschoten, welke afwijken van die, waarvoor de schootstafels zijn berekend, zullen worden gewijzigd : aanvankelijke snelheid, uitvaartshoek, bakshoek en de coëfficiënt C.
Aanvankelijke snelheid, uitvaartshoek en C bepalen de projectie van de baan op het verticale vlak. Er moet dus worden berekend, welke invloed eene wijziging van deze drie grootheden op de schootsverheid heeft. De wijziging in bakshoek zal alleen eene verandering in de zijdelingsche correctie noodzakelijk maken.
Eene groote nauwkeurigheid in de berekeningen is geen vereischte; wanneer men bedenkt, dat verschillen in de aanvankelijke snelheid van eenige meters onder geheel dezelfde omstandigheden gemakkelijk voor kunnen komen en dat I °/00 van de richtas overeenkomt met ± 3'5, dan behoeft men toch zeker niet verder te gaan dan afwijkingen in aanvankelijke snelheid in M. nauwkeurig en die in uitvaartshoek en bakshoek in minuten nauwkeurig te berekenen.
Bij de schootstafelberekening is na te gaan, welke invloed 1' afwijking in uitvaartshoek uitoefent op de schootsverheid, terwijl door verschillende schootstafels te berekenen, de invloed kan worden nagegaan van 1 M. verschil in aanvankelijke snelheid en van 0.01 verschil in C op de schootsverheid.
Gaan wij nu de verschillende oorzaken van afwijking een voor een na en stellen wij:
den invloed van 1 M. verschil in aanvankelijke snelheid (bij een bepaalden uitvaartshoek) op de schootsverheid p M.;
den invloed van 1' verschil in uitvaartshoek (bij een bepaalden uitvaartshoek) op de schootsverheid q M,;
den invloed van 0.01 verschil in C (bij een bepaalden uitvaartshoek) op de schootsverheid r M.,
clan komt men tot de volgende formules, waarbij opgemerkt dient te worden, dat voor zooverre van differentiaalrekening is gebruik gemaakt door toetsing aan de berekening zonder differentiaalrekening bleek, dat hierdoor geene fouten van practisch belang werden gemaakt.
Ook werd practisch nagegaan of de grootheden p, q en r binnen de voorkomende grenzen evenredig mochten worden gesteld aan de verschillen in aanvankelijke snelheid, uitvaartshoek en C.