SCHOOTSTAFELBEREKENING
15
De aanvankelijke snelheid wordt in de eerste plaats gewijzigd door de temperatuur van de lading. De invloed hiervan is practisch bepaald uit onderzoekingen van de Firma KRUPP en bleek hieruit, dat bij rookvrije busknutsoorten van de samenstelling als bij onze Marine in gebruik, kan worden aangenomen, dat per graad afwijking van de normale temperatuur van 150 C. (waarvoor ook de ladingen zijn samengesteld) de aanvankelijke snelheid met gemiddeld ongeveer 0.175 °/0 wordt gewijzigd.
De bewegingen van het schip (vaart, slingeren gieren en stampen) zullen invloed uitoefenen op de aanvankelijke snelheid, den uitvaartshoek en den bakshoek.
De slingerende, gierende en stampende beweging van het schip is zeer onregelmatig en daardoor in het algemeen op het moment, dat het projectiel de monding verlaat in richting en grootte onbekend. Eene correctie hiervoor zal dus zeer moeilijk door berekening zijn te geven; deze invloedkan dan ook verder buiten beschouwing blijven en zal alleen de invloed van de vaart worden nagegaan.
Door de vaart van het schip [t. 0. van den grond) za aan het projectiel bij het verlaten der monding eene snelheid worden medegedeeld, die in richting en grootte gelijk is aan de vaart. De aanvankelijke snelheid, de uitvaar shoek en de bakshoek zullen dus worden gewijzigd; men dient daarom den invloed van deze wijzigingen op de baan na te gaan
Na het verlaten van de monding heeft de beweging van het schip absoluut geen invloed meer op de baan van het projectiel.
Het projectiel komt in de lucht; het ondervindt aldaar den luchttegenstand. De grootte van den luchttegenstand wordt, behalve door de snelheid en den vorm van het projectiel bepaald door de luchtdichtheid, dus door temperatuur van de lucht, barometerstand en vochtigheidsgehalte van de lucht Bij wijziging van de luchtdichtheid wordt de coëfficiënt C gewi zild? men dient dus den invloed van eene wijziging in C op de baan van het projectiel na te gaan.
Bovendien zal de beweging van de lucht, tengevolge van den wind, ook invloed op de baan van het projectiel «"toefenen. Bij het verlaten van de monding zal de wind onmiddellijk optréden als eene kracht, die op het projectiel werkt en hierdoor ook weder wijziging van. aanvankelijke snelheid, uitvaartshoek en bakshoek tengevolge hebben terwijl gedurende de baan van het projectiel ook de wind zijn invloed zal doen gelden.