korte mededeelingen.
1065
De pantserschepen „Revenge" en „Orion" zijn gedurende een storm op 7 Jan. j.1. in de haven van Portsmouth met elkaar in aanvaring geweest, doordat de „Revenge" van zijn trossen geslagen was. Beide schepen bekwamen schade aan de huidplaten.
De Japansche torpedojager „Harusame" is vergaan tijdens stormweer. Bij dit ongeluk verloren 45 menschen het leven.
Allerlei.
De Duitsche Rijkswerf in Tsingtau (Kiautschou).
In 1900, tijdens de troebelen in China, werd besloten, deze oorspronkelijk kleine werf geschikt te maken voor de herstellingen, die de Duitsche schepen in Oost-Azië noodig kunnen hebben! Nadat de werken in 1907 waren voltooid, werd beproefd, een overeenkomst te sluiten met Duitsche werven en Duitsche financiers, voor overname van de werf, dus om het beheer en het bedrijf in handen te stellen van particulieren, al of niet in samenwerking met het bestuur van dit „Schutzgebiet".
Deze onderhandelingen mochten echter niet slagen, omdat men blijkbaar zulk een bedrijf in de jonge kolonie niet aandurfde. Thans staat de werf onder directie van een „Marinebaurat".
De drie afdeelingen: „Schiffbau", „Maschinenbau" en „Kaufmannische Abteiling" staan elk onder een Marine-ingenieur.
Commercieele boekhouding is ingevoerd, omdat sedert lang erkend is, dat deze alleen een juist en duidelijk beeld kan geven van het bedrijf. Toch zijn nog tallooze moeilijkheden te overwinnen, voortspruitende uit het vroegere beheer, en tevens uit het feit, dat iets nieuws altijd slechts langzaam het oude kan verdringen.
Het Europeesche personeel bestaat uit 50 man, terwijl van 1500 tot 1800 Chineesche werklieden aanwezig zijn. Oorspronkelijk waren dit de dure Zuid-Chineezen, maar na instelling van een eigen ambachtsschool heeft men de Schautung-Chineezen tot goede werkkrachten weten op te leiden.
Een drijvend dok van 16.000 ton, en een kraan van 150 ton zijn beschikbaar.
Natuurlijk zijn de herstellingen van het kruisereskader niet voldoende om de werf steeds volop werk te geven in vredestijd.
Daarom geeft men zich zeer veel moeite, werk te krijgen voor particulieren, teneinde het bedrijf meer oeconomisc'h te maken.
Dit is ook in de laatste jaren gelukt; behalve herstellingen aan handelsschepen, werden nieuw gebouwd: ijsbrekers, sleepbooten en een jacht voor de Chineesche regeering.
„Schiffbau" (10 Jan. '12) neemt uit de „Neue Badische LandesZeitung" een bittere klacht over, betreffende het voor ons land zoo verblijdende verschijnsel, dat de aanbouw van Rijnschepen