KORTE MEDEDEELINGEN.

1059

Frankrijk.

Daar in de „Gonseil superieur de la marine" geen enkel varend vlagofficier zat en het in sommige gevallen noodzakelijk is de meening van dergelijke officieren te hooren is de samenstelling gewijzigd en bestaat deze raad tegenwoordig uit:

den minister van marine, president.

vier vice-admiralen inspecteur-generaals van de Marine;

den chef van den staf der marine;

de vice-admiralen die het bevel voeren over de vloot of over een eskader of in de laatste twee jaar dit bevel gevoerd hebben.

Van de plannen, welke de Commissie tot reorganisatie van het officierscorps zal voorstellen is het volgende bekend geworden. De officieren welke de opleiding verlaten hebben, moeten vier jaar varen om zoodoende vertrouwd te worden met het leven aan boord en de praktijk van het varen; voor het laatste is het geplaatst zijn aan boord van kleine vaartuigen of torpedojagers, gedurende een korten tijd van veel nut.

Na deze vier jaar moet ieder een speciaal vak kiezen en doorloopt hij de daartoe bestemde opleiding. Na het verlaten van de opleiding worden zij belast met een detail op kleine schepen of toegevoegd daaraan op de grootere.

Ongeveer na dezen tweeden embarkementstijd volgt de bevordering tot luitenant ter zee der le klasse met plaatsing als chef van een détail op de grootere schepen, welke gevolgd wordt door een betrekking waarin de speciale kennis verder wordt benut b.v. als officier-instructeur bij een der opleidingen, als commandant van een torpedoboot of onderzeeboot enz.

De officieren die dan ongeveer 31 a 33 jaren oud zullen zijn, kunnen daarna tot de hoogere krijgsschool worden toegelaten. Na het verlaten hiervan wordt in het algemeen het speciale vak verlaten al zullen de commandanten van de verschillende instructieschepen gekozen worden uit hen die vroeger specialist in het betreffende vak waren.

Verder wil de Commissie den rang van „capitaine de corvette" invoeren en op de groote schepen twee officieren van dezen rang plaatsen, één als chef van de offensieve middelen, één als chef van de veiligheidsinrichtingen. Ook de chefs van de machinekamer op de grootste schepen zouden dien rang moeten bekleeden, zoodat de eerste officier drie officieren van den rang van „capitaine de corvette" onder zich zou hebben, die zich met de verschillende details zouden kunnen bezighouden terwijl hij zelf alleen de uitvoerende macht zou zijn en zich verder meer er op zou kunnen toeleggen zich van alles op de hoogte te stellen om den commandant te kunnen vervangen.

De „capitaine de corvette" zoude ook in aanmerking komen voor sommige commando's b.v. die van een grooten torpedojager.

Het aantal „capitaines de corvette" zou 210 moeten bedragen;