kobte mededeelingen.
1053
over een gunstige ligplaats en een behoorlijken toegangsweg ktLii böscliikkco
De vergrooting van het Julianadok staat in verband met het voornemen van verschillende stoomvaartlijnen om bij de op stapel gezette of te zetten schepen een belangrijke uitbreiding aan de tonnenmaat te geven.
Oostenrijk-Hongarije.
De „Engineering" van 29 Dec. j.1. beschrijft een 120 tons drijvende kraan, die voor de K. werf te Pola is gebouwd, door de prager-maschinenbau A.-G.
In de ponton is een 3.4 M-. breede en 7.6 M. lange schacht onder het heftoestel ingebouwd, waardoor onderzeebooten gelicht kunnen worden en wel met een hijschreep, welke vóór aan de boot aangeslagen wordt en één, die op het achterste gedeelte bevestigd wordt. De reepen reiken tot 50 M. diepte.
De kraan heeft een eigen snelheid van 3.4 mijl.
Van de schepen der „Viribus unitis" klasse zijn nog de volgende nieuwe bijzonderheden bekend geworden: Tusschen de torens der voor- en achter in de midscheepslijn opgestelde torenparen is slechts 1 M. tusschenruimte. De beide bij de schoorsteenen staande hoogere torens dragen op hun dekken ieder 3 kns. v. 7 cM., de overige 12 kns. van dat kaliber staan op het opperdek, waarvan er 6 naar voren, 4 in de breede zij en 2 naar achteren vuren. Van de 12 kns. v. 15 cM. vuren er acht alleen in de breede zij (4 aan weerskanten), terwijl de 4 kns. aan de uiteinden der batterij opgesteld ook in de kielnchtmg kunnen vuren.
Het gordelpantser heeft in het midden een dikte van 280 m.M. en loopt naar voor en achter en naar boven verdunnend toe tot 120, 100 en 180 m.M. Het achterschip is alleen op de waterlijn gepantserd. Het pantserdek heeft een dikte van 48 m.M.
De kleine kruisers „ü", „H" en „I" krijgen heteelfde deplacement als de „Admiral Spaun" (3500 ton), maar meer vermogen, n.1. 25000 P.K. (tegen 21000 P.K. bij de Admiral Spaun") voor 27 mijl max. vaart en zwaardere bewapening n.1. 9 kns. v. 10 cM., 2'kns. v. 4.7 cM. en 2 mitrailleurs.
De in den loop van dit jaar in aanbouw komende 250 tons hoogzee-torpedobooten krijgen turbines van 5000 P.K. voor 28.5 mijlsvaart, 3 kns. v. 7 cM. en 2 torpedo-kns.
Spanje.
Den 5den Febr. j.1. zijn de Koning en Koningin van Spanje tegenwoordig geweest bij het te water laten van het pantserschip „Espana", het eerste schip van een eskader, dat de M«. Vickebs bouwt op de werf te Ferrol, en bij het leggen van de kiel van een tweede schip van hetzelfde type, de „Jaime I".