korte mededeelingen.

1049

De verblijven van de Staf sluiten zich aan de admiraalswoning aan.

De inrichting van longroom, voor-longroom en hutten der andere officieren is veel beter dan op de „Neptune", daar zij zich op de „Orion" in het voorschip vóór de admiriaalswoning bevinden, in plaats van zooals op de „Neptune" op het dek er onder, waardoor zij hooger liggen en men bij slecht weer de poorten langer open kan houden.

De volksverblijven zijn achteruit aan weerszijden op het opperdek. Op de „King George" liggen de verblijven van officieren en manschappen in omgekeerde volgorde.

De „Attack", de tweede van de 5 bij Yarrow en Co. te Qlasgow bestelde torpedojagers (zie vorige aflevering, blz. 892), is den 22en December v. j. van stapel geloopen.

Frankrijk.

Van de torpedojagers „Fourche" en „Faux" zijn de volgende gegevens bekend: lengte 78.2 M., breedte 8 M., toegeladen diepgang 3.3 M., deplacement bij den proeftocht 755.7 ton. De romp is van verzinkt staal en heeft bijzondere langsversterkingen, 10 w. d. afdeelingen en waar noodig dekstutten. Het hooge vrijboord en de lange hooge bak zijn iets nieuws voor Fransche torpedojagers. De bak is 15' boven de waterlijn. Bewapening: 2 kns. v. 4", 4 kns. v. 2".5 en 4 lanceerinrichtingen van 18" met 6 torpedo's.

4 Du Temple ketels voor vloeibare brandstof en een stoomdruk van 228 lbs. 2 Rateauturbines.

De „Fourche" bereikte een snelheid van 32.5 mijl.

Een Fransche commissie ouder presidium van den kapitein ter zee Le Goïc heeft met de Peruaansche officieren de proeftochten voor de overname van de „Dupuy de Löme" meegemaakt.

Er werd eerst voorloopige proeftocht gehouden van 3 uur met normaal vermogen, vervolgens een vollekrachtsproef van een half uur. De resultaten waren zeer goed. Bij den eersten proeftocht werden 0.754 K.G. kolen per uur per I.P.K. gebruikt en een vermogen ontwikkeld van 6200 P.K.; bij de tweede bereikte men een vermogen van 10.300 I.P.K.

De „Dupery de Löme" zal verdoopt worden in „Elias-Aquirre". Het schip gaat naar Bordeaux om verwapend te worden met CREusoT-kns.

De Minister van Marine heeft de werven te Brest en Lorient orders gegeven voor den bouw van 2 pantserschepen van 23500 ton. Zij moeten gereed zijn voor de proeftochten 34 maanden na den datum van het op stapel zetten, hetgeen den len Mei a. s. zal geschieden.