korte mededeelingen.

1047

Om het nadeel der kimkielen (vergrooting van het wrijvingsoppervlak onder water) te ontgaan, zou men over kunnen gaan tot spanten, die in de kimmen een scherpe hoek maken, in plaats van zooals nu afgerond te zijn.

Ook zou men slingertanks kunnen aanwenden, die evenwel door het groote gewicht aan water, de diepgang vermeerderen.

De pantserkruiser (of zooals de Engelschen het schip thans noemen „slagkruiser") „Lion" werd in November 1909 te Devonport op stapel gezet en den 6en Aug. '10 te water gelaten, en wordt nu in dienst gesteld.

Het schip is in alle opzichten merkwaardig: de groote afmetingen, de snelheid en de bewapening plaatsen het aan het hoofd van alle thans in dienst zijnde kruisers, behalve de „Princess Royal", in Mei 1910 bij Vickers op stapel gezet, den 24en April 1911 te water gelaten en welk schip in Maart bij het eskader wordt gevoegd.

De andere schepen van dit type zijn de „Queen Mary", waarvan de kiel gelegd is in Januari '11 bij Palmer, Yarrow on Tune, en „B", die binnen kort op stapel wordt gezet.

Het grootste gebrek dezer schepen is, dat de uiteinden niet gepantserd zijn; een tiental Meter van af de voorsteven en de achtersteven houdt het gordelpantser op, afgebroken door een dwarsschot. Op deze plaats is de dikte van de plaat overigens niet grooter dan 10 cM.

Het volgende is omtrent deze schepen bekend:

Deplacement toegeladen 30 000 ton, lengte 205.9 M., breedte 26.40 M., diepgang 8.20 M., hoogte vrij boord vooruit 10 M. Bewapening: 8 kns. van 34.3 cM. L. 45, paarsgewijs in 4 torens (de 2de toren vuurt over de voorste heen, alle torens in de aslijn van het schip), 16 kns. van 10.2 cM., 5 o.w.lanceerinrichtingen van 53 cM., twee aan iedere zijde en één achteruit.

Het pantserdek heeft een dikte van 25-76 mM., de gordel 229 tot 102 mM. De brandstofberging bedraagt 3500 ton, waarvan 1000 ton petroleum.

De machines zijn voor alle vier schepen parsons-turbines, maar de „Lion" en „Princess Royal" hebben ieder 24 Yarrowketels, en de beide andere 42 waterpijpketels van een ander type.

De equipage bestaat uit 950 man, dat is minder dan die van de „Moltke" en „Goeben", die 1012 man equipage hebben.

De kruiser „Hawke" heeft bij een reparatie aan het voorschip een rechte steven gekregen. De ram is vervallen. Einde Januari is deze reparatie afgeloopen.

De beschermde kruiser „Weymouth", is een der kruisers van 5300 ton van het program 1909: „Yarmouth", „Weymouth", „Falmouth" en „Dartmouth", waaraan in November 1909 is begonnen en die resp. te water zijn gelaten: 12 April '10, 18 December '10, 20 September '10 en 14 Februari '11.

M. 1911-'12. 69