1010

KORTE MEDEDEELINGEN.

lengte van 56.3 M., een breedte van 10.36 M., terwijl de snelheid 16 mijl moet bedragen. De bewapening bestaat uit 2 kns. van 4.7 en 2 van 3.7 cM.

De bouwkosten zullen 2.550.000 en 1.119.000 frs. bedragen.

Duitschland.

Het voornemen bestaat een 3e eskader te vormen, wat tot nog toe werd nagelaten uit zuinigheid. Twee slagschepen van dit eskader zijn in dienst, zes andere zullen in dienst gesteld worden.

De kosten voor dit indienst houden van het 3e eskader en voor den aanbouw van onderzeebooten worden geraamd op 25 — 30 millioen mark.

Volgens courantenberichten wordt de haven van Embden tot een Marinestation ingericht. De eerste stap hiertoe zou zijn het aanleggen van verdedigingswerken op Borkum.

Engeland.

De 7de flottielje torpedojagers zal binnenkort in dienst gesteld worden, waardoor 69 jagers met volle bemanning en iets meer dan dit aantal met gereduceerde bemanning zich in de Engelsche wateren zullen bevinden.

Een 3de droogdok zal te Rosyth worden aangebracht; de kosten worden geraamd op 300.000 pond.

Frankrijk.

De minister heeft bepaald dat de werkplaatsen, magazijnen enz. voor de torpedo's op de werven van Rochefort en Lorient zullen vervallen en dat de torpedobooten zelf de torpedo's zullen onderhouden en de noodige herstellingen verrichten. Groote herstellingen moeten te Brest uitgevoerd worden.

Men vreest op bovengenoemde plaatsen dat deze maatregel het begin is van de geheele opheffing dier werven, die een geringe strategische waarde hebben. De grootte en diepgang der tegenwoordige schepen sluit het binnenkomen te Rochefort uit, terwijl geheel uitgeruste schepen ook te Lorient niet méér kunnen binnenvallen.

Het plan, dit jaar manoeuvres in het Noorden te houden, zal misschien niet uitgevoerd worden in verband met de groote kosten, welke het verplaatsen van het lste eskader pantserschepen van uit de Middellandsche Zee tengevolge zou hebben.

De pantserschepen type „Danton" verbruiken met een gemiddelde snelheid van 16 mijl samen 54.000 frs. kolen per dag; de reis Toulon —Brest en terug zou alleen aan kolen meer dan een half millioen frs. kosten.