1038
korte mededeelingen.
1900, heeft 470 ton waterverplaatsing en had zuigermachines van 8000 P.K. Wanneer in plaats van de twee quadrupplecompound-machines en de Thorny-croftketels, 3 tweetaks achtcylinder Nürnberg-Augsburger oliemotoren in 't schip geplaatst werden, zouden we de volgende cijfers krijgen:
Tegenwoordige Oliezuigermachines, machines.
I. P. K 7700 8300
R. P. K 7000 7200
Gewicht geheele porei installatie lbs. . . 449522 317000
Gewicht per R.S.K. lbs. . . 64 44 Werkingssfeer bij 10 mijl en 180 ton
brandstof in zeemijlen 1700 10000
Brandstofverbruik per R.P.K. bij 16 mijl lbs. 3.0 0.6 Werkingssfeer bij 28 mijl en 180 ton brandstof in zeemijlen 630 2950
Brandstof per R.P.K. bij 28 mijl .... 2.34 0.50
Machinekamer-personeel 54 21
Brandstofverbruik in de vaart, jaarlijks
20000 zeemijlen, in tonnen 2100 360 Jaarlijksch brandstofverbruik v.
havengebruik „ „ 300 300
Jaarlijksch totaal-verbruik „ „ 2400 660
Kosten brandstof aan de Westkust in pst. 3840 924
Bezoldiging machinekamerpersoneel „ pst. 4500 1920
Jaarlijksche reparaties „ pst. 2000 400
De oliemotoren-installatie zou 3 schroeven hebben, tegen de twee van nu. Het machine-complex zou 40' minder ruimte van scheepslengte noodig hebben. De cylinders van de motoren zouden 18.9" middellijn en 19.7" slag hebben en het getal omwentelingen zou 350 per minuut zijn. (,Schiffbau").
Omtrent stoomverbruik van turbines in oorlogsschepen zegt Mr. Anderson in zijn voordracht voor de Amerikaansche Scheeps¬
bouwkundige-vereeniging.
Bij volle kracht hadden de turbines noodig:
van de „Turbinia" 15 lbs.
„ „ „Amethyst" 13.6 „
„ „ Amerikaansche Jagers . , 14 „
„ „ Slagschepen type-„Dreadnought" .... 13 „
„ „ Groote gepantserde Kruisers 12 „
„ „ Handelsschepen 14 —15 „
Wordt een zuigermachine verbonden met een lage drukturbine, dan bespaart men 12 % tegenover eene quadruplecompoundmachine.
Op een oorlogsschip zou een turbine-installatie met schroefradoverbrenging bij een dienstvaart van 12 mijl, minstens 20 % aan stoomverbruik sparen tegenover direct-gekoppelde turbines.