korte mededeelingen.

1037

steeds verbeterd worden, zullen de machine-installatie's dezer schepen 300 ton minder wegen dan die van vorige schepen, d. i. een vermindering van 30 %.

De lengte der Ketelruimen is de helft van die op voorgaande schepen. De schroefassen divergeeren van achteren naar voren. Ten gevolge daarvan moest de vroegere opstelling der hulpwerktuigen grondig gewijzigd worden. Elke hoofdmachine krijgt 2 condensors, doch men zal, ook met slechts één in tact, kunnen blijven varen. Een ambtenaar van 't Bureau Stoomwezen heeft een nieuw systeem voor 't ontwerpen van schroeven uitgedacht, waaraan hij 12 jaar gewerkt heeft, en dat in de geheele wereld als een besliste verbetering wordt beschouwd. De schroeven van de „Louisiana" en „"Virginia" zijn gewijzigd, zoodat ze nu bij vooruitslaan, naar binnen draaien. Ook 'de „Kansas", „North Carolina", „Mississippi" en „Vermont" hebben verbeterde schroeven gekregen. Het kolen verbruik op de vloot neemt geregeld af. („Schiffbau").

De kolen die uit 't wrak van de „Maine" gehaald zijn, zullen beproefd worden om te zien of ze bij 't verblijf onder water aan calorische waarde verloren hebben.

(„Schiffbau").

Gemengd.

De volgende getallen geven een voorstelling van de toename van de kosten eener machine-installatie bij vermeerdering van de vaart en het aantal paardenkrachten.

Nelson

I.P.K. of R.P.K. 16750 Kosten d. install. in £. 213147 Vaart in mijlen 18.5 Kosten per R.P.K. in £. 12.72

Orion

27000 244653 21 9.06

Belle- St.Vin- Nep-

rophon cent tune

23000 24500 27720

284180 257504 233040

21 21.5 21.8

12.35 10.5 9.32

Hieruit blijkt dat de turbines bij grootere installatie altijd goedkooper worden dan de vroegere zuigermachines;

verder dat de turbines tengevolge sterkere concurrentie en bij 't verkrijgen van meer oefening in 't bouwen, in het verloop van den tijd nog altijd in prijs gedaald zijn. Opmerkelijk is de niet hooge prijs, in het bijzonder voor de gepantserde kruisers. Bij de „Defence" kostte de I.P.K nog 11 pd.st., bij het type „Invincible" de R.P.K. nog 11.51 pd.st. Bij 't type „Indefatigable" verminderde de prijs echter al tot 8.86 pd.st. en bij den grooten kruiser „Lion" met 70.000 R.P.K. tot 6.71 pd.st.

(„Schiffbau".)

Onder de voordrachten van de „Soc. of Naval Arch. en Eng." is er eene van Mrs. Davidson, handelende over de veranderingen die de toepassing van oliemotoren zou doen ontstaan in een schip als de torpedojager „Paul Jones". Deze is gebouwd in