kohte mededeelingen.

1035

Proeftocht ter bepaling brandstofverbruik. Duur 8 uur.

Vaart volgens contract ....... 14 mijl.

Gemiddelde behaalde vaart 14.06 „

Gemiddeld aantal omwentelingen . . . 325.19.

Gemiddeld aantal rempaarden .... 1400.

IJdel 73 cM.

Brandstofverbruik per uur 868 K.G.

Brandstofverbruik per paardekracht-uur . 620 gram.

(„le Yacht").

De 3-uurs tocht volle kracht met de onderzeeboot „Brumaire" is opgegeven moeten worden, wegens averij aan den petroleummotor. („Schiffbau").

Na het ondergaan van langdurige reparatie's heeft de torpedojager „Yatagan" opnieuw zijn proeftochten gehouden, welke weer geheel mislukt zijn. Hierna is nog de 8ste proeftocht gehouden, waarbij een klep brak die al tweemaal gebroken was; de tocht moest opgegeven worden. Kosten tot nu toe 400.000 frs. („Schiffbau").

Bij de begrootingsdebatten werd geklaagd over de sterke rookvorming der fransche kolen. Men noemde deze kolen „charbon de la défaite". Het seinen en afstand bepalen was dikwijls onmogelijk. Als proef heeft men nu 25000 ton Cardiffkolen gekocht tegen 30.5 francs de ton. („Schiffbau").

Italië.

Op de beide slagschepen „G" en „F" zullen Yarrowketels toegepast worden. Elk schip krijgt 20 ketels. Bouw en inbouw der ketels is opgedragen aan de firma Ansaldo te Genua. De plannen worden bij Yarrow & Co. uitgewerkt. Hier worden ook de belangrijkste deelen vervaardigd, als de stoomhouders en de waterzakken. ^ Schiffbau")

Vereenigde Staten.

De machinen-installatie op het slagschip No. 35 bestaat uit twee turbines, direct gekoppeld aan electrische generatoren, die hun energie aan 4 motoren elk van 5200 K.W.

leveren. De motoren zijn paarsgewijze voor het drijven van beide schroeven gekoppeld. De eene motor bezit een kortsluitanker met veranderlijk aantal polen, de andere een ringanker met een reguleerweerstand. De reguleerweerstand van den tweeden motor, die tegelijkertijd tot snelle omkeering van de vaarrichting van 't schip dient, wordt afgekoeld door stroomend water. Het manoeuvreeren kan zoowel van de commandobrug als van uit de machinekamer geschieden. Bij constant aantal omwentelingen der turbines kan de vaartsnelheid gewijzigd worden in 6 trappen, van 12 tot 21 mijl per uur. Onderstaande