opsporen en pasklaar maken voor moderne doeleinden. In het begin werden die werkstukken aan de school afgewerkt, later kon men ook zelf patronen geteekend van hen krijgen, maar zij verkochten alleen door hen begonnen handwerken, om te voorkomen dat het werk door onkundigen bedorven werd. Ook de prijs werd hoog gehouden, opdat het niet te spoedig gemeengoed zou worden, wat doorhetduremateriaal toch nooit het geval kan zijn. De charme van dit Oud-Engelsche crewel-werk ligt niet zoozeer in de aardige oude patronen die ons dikwijls aan OudItaliaansche met zijde gewerkte brocaatstoffen, en ook soms weer aan Chineesche muurbekleedingen doen denken, maar vooral in de mooie kleuren, die wel vrij brutaal, maar toch altijd artistiek gemengd zijn. Ook is dit het aardige voor degeen die het werkt, dat men volgens eigen smaak en met een weinig verstand van teekenen en kleurverhouding van een simpele lijnteekening een zeer persoonlijk werkstuk maakt. Ik hebkussens van hetzelfde patroon gezien, die door twee verschillende menschenzoogeheel anders van kleur en opvatting gewerkt waren, dat men bij oppervlakkige beschouwing nooitgedachtzou hebben hetzelfde patroon voor oogen te hebben. Het mooist komt het werk uit bij antieke, of door oude modellen geinspireerde meubels, of ineen eenvoudiger omgeving met stijlvolle rieten meubelen. Hoewel van geheel andere richting, is de beweging om het Keltische ornament op

moderne gebruiksvoorwerpentoete passen, toch ook uit Engeland tot ons gekomen. En wie de stijl niet streng genoeg vindt in de patronen van het Crewelwerk, zal daarover bij Keltische ornamenten niet klagen. Die motieven zijn zoo zuiver en doodeenvoudig gehouden, dat men nooitvanoverladingofoverdrijving spreken kan, misschien ze wel eens wat al te rustig en eenvoudig zal vinden. In veel streng in stijl gehouden heerenof eetkamers passen zij daarom geheel, en men kan de eenvoud wel wat versieren door rijker materiaal te nemen. Een teacosy, waarvan het patroon van een oude steen genomen is, op een onbeduidend plaatsje in Noord-Schotland, maakt toch een rijk effect als de grondstof zwaar wit satijn is opgewerkt met dikke Libertyzijde. Trouwens deze motieven deroude Noormannen en Ieren, volgens de Sage ontstaan door het ineenvlechten van een touw, waarvan men in Scandinavië, èn in Schotland en Ierland zulke prachtige voorbeelden vindt in beeldhouwwerk, als boekversiering en op oude metaalwerken, zijn reeds lang als versieringsmotieven gebruikt. Maar weer in Engeland kwam menertoedezepatronenvoor handwerken te gebruiken. „Liberty" in Londen heeft daar veel voor gedaan, maar veel strenger vatten eenige Schotsche artisten de zaak op. Mooie werken in deze stijl werden o.a. ontworpen door den Heer Ritchie in Glasgow, wiens vrouw ze uitvoerde, en hun schat van handwerken en andere kunstproducten kon men des zomers, op

156