manoeuvreeren met stoomschepen".

89

Captain Whall beval in „Practical Seamanship" gelijksoortige manoeuvres aan, en na een door Captain Wilson —Barker R.N.R. in de Londen Shipmasters' Society gehouden lezing over 't manoeuvreeren met stoomschepen was de algemeene opinie er bepaald gunstig over.

Er zijn drie verschillende manieren, die allen de voorkeur verdienen boven het maar raakweg met een stoomschip in een hooge zee opstoomen. Ten eerste kan men gaan liggen met den wind een streek of vier achterin en de machines stoppen; ten tweede zoo langzaam mogelijk recht voor den wind wegstoomen; en ten derde met een drijfanker het recht op de zee houden. In alle drie de gevallen verlijert men natuurlijk. Drijfankers zijn over 't algemeen lastig, maar beide andere manoeuvres zijn bepaald ten zeerste aan te raden.

In 1896 maakte Captain S. Brooks in een schrijven aan de „Journal of Gommerce" de door hem met de „City of Brussels" opgedane ondervinding publiek. Ongeveer 800 mijl bewesten Fastuet, brak dit schip bij hooge zee zijn roer en was het bewonderenswaard, zoo goed het schip zich toen hield met den wind vier streken achter in. Hoogstens kwamen er gedurende de dagen dat zij in deze positie lag, stuif zeetjes over niettegenstaande het zeer slecht weer was. Hij sprak de hoop uit, dat jonge gezagvoerders hieruit zouden willen leeren, dat het volstrekt geen gevaar oplevert, een stoomschip met zwaar weer te laten stoppen, mits het aan lij slechts voldoende ruimte heeft.

Gedurende de stormen in Januari en Februari werd met goed gevolg door verscheidene schepen olie gebruikt om de zee te kalmeeren.

Hr. Ms. PANTSERSCHIP „KONINGIN REGENTES",

(Met Plaat 1 en 2).

Hoofdafmetingen.

Lengte over alles 96.60 M.

„ op de lastlijn 95.50 „

„ tusschen loodlijnen 92.10 „

Grootste breedte op buitenkant schip 15.20 „

Holte van onderkant kielplaat tot rechte lijn boven-

deksbalken op Grootspant. . . . , 8.90 „

Waterverplaatsing' met 650 ton kolen, geheel uitgerust 4950 ton Grootste diepgang in zeewater bij die waterverplaatsing (gelijklastig) 5.70 M.