HET BEKLEEDEN VAN STALEN SCHEPEN MET HOUT EN KOPER.

319

zoowel onder zeil als onder stoom, verricht. In haar tijd liep de „Inconstant" bijzonder snel met een machine van veel vermogen. Hare bekleeding heeft nooit veel reparatie geëischt en de koperen huid heeft hare goede eigenschappen tegen het aangroeien getoond.

Spoedio- na het ontwerpen van de „Inconstant" werden twee kleinere bekleede schepen, de „Volage" en de „Active". op stapel gezet; zij werden in 1869 te water gelaten, zijn 26 jaar m dienst in behoorden van 1835 af steeds tot het oefeningseskader.

Gedurende hun dienst is er geen belangrijke reparatie aan de huid of aan de bevestiging noodig geweest. De binnenste houten huid was op eene andere wijze als bij de „Inconstant' bevestigd. In plaats van de bewerkelijke en zware inrichtingen om doorbouten te vermijden, werden de planken direct aan de platen der nuia bevestigd met ijzeren bouten door de huid geschroefd en met moeren opgesloten. Beide lagen der beplanking werden langsscheeps aan£ebracht, waarbij zorg gedragen werd voor versch erving der gangen en van de stuiken dier gangen in de beide lagen, ten einde de bevestigingspunten goed te verdeelen en het geheel sterker te maken. De buitenste houten huid werd aan de binnenste bevestigd op de zelfde wijze als bij de „Inconstant". In zijn verslag van 1869, veroordeelde Mr. Grantham deze wijze van bevestiging met doorbouten en voorspelde een geheele mislukking door het sterk roesten

der ^"t^-dervinding heeft zij-ne meening niet bewaarheid, ofschoon bij bekleede schepen dikwijls veel verroeste bouten zijn gevonden. De vereenvoudiging verkregen door de bevestiging met doorbouten heeft er toe geleid, dat deze wijze van aanbrengen der bekleeding algemeen gedurende de 20 jaar (1868-1887) bij de Engelsche marine werd toegepast, gedurende welk tijdsverloop 24 schepen van verschillende klassen en grootten werden gebouwd met houten koperbekleeding en 8 met zinkbekleeding. Vrijwel op dezelfde wijze werd bij vreemde marines gebouwd; fig. o en 6 geven van de gebezigde methode een voorstelling.

In het algemeen kan men zeggen, dat bij de Engelsche marine voor gekoperde schepen tot 2000 ton waterverplaatsing het composiet systeem werd aangenomen, waarbij de huid bestaat Uit 2 Jagen planken, zooals is voorgesteld in fig. 5, verstijfd door eemge ijzeren versterkingen, in den vorm van gangen, kielplaten, kimstrmgers, enz De binnenste houten huid was bevestigd aan de spanthoekijzers door metalen bouten, door de hoekijzers geschroefd en met moeren aan de binnenzijde ; de buitenste laag was aan de binnenste bevestigd met koperen doorbouten, waarvan de einden op ringen aan den binnenkant der planken waren geklonken. De voor- en achterstevens dezer composietschepen waren gewoonlijk van hout. lot (te bovengenoemde waterverplaatsing bewees het composietsysteem goed en duurzaam te zijn. Sommige dezer schepen zijn meer dan 20 jaar in actieven dienst geweest.

Voor o-ekoperde schepen van grootere afmetingen werd het systeem van dubbeling, in fig. 5 en 6 voorgesteld, gebruikt tot 1887. In sommige gevallen waren de voor- en achterstevens van hout, maar