Öij Apoth. en Drogist w

! .. I |!i I il . II! IÜMIÜ li ..:..! ilHii i H;:ü I! V il II liül 'I Ülü i! i!! I ! lil! ■ . : ! " . : - ü . ■■ ■ i:''!- ' ■ ■ '

terne z

&

De menschen vergeten snel en wat vandaag nieuw is, is morgen alweer oud. Desondanks gaan we nog even terug naar de Wereldspelen voor Vrouwen en in het bijzonder naar onze sprintkampioene tijdens dit tournooi.

Het is menigmaal onjuist een bepaald persoon op te hemelen, omdat er nu eenmaal velen zijn, die daar niet tegen kunnen en een onprettig air gaan aannemen. Gelukkig weet ook de K.N.A.U. praeses, dat uitzonderingen den regel bevestigen en hij kon niet nalaten tijdens het Internationaal Athletiek Concours het woord tot T o 1licn Schuurman te richten, die bet te Londen zco bijzonder ongelukkig heeft getroffen.

Dit vriendelijke speechje was ten volle gemotiveerd.

Wanneer er een vooraanstaand athlete is die opvalt, omdat zij niét op valt, dan is dat toch zeker Tollien Schuurman en hoe weinigen weten wat er in dit rustige figuur omgaat. Voor haar intieme kennissen is zij vroolijk en geestig doch bij vertegenwoordigin.ï van haar land is zij ernstig. Dan loopt niet meer Tollien Schuurman deel? een Hollandschc athlete. Toen daar in Londen na de finale 100 M. de Dui! sche vlag de hoogte in ging en het Duitsche volkslied klonk zat Tollien krijtwit op de tribune toe te kijken en haar woorden waren: „Dat had de Nederlandsche vlag moeten zijn en hier had het Wilhelmus moeten klinken". Zij schakelde zich zelf uit, want niet haar, maar ons land was de kans op de eerste plaats ontgaan.

En was het niet Tollien Schuurman, die ondanks haar hevige pijn hinkend op het terrein van White City Stadion bleef om haar teamgenooten, die geheel in de put zaten, op te beuren en was zij het niet die bij de zenuwachtige Agatha Doorgeest bleef om

i. KUIPERS - Leeuwarden

SCHIPESTRMT 15

Telef. 3052

Spec. Fabr. Loodsen en Garages in iedere afm. RijwieiStun-

ders, de meest practische modelier! voor sportterr., scholen, fabr., rijwielremises. - Inl. en prosp. gaarne toegezonden. Desk. vert. voor Rijwielstanders v. N.-Z.-Holland en ütrecht is C. Pereboom, Cerampl. 41 Tel. 5II05 A'dam

haar op haar gemak tc stellen, terwijl ze later op een brancard vervoerd moest werden om met koude en warme compressen behandeld te worden.

Is het niet typeerend voor onze kampioene dat zij, die uit principe in

Onze dappere sprintster

sommige landen niet wil starten, dit wel zal doen als de K.N.A.U. haar roept cm ons land te vertegenwoordigen?

Overal heeft gestaan dat Tollien Schuurman geweldig teleurgesteld was toen zij niet meer kon starten. Wat men wellicht niet weet is het feit, dat uit haar mond geen klacht is gekomen, dat zij alles heeft gedaan om haar reisgenooten over diezelfde teleurstelling heen te helpen.

Het zijn sterke beenen die weelde kunnen dragen. Deze beenen kunnen nog meer weelde dragen dan zij snelheid kunnen ontwikkelen. Van Tollien Schuurman valt meer te leeren dan sllcen hardloopen.

H. W. G. MUNZERT Jr.

MACHIELSE'*

SIGARENMAGAZIJNEN Tusschen beide Markten 7, Telefoon 1608 Oosterstraat 34 - Telefoon 5197 GRONINGEN

(Slot van blz. 79)

daagschen, een getal, dat waarschijnlijk dit jaar beperkt blijft tot één, wellicht Dortmund. Zesdaagschen in Duitschland zijn vrijwel tot mislukken gedoemd. In Europa blijft er dus dit jaar over Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Parijs, Kopenhagen. Dat zijn er vijf. Nu valt Kopenhagen vrijwel weg. Die wordt meer in het bijzonder gereden door Deensche en Duitsche koppels.

Ik behoef in Amsterdam niet met een groot aantal middelmatige koppels te komen en een klein percentage sterke buitenlanders. Amsterdam eischt een veld van wereldklasse en dat krijgen onze Hollanders ook.

Natuurlijk zou ik tegenover Pijnenburg—Wals, Broccardo—Guimbretière willen hebben. Dat zijn twee Franschen van wereldsterkte. Ik kan wel met andere Franschen komen, maar dat is allemaal een klasse minder. Dus ben ik in bespreking met Broccardo en Guimbretière. Slaag ik er in met deze twee in Amsterdam populaire renners' tot een resultaat te komen, dan wimpelen ze Amerika af. Want Amerika betaalt hun niet zulke hooge prijzen als wij en bovendien kost de tijd van reizen den renners veel geld. Amerika begint in September met de Zesdaagschen. Tal van renners, ook de Franschen, hebben dus z.g. Optie-contracten in den zak. Ik kan u echter zeggen, dat de kansen goed staan: de Amsterdamsche Zesdaagsche zal weeleen „veld" krijgen, dat klinkt als een klok.

Mogelijkheden.

Natuurlijk heb ik ook het oog op Schön, een Zesdagen-renner van groote allure, die ik misschien nog sterker acht dan Pijnenburg of Wals. Van Egmond? Ik weet het niet. Slaats is goed den laatsten tijd. En van een combinatie Braspenning—Pellenaars, die is genoemd, kan ik nog niets zeggen.

En Grolms besluit: „Ik contracteer de kopstukken. En als ik klaar ben met Amerika volgt de rest vanzelf". Amsterdam voert den grooten strijd Europa—Amerika. Het is me nu wat duidelijker, dat maar niet a bout portant kan worden beweerd, dat koppels zus-en-zoo zullen gecontracteerd worden. En het is ook niet ondienstig, dat het publiek eens verneemt, welke groote dilemma's moeten worden opgelost alvorens op het programma kan worden gezet, dat Pijnenburg—Wals, enz. enz. zullen starten.

Zoo ben ik weer „een hoop wijzer" geworden als ik voorloopig afscheid neem van Grolms, dien ik in de „bewogen dagen van den Zesdaagsche"

nog wel eens een keereje zal oncmoc-

Postweg No. 1

VEENDAM

LEX IZAKS