MOTORSPORT '

De daoerende uren om Assen

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

OM DE GROOTE PRIJS VAN EUROPA

Weken achtereen heeft Assen in het middelpunt der belangstelling gestaan, wekenlang heeft men naar den 23sten Juni uitgezien, wekenlang heeft men verlangd getuige te kunnen zijn van een strijd, zooals nog nimmer op een snelheidswedstrijd aanschouwd. Waren er in het begin der week nog slechts enkelen, Vrijdag groeide dit aantal aan tot een geweldige menigte TT. enthousiasten, die de reis naar Drenthe's hoofdstad ondernam. Zij, die rustig thuisbleven en zich met de radioreportage tevreden stelden, kunnen zich onmogelijk een idee vormen van het aantal bussen, auto's, motoren en rijwielen, welke men in de nacht van 22 op 23 uni j.1. aantrof op de toegangswegen naar Assen.

* * *

Wanneer ik u vertel, dat de races ditmaal door ca. 80 duizend personen bezocht werden, dan overdrijf ik niet en dan geloof ik er tevens aan toe te mogen voegen, dat er van deze 80.000 geen enkele is, die spijt heeft van zijn bezoek aan de Groote Prijs van Europa.

De races zijn ditmaal dan ook bijzonder interessant geweest, aan spanning lieten zij niets te wenschen over. Alle bestaande records zijn gebroken, ernstige ongelukken — afgezien van een paar kleine valpartijen — zijn achterwege gebleven. We kunnen de T.T.regelingscommissie geluk wenschen voor hetgeen zij heeft weten te bereiken.

Zaterdagmorgen 8 uur beginnen de tribunes reeds vol te loopen. De tijd gaat snel en steeds wordt de spanning grooter, tot er eindelijk om 9.15 uur een fluitsignaal klinkt, wat voor de renners het sein tot opstellen is. De 350 ccm. motoren, welke het eerste zullen starten, worden op hunne genummerde plaatsen gezet. Rijders, die schijnbaar niet zoo geheel en al zeker van hun zaak zijn, staan nog het een en ander te verstellen, doch hieraan komt een einde, en wanneer dhr. Herman Vintges de rijders erop attent maakt, dat hen nog 5 minuten rest voor de startvlag zal vallen, worden de motoren door de renners terug tegen de compressie getrokken, opdat ze makkelijk zullen starten. Nog enkele seconden en dan als de vlag valt breekt een oorverdoovend lawaai los en reeds zijn de renners in de eerste bocht verdwenen, allen met de gedachte zoo snel mogelijk te draaien, en een zoo goed mogelijke plaats te veroveren. Zonder dit gevraagd te hebben, weet ik echter, dat er óók nog enkele heeren zoo juist gestart zijn met het voornemen één te worden en hiervan behoef ik slechts namen te noemen als: J i m m y S i m p s o n, E r n i e N o 11, M i t c h e 1 1 en Rusk.

Twee minuten na de start der 350 klasse, worden de 250 en 175 ccm. motoren losgelaten om hunne resp. 18 en 14 rondjes tc draaien.

Het publick zit met spanning te wachten op het bericht uit Laaghalerveen, wie hier als eerste passeert en reeds enkele minuten nadat de rijders uit het gezicht zijn verdwenen, komt de mededeeling, dat niemand minder

dan de winnaar van de Engelsche T.T. Simpson de kop heeft op de hielen gevolgd door Rusk, Mitchell en Nott. Na 8 min. en 0.1 sec. komt Simpson als ie langs de tribunes daveren, waaruit blijkt, dat deze geweldenaar met stilstaande start een gemiddelde van 129.8 K.M. gemaakt heeft, en hij slechts 1.1 K.M. beneden de recordronde van Woods in 1933 gebleven is. En het zou geen Simpson zijn, wanneer hij in de 5 de ronde het ronderecord niet om zeep zou brengen. Met een tijd van 7.43.2 min vestigt hij een nieuw record van 134.4 K-M.

R li s k de Velocette-rijder en leerling van Stanley Woods, komt in de 2de ronde bij Laaghalerveen te vallen, kan echter doorrijden, echter ten koste van zijn 2e plaats. Hij zakt zelfs af tot de 8e plaats. In de volgende rondes kan het publiek er echter getuige van zijn, welke leermeester Rusk het racen bijgebracht heeft. Met een adembenemende snelheid worden rondes genomen en zelfs slaagt Rusk erin met zijn trouwe Velocette het ronderecord van Simpson omlaag te halen en dit op 135.8 K.M. te brengen. In de ne ronde heeft Rusk zijn 2e plaats weer weten te heroveren. In samenwerking met zijn stalgenoot Mitchell beginnen zij een bedreiging voor Simpson te worden. Alhoewel het hen echter niet gelukt de leiding te nemen. Met slechts 8 seconden voorsprong gaat Simpson als winnaar met zijn ongenaakbare „Norton" door de finish.

In de 250 ccm. klasse zijn de beiden D.K.W.'s van G e i s s en W i n k 1 e r verreweg favoriet. Ronde na ronde gaan deze beide Duitschers samen langs de tribunes, en wie zou gedacht hebben, dat Geiss zijn 2de plaats nog af zou moeten staan aan Archer op NewImperial? In de laatste ronde, juist voor de laatste bocht in het gezicht van de finish moest Geiss stoppen wegens benzinegebrek. Met z'n trouwe D.K.W. aan de hand probeert hij al loopende Archer voor te blijven, wat hem jammer genoeg niet gelukt waardoor hij dus als 3 de eindigt.

In de 175 cc. klasse is Ivan Goor

de Belg met zijn Benelli sterk de meerdere en wint met een gemiddelde van 101.3 K.M. en dit op een machine met 175 cm3 cylinderinhoud.

De start der 500 ccm. is de clou van de dag. Wall H a n d 1 c y, die bij een val tijdens de Engelsche T.T. gewond is, kan niet nu starten en dus moet de Norton van G u t h r i e het alleen opnemen tegen 3 F.N.'s en 3 Husqvarna's. Het verlangen van F.N. en Husqvarna, om Norton de alleenheerschappij te ontnemen en zoodoende de Engelsche suprematie een klap toe te brengen, maakt het G u t h r i e niet gemakkelijk.

Om 2.15 worden de 50 rijders met hunne enorme racemonsters gestart: 50 racemachines, opgesteld met drie naast elkaar, zoodat het voorwiel van den één bijna het achterwiel van den ander raakt. En dat stelletje rijders start me daar gelijk met een snelheid en een lawaai

Dapper Belgje.

Wanneer de rijders uit het gezicht verdwenen zijn, zien we in de verte even voorbij de pitch de kleine Belg M i 1 h o u x naast zijn motor loopen. Hij doet wanhopige pogingen zijn machine te starten, echter zonder succes. Reeds kondigt dhr. Piet Nortier de rijders weer aan en werkelijk daar komen de eersten reeds. G u t h r i e aan de kop en de Zweed Sunqvist 2, gevolgd door de F.N. van D e mie liter en nog staat Milhoux te repareeren. Eindelijk wanneer de 5 eersten er reeds één ronde op hebben zitten, gelukt het hem te starten en begint ook hij zijn 24 rondjes met een achterstand op No. 1 van circa 8 minuten. Ronde na ronde wint hij terrein en eindigt tenslotte als no. 6, wat wel de mooiste prestatie van de middagrace genoemd mag worden. Aan den kop speelt zich een geweldig duel af tusschen Dcmeuter en Noir op hun F.N.'s en Kalèn op Husqvarna, terwijl Guthie rustig als no. 1 ronde na ronde aflegt met een duizelingwekkende snelheid. Dit duurt zoo tot de iée ronde. Guthrie is van het tooneel verdwenen. Hij is bij „De Oude Tol" gevallen en moet de wedstrijd staken. Met een lichte hersenschudding is hij naar het ziekenhuis vervoerd. Er zijn er echter meer die den strijd moeten staken. Ronde na ronde wordt de lijst van deelnemers, die nog in de strijd blijven, kleiner. Steeds spannender wordt het gevecht. Onze landgenoot v. d. Pluym heeft in de 17c ronde de 4de plaats weten te bezetten en heeft een nationale recordronde van

V^ds

De Kiel

kalversat

„Pim Allwictrac Hoort: „Mrs '

140.1 K.M. gil d boven de intefk van H u n t ■ 1 e n in de 23K d geeft, neemt V ' 1 plaats over, '1 behoudt. Dem<T*t de finish gevojfr 50 deelnemers er race uitgereden' «ev om te kunnen 't(-'er deze race gew.'

Tusschen dn ■van internatiolï'oi zich $ Nedef''< prestatie van *e?l>

Uitslagen:

175. ccm.: gem. 101.3 K.-Ï G. Barbé, gem. 93^ ; op Rush, gem.f-.ïv(

250 ccm.: 1. ikl gem. 122 K.M,1New-Imperial, 1 Geiss op D> sn Nat Kamp.: J^a less, gem. iiS-pA. Geiss, 126.?,'

550 ccm.: 1-PPsi gem. 131.6 K'j', R cettc, gem. 131.' •! Velocette, gem-' K.. pioen: Jac. Scy 1 119.5 K.M. S for Velocette r35-H

500 ccm.: i'Pmi gem. 135-7 M ï gem. 134.4 d.j *v. op Husqvarna, :3o. Nat Kampioen-'"c : en Kalen 143 1

Asser snapshotwc Fijma na zijn M\ belangrijk mensf' de der Pluym leülta zijn moterdier i'iJ