447

AUTOMOBILISME

R<®iiye ü><am Manie Car/o

MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM

HET WERELDKAMPIOENSCHAP OP

■llllllJlliriltliï]iijiiiiiiiiiiiiiiiiiii|]iciiiiiliiillllii|]ii]ri]iii]iEiiiiiii4iiiiiiijjiJii ■■■rflfliii lllEl]llllllll]llllll[|l■■l■■l■■l■llllllll■ll■lllllIlli1l■ll■lllll■ll■l[■1lllllllll[ll[l■i■l■<■■■■■lIJII1IICIIL1IIXIIIIIÏIIL1IBIII1XKIIIIIaJKEI,1l

De Rallye van Monte Carlo, of zooals 1'Auto zegt, het wereldkampioenschap op den weg, is weer achter den rug. De tocht is wederom uitmuntend geslaagd, en — wat voor ons vooral verheugend is — de Hollandsche deelnemers hebben zich kranig gehouden.

Heel in het kort willen we hier even iets vertellen over dezen jaarlijkschcn wedstrijd, waarvoor telkens weer zulk een groote belangstelling bestaat, een bewijs hoezeer deze Rallye wordt gewaardeerd.

De deelnemers worden in de gelegenheid gesteld te kiezen uit een kleine jo startplaatsen. Voor elk dier plaatsen wordt een aantal punten gegeven, berekend naar den afstand, die deze plaats van Monte Carlo scheidt en naar de moeilijkheden, die de tocht kan opleveren. Zoo telt voor Athene het maximum iooo ptn, voor Amsterdam éoo ptn. De rijder, die uit Amsterdam start is dus practisch kansloos.

Overigens is de keuze van startplaats altijd een frisch gokje. Vorig jaar was Tallinn een „goede" startplaats en was het met Athene misère. Zooals het trouwens met Athene altijd een lastig geval is geweest.

Maar ziet. Dit jaar startten er uit de Grieksche hoofdstad 22 deelnemers, waarvan er 15 door kwamen.

Het is de bedoeling van dezen rit om in een van te voren vastgestelden tijd Monte Carlo te bereiken. De gemiddelde uursnelheid bedraagt 40 K.M., voor de laatste 1000 KM. is die snelheid 10 K.M. hooger gesteld. Dat laatste is een nieuwigheid. Het moet n.1. gebeurd zijn, dat handige rijders op het laatste deel van het traject hun wagen van nieuwe onderdeelen voorzagen. Ze hadden daarvoor tijd genoeg en vergrootten er hun kansen mee voor de remproef, die dadelijk na de aankomst te Monte Carlo plaats heeft.

Op alle routes bevinden zioh controleplaatsen (voor Athene b.v. Belgrado, Weenen, Straatsburg). Die moeten op bepaalde tijden bereikt worden, elke minuut later beteekent een strafpunt. Eerder binnenkomen <?eeft geen voordeel, want men mag toch pas op den bepaalden tijd weg. Beschadigingen aan den wagen kunnen ook strafpunten tengevolge hebben.

Dit zijn een paar nuchtere bijzonderheden over de tooht, zóó nuchter, dat men er de moeilijkheden niet achter leest, waarmee een deelnemer te doen kan krijgen. En die zijn toch waarlijk niet gering, speciaal niet voor hen die door de Balkan gaan. Het kan er sneeuwen en je blijft er hopeloos vast zitten; het kan er vriezen en het is zaak dood-voorzichtig te zijn; het kan er dooien en dan is elke smeuiige modderweg een puzzle op zichzelf. De Noordelijke startplaatsen hebben natuurlijk óók hun voetangels en klemmen.

Atheners ditmaal gelukkig. De 6 eersten waren alle in deze plaats gestart. Winnaars werden Prevoux en Gas op Hotchkiss, tweede was Chauvierre op Chenard, derde Healy op Triumph, bovendien winnaar in de categorie kleine wagens. De beste Hollandsche prestatie leverden V. d. Heijden en Habuit op Studebaker. Ze plaatsten zich vijfden.

Hier nog een paar Hollandsche aankomsten: 12. v. d. Meulen, 14. dr. Sprenger van Eijck, 25. jhr. van Beek Calkoen, 36. Glerum.

Geestdriftig debut&nt

Er waren vanzelfsprekend ook debutanten.

Een hunner, m r. de V1 u g t uit Amsterdam, hebben we even een paar indrukken gevraagd. Romantische avonturen had deze Rallye-rijder niet beleefd. Dat kan ook moeilijk tusschen Amsterdam en Monte Carlo. Maar mr. de Vlugt had juist genoeg meegemaakt om een geestdriftig deelnemer te worden. Met zijn tochtgenooten, de heeren H. E. en W. de Vries heeft hij aan dezen rit prettige herinneringen.

„De aankomst in Brussel was buitengewoon aardig; Parijs was minder goed, daar was maar één controleur, die de heele zaak moest opknappen. Lyon, Avignon, weer uitstekend. En wat zoo prettig aandeed, dat was die aardige sfeer in de controle-plaatsen, de voortreffelijke geest die er heerschte, de waarachtige sportiviteit."

Dan 'n pluimpje aan de wagen:

„We reden met een Ford 8-cylinder, 'n prachtwagen, en ik moet hier dadelijk bij zeggen, dat de Ford-service

w.o. „DE CORINTHIAN"

onderweg magnifiek was."

We hooren nog wat over de accelaratie-remproef, waarbij onze zegsman 5de werd, we hooren wat over de Coupe de Monte Carlo, we hooren vóoral, dat deze debutant het bij dit eerste optreden niet zal laten.

Dus de vraag:

— U bent het volgend jaar wecr van de partij?

En het antwoord:

— Als ik kan zeker. En dan van wat verder weg, Tallinn of zoo.

AiMetiiek'Oei'géideiring

in zicht

Zaterdag en Zondag a.s. alle te Ufrechf

Technische Bondsvergadering, Zaterdag 3 uur, Restaurant Riche.

Vergadering Toegetreden Athletiekbonden, Zaterdag 8 uur, Restaurant Riche.

Jaarvergadering „Dc Snelvoeters", Zondag ioY2 uur, Restaurant Noord Brabant.

Vergadering van de Nederlandsche damesathletiek, Zondagmorgen.

K.N.A.U.-jaarvergadering, Zondag 12 uur, Jaarbeursgebouw.

TER RECENSIE ONTVANGEN:

„Hef 7ziuD>eimondeiriuDiil§"

Bij Nijgh en van Ditmar N.V., Rotterdam is verschenen „Het Zwemonderwijs" van de hand van M. Boon. Het is een goedverzorgd boekje, voorzien van duidelijke teekeningen en foto's. De bedoeling van deze uitgave is geweest een handleiding te geven bij de opleiding voor zwemonderwijzer(es). In verband daarmee is al de noodige stof voor zulk een opleiding in „Het Zwemonderwijs" verwerkt.

Een afzonderlijk hoofdstuk werd gewijd aan zwemmen als schoolvak. Daar wordt er nog eens nadrukkelijk op gewezen hoe gewenscht het zou zijn, dat zwemmen een verplicht schoolvak wordt.

Zooals we reeds zeiden waren de

Mr. de Vlugt tusschen zijn reisgenooten.