339

w.o. „DE CORINTIIIAN"

m&&F de iroeueirs roefaen

© nemen die ze m

Amsterdam, Zondag.

De vaarten lagen dicht. Wie schaatsen had, had ze ondergebonden.

Alleen de roeiers verloochenden hun goede sport niet. Ze.... roeiden, Jij het dan ook met de riemen, die ze hadden: de parlementaire.

Dit parlementaire roeifestijn had Zondagmorgen te Amsterdam plaats in de Industr. Club.

Onder voorzitterschap van d r. M i <-r e m e t werd in zeer vlot tempo de agenda van de jaarlijksche alg. vergadering afgewerkt. Dit kon geschieden, omdat die agenda in de eerste plaats niet bijster lang was, terwijl bovendien de discussies niet wijdloopig zijn geworden, niet wijdloopig behoefden te worden.

Den meesten tijd werd in beslag genomen door het verslag van dr. Mieremet, waarin het voorbije jaar nog eens op de keper werd beschouwd. In dit verslag werd de deelname van Hollandsche roeiers aan de wedstrijden van de F.I.S.A. besproken en de zeer magere prestaties, die daar door ons werden geleverd.

Men had echter niet veel beter verwacht. Het verslag legt er dan scherpen nadruk op, hoe gewenscht het zou zijn, als men zich bepaalde tot één type van boot. Nu gebeurt het nog te vaak, dat verschillende roeiers starten op meer dan één nummer, waardoor hun kansen aanzienlijk worden verkleind.

Verder wordt in het licht gesteld, welk een groot voordeel het voor een land is, wanneer het een aantal jaren achtereen kan beschikken over een ploeg, die dezelfde bezetting heeft. Dat behoort bij ons nog tot de uitzonderingen.

Het succesvolle Amstelkampioenschap.

De nieuwe wedstrijd van dit jaar was het Amstel-kampioenschap, over een afstand van 8 K.M., deze nieuwigheid is een groote attractie gebleken, er was flinke belangstelling voor, zoodat de wedstrijd ook het volgend jaar op het programma zal prijken. Zelfs wordt dan al in twee klassen geroeid: cracks en mindere goden. Het staat nu al vast, dat er buitenlandsche deelname is.

In twee vacatures voorzien.

In twee vacatures moest voorzien worden door het periodiek aftreden van de heeren M a r r e s en Fokker. In hun plaats namen in het bestuur zitting de heeren J o n g e j a n en P e cr e b o o m.

Wat het vaststellen van het wed¬

strijdprogramma betreft (we publiceerden het hiernaast), het gaf geen aanleiding tot veel besprekingen. De wedstrijden, die men vroeg kreeg men. Ook de roei-propagandadag in het Zuiden gaat door, een vinding van Je Roermondsche vereeniging Maas-Lier.

Het beleid van den penningmeester werd goedgekeurd. Met de begrooting voor het jaar 1934, welke sluit met een bedrag van ƒ 4200 ging de vergadering geheel accoord. De heer Schutte kreeg van den voorzitter een pluimpje voor de accurate wijze, waarop hij met het aardsche slijk was omgesprongen.

En dr. Mieremet kreeg vervolgens van dr. Meurer een pluimpje voor de vlotte manier, waai op hij met de agenda omgesprongen was, waarna het roei-parlement zijn poorten sloot.

te m

tue

timen

2j Maart lange afstand Amstel kampioenschap.

10 Mei Varsity.

24—26 Mei Hollandia.

8—10 Juni Koninklijke.

12, 13 Juni Telegraaf.

is—ij Juni Amstel.

21), jo Juni, 1 Juli Aegir.

Eerste helft Juli propagandadag Maas Roer te Roermond.

i<)—21 Juli Ned. kampioenschappen.

12 Augustus Eur. kampioenschappen op de nabij Luzern gelegen Rotsee.

14, 15 September HollandBeker.

SOTO GARAGE

AMSTERDAM

RUYSDAELKttüE 1J5 - ULtFOON 90314 Elecir. M.too.1-, Draai en Laschinricming Speciaal adres vaar luwe olie en Uieselmotaren vaor Vuer- en Vaart. igea.

LA WNTENN'IS

Tennispaleis in Amsterdam

Holland-België onlmoeHng fer opening

Wanneer de beruchte „onvoorziene omstandigheden" het werk niet stagneeren is Amsterdam binnen afzienbaren tijd een ruime tennishal rijk, gelegen aan den hoek van Stadionweg en Apollolaan en geëxploiteerd door de N.V. Sportpark „Apollo".

Deze aanwinst boezemde ons belang in, zoodat we even een praatje zijn gaan maken met i r. A. Boeken, die tezamen met zijn collega W. Z w e ed ij k, deze tennishal heeft ontworpen.

De hal heeft een oppervlakte van ongeveer 3000 M.2, in deze ruimte zijn $ tennisbanen geprojecteerd. Naast het gebouw is een complex van 9 open banen ontworpen. De strook tusschen de open en de overdekte banen wordt in beslag genomen door een tearoom, met glas aan beide zijden. Zij, die daar hun thee savoureeren kunnen dus naar binnen en naar buiten kijken.

In de zaal bevindt zich geen enkele pilaar, wat als een buitengewoon voordeel mag worden aangemerkt. Het geheel wordt opgetrokken volgens het utiliteitsprincipe, met behulp van ijzerconstructie. Eerst wordt dus dit ijzeren geraamte neergezet, hetgeen een wonderlijke indruk maakt. Alsof een Goliath met ijzeren spanten aan het knutselen is geweest, maar dan met veel verstand van zaken. . . .

Eind September werd met den bouw een aanvang gemaakt en in Maart 1934 hoopt men gereed te zijn.

Dan mag dus op een waardige opening gerekend worden.

Naar wij van de zijde der directie vernamen ligt het in de bedoeling een Holland—België exhibition te doen spelen, waarbij voor Nederland zullen uitkomen mej. Rollin Couquerque en Timmer en voor België mej. Sigart en de Borman.

De 5e Friesche elfsteden* tocht ooer 204 Kilometer

(Vervolg van pag. 337)

Warga om te bepalen wie inderdaad de snelste en energiekste was. Wellicht blijft het eeuwig een geheim. Toen ik me bij het eindpunt bevond, na vele keeren mijn leven gewaagd te hebben en dat van het trouwe wagentje op de spiegelgladde binnendijken van Friesland, kwamen cm half drie twee rijders uit de richting Dokkum bij het eindpunt voor het café De Groene Weide. Het waren De Vries en Casteleyn. De Dronrijper met zijn witte ijsmuts op het hoofd, gleed net een meter eerder over de eindstreep dan Casteleyn. Misschien heel toevallig. Het had net zoo zoo goed andersom kunnen zijn. Maar mr. Hepkema wist maar van één winnaar, namelijk hij die het eerst de streep gepasseerd was en aldus werd De Vries tot winnaar van den schitterend geslaagden vierden elfstedentocht gebombardeerd.

De eerste toerrijder was 'Boersma uit Twijzel, die slechts een kwartier langer over den afstand deed.

En De Vries verbeterde op dezen prachtigen dag van zon- en ijsvreugde tevens het record van C. J. J. de Koning met bijna vijftig minuten.

Laat ik vooral niet vergeten te vermelden de prestatie van een kranig Hollandsch meisje, mej. E. C. de Nekker uit Willemsoord, die als eerste dame dezen tocht in 11 uren en tien minuten aflegde. En het was een mooi bewijs van sportiviteit, dat 's avonds bij de prijsuitdeeling namens mej. v. d. Weg, een Friezin, die den vorigen keer de eerste dame was geweest, bloemen aan mej. De Nekker zijn aangeboden.

Voor hen, die liefhebbers van hel zuiverste amateurisme zijn zij het parool: volg en rijd mee een elfstedentocht.

LEX IZAKS