96
w.o. „DE O
Pijnenburg zal Donderdagavond in Amsterdam rijden, en hij zal er graag rijden. Dat is goed nieuws, waarmede „den Pijn" veel goed maakt van wat hij bedorven heeft door niet op de nationale kampioenschappen te willen starten. Men vertelde ons Zondag in Ginneken, dat Pijnenburg zich ons commentaar op zijn wegblijven erg heeft aangetrokken. Wellicht dat deze regels cr toe bijgedragen hebben, onzen voortreffelijken renner van zijn verkeerde standpunt terug te doen komen. Want als wij wel zijn ingelicht, heeft Pijnenburg voor zijn starten in Amsterdam thans een Zeer lage gage gevraagd, om maar vooral dé kans te krijgen op het Stadion uit tc kunnen komen. Een groot deel van de minder sympathieke gestes van den Brabander moeten waar-
Aantrekkelijke wedstrijden in Ginneken
schijnlijk toegeschreven worden aan den invloed van heethoofdige supporters, die Pijnenburg opgeschroefd hebben tot dingen die hij anders nooit gedaan zou hebben.
Laat ons op deze kwestie, die zoo veel stof heeft doen opwaaien, niet meer terugkomen. Pijnenburg komt Donderdagavond in het sluitingsprogramma van het Stadion in de sprint uit tegen Van Egmond (van wien hij in het Zuiden verloren heeft, hetgeen er ook toe medegewerkt heeft om Jan wat redelijker te maken), Scherens, Gérardin, Michard en andere sprintphenomenen. Dan zal „den Pijn" dus kunnen toonen wat hij op een groote baan presteert. Tevens kan hij dan revanche nemen op Van Egmond en het is zeer dc vraag of hij daar niet
eens in zal slagen, • want hij is een sprinter van buitengewone kwaliteiten.
si- * *
Wij zijn eens in het Zuiden ons licht gaan opsteken, vooral ook om ons te oriënteeren omtrent de stemming beneden den Moerdijk ten opzichte van de N.W.U. Wij hebben daar gesproken met verschillende menschen. Ofschoon wij in het volgende nummer uitvoerig op deze materie terugkomen, willen wij thans reeds vaststellen, dat de door
Piet van der Horst knapt zich voor zijn cabine weer wat op na zijn pijnlijken val op het cement van de Ginnekensche wielerbaan. Zooals te zien is heeft de roodharige renner uit Klundert een collectie leelijke schaafwonden opgeloopen.
Frans Slaats, de Brabantsche coming man
Dc Maandagmorgen met veel sensatie geleide actie tegen de N.W.U. schromelijk overdreven is. Er is eenige ontstemming, doch stellig niet in de eerste plaats in rennerskringen. Doch zooals gezegd: daarover de volgende week.
Verlokt door het aantrekkelijke programma zijn wij Zondag naar Ginneken onder Breda getrokken. En ofschoon wij daar een vollen dag aan hebben moeten besteden, hebben wij geen oogenblik spijt gehad van onzen, tocht. Men verstaat het om daar in de provincie, in het hartje van NoordBrabant, wedstrijden te organiseeren, zooals men ze in Holland vrijwel niet te zien krijgt. Meer dan ooit is ons duidelijk geworden, dat en hoe de wielersport in ons Zuiden bloeit. Men heeft daar menigen jongen renner met groote toekomst. Een renner van wien men stellig nog veel zal hooren is Frans Slaats, een stevige boy met een groot doorzettingsvermogen en veel Ausdauer, die waarschijnlijk op dit moment reeds onverslaanbaar is in achtervolgingswedstrijden, waarin hij achtereenvolgens Van Hout, Braspenninx, Pijnenburg, Göbel en nu weer den Franschman Peix sloeg. Met Paschen rijdt de jonge Waalwijker te Ginneken tegen den wereldkampioen (als men hem zoo mag noemen) Archambaud. Aangezien Slaats nog steeds vorderingen maakt, bestaat er groote kans dat wij, na Van Hout, die ook stellig he*t
wereldrecord van f*rd
wel weer zal verbet'1 wee: ner bezitten van ropee: maardheid .
Hoe jammer tocV' me sterdam op de groot adior koppelwedstrijden Wf t Wat een spanning, 1 een er in dergelijke co*- H leeft fel mee .en kriij^k v waar voor zijn gelyat i keiijker om te zien een van Pijnenburg en |speni en over alles heen, Pvolj moedigsten en sterk _ der Jammer dat Slaatsli meling maakte, aiw was strijd nog spannend»ewor het koppel Slaats—j*s wa goed op dreef.
Ook overigens stl*n oj gramma nummers frij i nooit zien. Een oni*11 tu nenburg, den Franse» Ma bretière, en Kacrs, I he gehucht Vosselaer: f SP" ronden (750 meter)!'11 tij 500 meter met vlieP st estafette-achtervolgirir^er verder natuurlijk all*°gel achtervolgingen.
De baan te Ginif1 is lang, met tamelijk J*c behoorlijke rechte tel. kuipvorm is niets v spe heeft een renner di^* eige wel groote voordee^rad; die zoo maar op IwSd op alle manieren fakt. ontstaan natuurlijk 'tegel deelten in het ceme'1^ i len uitoefenen op d'lchti] renner. Door de '^akk baan vol scheuren, | me of meer succes heeft 'htge jaar ligt de baan 1 maar zij blijft zeJfted Al behoort deze ba",J0ch stroefste van heel hfüid,
Ccr
die 00K:..
" is
Wals, cue oc
zeer popU'