824
^^^e^t/^C^JS^^/^PT^rts w.o. „DE CORINTHIAN'
Waf hapert er //ra de WieSermereSd ?
(Slot van pag. 820).
Neen, er zijn te veel wedstrijden, althans te kort op elkaar, en de entree-prijzen zijn te hoog. Laat tusschen den eenen wedstrijd en den volgende eenige weken verloopen. Dan hunkert het publiek weer naar een strijd.
Stel geen datum voor een wedstrijd vast, wanneer eenige dagen later een belangrijke sportgebeurtenis plaats heeft. Dit b.v. was het geval eenige dagen vóór den Olympischen Dag.
Het was toch heusch met te verwonderen dat het meerendeel van het publiek, dat in de tegenwoordige tijdsomstandigheden, slechts eenmaal per week zich de uitgave kan getroosten om den een of anderen wedstrijd te bezoeken, dien dag van de wielerwedstrijden wegbleef en de voorkeur gaf aan den Olympischen Dag eenige dagen later.
Door het uitloven van pr e mies zou voor meer strijd gezorgd kunnen worden.
Evenals bij een „Zesdaagsche" zullen toch ook bij gewone wielerwedstrijden meerdere firma's uit reclame-oogpunt wel bereid zijn premies uit te loven.
Door bezoekers buiten Amsterdam wordt ook geklaagd dat de wedstrijden dikwijls te laat zijn afgelooncn. Velen willen na afloop nog wel even de door de luid geuite aanmoedigingskreten droog geworden keel vochtig maken. Voor bezoekers die met ie trein komen is daar meestal geen tijd meer voor.
Het Stadion is overigens te groot om steeds een uitverkocht huis te kunnen zijn.
Flink gevuld zijn heeft echter invloed op de stemming van het publiek.
"Welnu, maak speciaal jongensrangen, zooals de „dubbeltjes-rang" bij voetbalwedstrijden. Laat af en toe jongelui uit inrichtingen als weeshuizen enz. eens gratis de wedstrijden bijwonen. Behalve voor vulling doet men een goed werk. Voor hen zijn de toegangsprijzen werkelijk te hoog.
Men neme eens proef!
GRATIS „LUTINE"~AANDEELEN
voor roohers van „Lutine" sigaretten. Verkrijgbaar bij:
Sigarenmagazijn „SELECTA"
BINNENWEG 97 - Tel. 28545 - HEEMSTEDE
N.B. Voorverkoop Zwemwedstrijden Noorderbad-Zandvoort
H. VUIJK (lllustierter Radrennsport):
Het komt mij voor, dat de groote fout moet worden gezocht bij de stayers. Deze hebben eenige jaren achtereen als het ware roofbouw gepleegd. Er waren in Europa slechts weinig rijders van de extra-klasse. Deze werden op vrijwel alle wedstrijden geëngageerd. Zij startten soms 4 X per week en deden het dus steeds kalmpjes aan, spaarden krachten voor de volgende wedstrijden. Zij deden niet meer moeite dan noodig was, om zich een nieuw engagement te verzekeren en streken de zeer hooge gage's op. Het nadeel van het systeem van vaste gage's dus.
Dit spelletje is zoo lang gespeeld, tot het publiek er genoeg van kreeg. Men komt nu eenmaal niet naar een wielerbaan om er fietsers achter elkander te zien rijden en een spelletje van de wieken van een molen te zien spelen. Bijna eiken wedstrijd weer ziet men, dat een rijder die eenmaal aan het hoofd gaat, er alleen op bedacht is die plaats te verdedigen. Slechts bij hooge uitzondering en meestal alleen nog maar wanneer hij ertoe g edwongen wordt, tracht hij een vóór hem rijdenden collega aan te vallen, want wordt een aanval afgeslagen, dan loopt de eerste plaats gevaar. Betreft het voorts een wedstrijd in meer ritten, met puntentelling, dan mikken de heeren het meestal zoo uit, dat zij juist voldoende van hun kracht geven om de eerste plaats in het algemeen klassement te bezetten. Dit veroorzaakt eentonige ritten.
Aan dit euvel is de stayersport in Duitschland reeds eenige jaren geleden ten gronde gegaan. Hier te lande volgen w ij dit jaar.
Wat eraan te doen is? Wel, m.i. moet men rijders, die zich aan het
Het stukloopen
wordt voorkoment
het transpireeren gaat men tegen en het branderige en vermoeide gevoel neemt men uit de voeten weg, met
PUROL'POEDER
Strooibussen 60 ct. en 1 gld. Bij Apothekers en Drogisten
genoemde euvel schuldig maken, niet meer engageeren. Iemand die in zijn werk niet voldoende presteert, wordt in een zaak toch ook op straat gezet. Daardoor krijgen anderen, die zich wel moeite geven om leven in een wedstrijd te brengen, een kans. Dit zullen de rijders zijn van het tweede plan, die nu in de „schaduw" van de groote sterren trachten van een race te maken, wat ervan te maken is en naar verhouding veel slechter gehonoreerd worden.
Een ander middel lijkt mij minder gemakkelijk door te voeren: Men engageere de rijders niet meer tegen de hooge vaste gage's van tegenwoordig, doch betale hen b.v. de helft, om voorts p r ij z e n uit te loven, die zij verdienen moeten, waarbij niet de plaats, die in den wedstrijd wordt ingenomen tot maatstaf geldt, doch de ijver en strijdlust, die door de rijders in den wedstrijd is gedemonstreerd. Het één en ander te beoordeelen door een speciaal daarvoor te benoemen persoon. Deze man moet vanzelfsprekend boven alle partijen staan, moet een kenner van de stayersport zijn en aller vertrouwen hebban.
Op deze wijze moeten de rijders wel gedwongen worden een prestatie te leveren, om aan hun verdienste te komen. Daardoor zal er strijd ontstaan en dat is de factor waarnaar het publiek verlangt. Bestaat eenmaal de zekerheid dat er strijd te aanschouwen zal zijn (een zekerheid die nu niet bestaat), dan zal ook het publiek weer komen opdagen als vroeger.
Zou het voorts soms aanbeveling verdienen in het Stadion volgens het internationaal reglement te gaan rijden. Dat is met de rol ip 60 cm.? Nu wordt er met den rol op 50 cm. gekacheld. Het gaat daardoor nu wel erg hard, maar dat ;s
ook alweer een handicap voor den noodigen strijd. Ik heb voor een goed begrip de afstanden 60 en 50 cm. genoemd, alhoewel 't mij bekend is, dat de rolafstand tegenwoordig vanuit den as van het achterwiel wordt gemeten. In de wandeling heet het echter nog steeds 60 en 50 cm.
Voor de Nederlandsche rijders, die hier te lande dichter achter den gangmaker zitten, is het een groote handicap, wanneer zij b.v. in Parijs achter de 60 cm.-rol komen.
Later nog eens iets over de samenstelling en den aard der bij-programma's.
Tot zoover de door ons „geconsulteerde" sportjournalisten-wielerdeskundigen.
Wij komen, zooals beloofd, in het volgende no. op . een en ander terug.