425
w.o. „DE CORINTHIAN"
Veltman van „Sportwereld" en dank Zij diens bemiddeling was ik twee minuten later op de perstribune en had toegang voor den laatsten avond.
Dat het in Brussel slechter was dan in Amsterdam, wel ge zult het reeds uit de dagbladpers vernomen hebben. Het was er koud, smerig en ongezellig. En ik beklaagde die arme renners, die Zes dagen en nachten in dit gebouw moesten blijven, terwijl ik er na een drietal uren al genoeg van had. Tijdens een gang langs de cabines, zei Pijnenburg mij: „Ik wou, dat ik uit dit hok Was. Ik hoest steeds maar en mijn borst en keel doen zoo'n pijn, dat ik bang ben dat ik ziek word."
En ter verduidelijking volgde een hoestbui, die meters ver nog te hooren was.
Maar dat „den Pijn" in vorm was, Wel dat bewees hij meerdere malen. Niet door zijn overwinning. Want als ooit ergens duidelijk uit bleek, dat er combine in het spel was, wel dan was dit den laatsten avond. Iets dergelijks heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs niet in Amsterdam.
Een uur voor het einde. Pijnenburg lag met één ronde voorsprong aan den kop. Charlier gaat er vandoor. Schön zit aan het einde van het peleton en kan er dus niet achteraan. Deneef vergroot den voorsprong en het is bijna een halve ronde. Wat gebeurt er nu? Deneef Ziende, dat de anderen hem niet achterna gaan, gaat plotseling hoog in de bocht en laat de anderen kalm bijkomen.
En dat is een voorbeeld uit velen. Werkelijk, te oordeelen naar de laatste twee avonden, ben ik tot de conclusie gekomen, dat wij in Amsterdam niet Zoo bekocht zijn geweest als velen ons hebben voorgeschilderd.
Piet van Kempen hield er tien minuten voor het einde mee op. Zoogenaamd wegens ziekte. Maar Piet was schijnbaar een weinig ontstemd over het feit, dat hij steeds uitlooppogingen deed, maar geen succes had. Of de ster van den zesdagenkoning aan het verbleeken is? Och ik durf het niet beweren, maar een feit is het, dat van Kempen een allerellendigst figuur heeft geslagen de laatste twee dagen. A.M. * * *
Directeur Pascal heeft bewijsstuk.
Na afloop van dezen Zesdaagsche heeft de Directeur van het Palais des Sports, de heer Pascal, een aanklacht ingediend bij de jury tegen handelingen van de managers en renners der zes best gePlaatste koppels van het eindklassement.
De heer Pascal heeft volgens zijn 2eggen nl. een bewijsstuk in handen, waarin genoemde personen zich hebben verbonden in een bepaalde volgorde te eindigen, welke geheel overeenkomt met den officieelen uitslag.'
Door langdurige oefening beschikt ge over de noodige snelheid en behendigheid. Door het gebruik van Ovomaltine verkrijgt ge kracht, moed, energie en uithoudingsvermogen. Neemt één of tweemaal daags een kop Ovomaltine. Dat is de weg, die tot de overwinning voert, want Ovomaltine is een natuurproduct in extractvorm. De smaak is aangenaam en voor 70 ct. heeft U reeds een busje.
OP DE BAAN TE KRALINGEN SPEELDEN EEN ROTTERDAMSCH EN EEN HAAGSCH TEAM IJSHOCKEY. (F0T0 V-F-B-)'
A.vLtomo'bilisme
R.A.IL EVENEMENT TE AMSTERDAM
Amsterdam heeft weer automobielkoorts. Duizenden genieten weer een paar uur intens, al rondschuifelend in de indrukwekkende R.A.I.-hallen. Thans geen geloei van geëxalteerd publiek als bij de Zesdaagsche.
Geen verafgoding van een paar sterke longen en een paar gespierde kuiten. Technisch vernuft, verfijning in lijn en kleur, doelmatigheid en sportiviteit in de juiste beteekenis van het woord strijden een edelen strijd om de voorkeur in het zware brouhaha der massa.
Al brengen de groote shows de laatste jaren geen revolutionaire verbeteringen, voor den liefhebber is het toch steeds een apart genoegen de nieuwste modellen met elkaar geconfronteerd te zien. Met de populariseering van den wagen is het aantal R.A.L-klanten enorm gestegen en deze expositie, die ook ditmaal gedragen wordt door de autovoor-bijna-iedereen, zal weer duizenden aan de onafzienbare legioenen der R.A.I.-ers toevoegen.
Kleine wagens, viercylinders, maximum van comfort en prestatievermogen, daarvan verwacht men blijkbaar de hooge omzetcijfers.
De valuta-voordeelen hebben, wat dat betreft, de Engelsche industrie een stevigen duw in den rug gegeven. Zij is hier sterker vertegenwoordigd dan andere jaren en brengt werkelijk zéér aantrekkelijke producten.
Dat het vooral voor de Fransche industrie moeilijker is geworden zich te handhaven, laat zich begrijpen. Het aantal Fransche inzendingen liep dan ook terug, evenals dat der Amerikanen. Een kleine winst boekten de Duitschers. Men biedt daar beoosten Zevenaar met ijzeren energie het hoofd aan
geweldige moeilijkheden met de energie het Duitsche volk eigen.
Bij de motorrijwielen geen nieuws, of het moest al de sterke ontwikkeling van den fietsmotor zijn, waar onze nationale rijwiel-industrie zich met veel succes op heeft geworpen.
Den technicus zal het misschien interesseeren, dat de Diesel weer een behoorlijke winst boekte. Wat Kromhout met zijn Gardner voor bedrijfsauto's bereikt heeft, verdient zeker ruime belangstelling en toepassing.
Een automobieltentoonstelling zou niet haar volle bekoring hebben, als er niet een paar „rariteiten" „pour épater le bourgeois" aanwezig waren.
De Mercedes-geweldenaar, „zooals Lilian Harvey er een heeft"; de Minerva gebouwd voor Zijne Hoogheid de Chatrapati Maharadja Saheb van Kolhapur in Bombay, tegen de warmte geïsoleerd met een complete bar, radioinstallatie en nog een paar comfortabelheden van buitenissigen aard; de wereldrecordmotor„fiets" (B.. M. W.) van Henne, zijn wel de meest tot het publiek sprekende paradepaardjes.
Gedetailleerde technische overzichten of diepgaande bespreking van de tentoonstelling laten we gaarne aan de vak- en dagbladen over. Wat we eigenlijk wilden uitdrukken, is het volgende: Zoekt ge een wagen te koopen of te zien in de prijsklasse van ƒ 900 tot ƒ 3000.— (de Minerva van den Maharadja, die een halve ton kost, is helaas niet te koop), dan kunt u in de Ferdinand Bolstraat terecht.
Sigaren en Sigaretten — De meest uitgebreide sorteering import-sigaren in magazijn
„DELI"
LAAN VAN MEERDERVOORT 38 Telefoon 330001 — DEN HAAG
UTRECHT
Tel. 15517 — Nieuw Wagenpark Luxe Auto Verhuur Inrichting 14 ct. per K.M. — Stadsrit f 1.—