w.o. „DE CORINTHIAN"
Groote sorteering in ONAF BRAND BAAR j
GELAKTE HAARDEN — Haardkachels j
Gasfornuizen — Prima kwaliteit email : kookgereedschap
J. B. M. DE GREEVE j
OVERTOOM 339/341 - AMSTERDAM [ TELEFOON 83680
Smederij: Onderhoud v. haarden en kachels £
weer tot de vraag, of dan wel het vastleggen van een groot vaartuig van vele duizenden tonnen inhoud op diepte van verscheidene duizenden meters, bijv. in den Atlantischen oceaan, technisch mogelijk is. In verband met mijn ervaringen als leider van de Duitsche Atlantische Expeditie van het onderzoekingsschip der rijksmarine „Meteor" van 1925—1927, geloof ik, dat ik deze vraag met zeker voorbehoud bevestigend kan beantwoorden.
Naast veel ander wetenschappelijk werk, had de „Meteor" tot taak, op bepaalde punten in volle zee, de zeestroommgen op verscheidene diepten van het wateroppervlak tot op een diepte van 2000 a 3000 meter, precies te meten met reeistreerende apparaten voor het meten van den stroom. Voor dergelijke metingen is de betrekkelijke onbeweeglijkheid van het schip tegenover wind en stroom, d.w.z. een zoo vast mogelijke verankering, een eerste voorwaarde. Tevoren werd er rekening mee gehouden, dat het overwegend stormachtige weer op de hooge geogra-
phische breedten van den Atlanüscnen Oceaan het vastleggen midden in zee onmogelijk zou maken. De ankerstations van de „Meteor" lagen daarom in een minder stormachtig gebied, n.1. tusschen 240 Noorderbreedte en 28° Zuiderbreedte: een gebied dus, dat ook in aanmerking zou komen voor het vastleggen van kunstmatige eilanden voor het luchtverkeer Noord- en ZuidAmerika. Daar voor de „Meteor"diepten tot 5500 meter voor ankeren in aanmerking kwamen en de verplaatsings-capaciteit van het schip in elk geval 1200 ton bedroeg, zouden er hooge eischen moeten worden gesteld aan deze diepzee-ankerinrichting, waaraan echter door de Duitsche staalindustrie prachtig zou kunnen worden voldaan. De ankerinrichting bestond voornamelijk in principe uit een tros van staaldraad. Hij had een lengte van 7i kilometer en woog 5.7 ton. Hij was vervaardigd uit één stuk, zonder z.g. /,spleissstellen" en hij was „drall- und tursionsvrij", d.w.z. het was een z.g. „vierkantkabel", zooals bijvoorbeeld Wordt gebruikt bij mijnliften. Deze kabels hebben het voordeel, dat zij, in tegenstelling met het gewone staaldraadtouw, geen „kinken", d.w.z. lussen maken. Bovendien was de tros „conisch". De omvang bedroeg onder aan het anker 3.6 centimeter en boven op het dek van het schip 5 centimeter. Deze verkleining was bereikt, doordat langzamerhand het aantal der afzonderlijke draden, waaruit de tros was samengesteld, was verminderd, en de versterking van den tros naar boven was berekend op den steeds zwaarder wordenden tros, die in een ketting in het Water hing, en wel door zijn eigen
Ca.cT.'©7]
I Luxe verhuur inrichting - Speciaal I
j trouw-, ondertrouw- en visite-rijden.
1 Gespecialiseerd op Buitenl. ritten j
I RUSTENBURGERSTR. 10 j
j AMSTERDAM - Tel. 29988 i
I N. V. Aannemingsmaatschappij v.h. [
| SARLEMIJN&Co. j
Kantoor PRINSENGRACHT 824 j
AMSTERDAM - Telefoon 47896 (
| Uitvoering van alle soorten bouw- \
\ werken — Eleetr. Timmerfabriek [
gewicht, dat overeenkomstig met de lengte van den uitgegooiden tros bij groote diepten hoe langer hoe grooter wordt. De breukgrens van den tros lag bij een belasting van ongeveer 20 ton. Hij was gewikkeld op een sterke trommel en werd bij het ankeren met de machine van de ankerspil gelicht, dus bij het lichten van het anker weer er in gebracht.
Aan dezen ankertros werden twee kleine ankers van ieder 100 kg. bevestigd. Deze beide lichte, gewone ankers hadden niet alleen voor zich tot taak het schip voor anker te houden, doch bij een diepte van bijvoorbeeld 5000 meter, werden in totaal ongeveer 6500 meter ankertros uitgeworpen, zoodat er na het ankeren ongeveer duizend meter tros op den bodem van de zee lagen, welke door gewicht en wrijving in hoofdzaak het vastleggen van het schip bevorderden.
Met deze ankerinirchting heeft de „Meteor" twaalf maal geankerd op diepten tusschen 2300 en 5500 meter en bij een windsterkte van 5—6 en zeegang van sterkte 5 over 't algemeen 2 tot 3 dagen vast voor anker gelegen, zonder af te drijven en zonder storingen van de anker-inrichting. Toch is eenmaal de ankertros gebroken, toen wij door kolengebrek gedwongen waren bij plotseling opzettend slecht weer de onderzoekingen te onderbreken en het anker te lichten. De tros brak tengevolge van het hevige stampen van het schip in den zeegang, toen hij bij het tegelijkertijd opleggen met de spilmachine meer te lijden kreeg dan goed was. De breuk had plaats op de critieke plek, n.1. bij de scherpste buiging van den tros op de rol aan den boeg van het schip, waarover de tros op het voordek was geleid.
Zulk een overmatige belasting van den ankertros komt echter alleen ter sprake, als een schip wordt gedwongen dikwijls en vooral bij slecht weer den tros in te halen en de ankers te lichten. Bij een drijvend eiland (in de nieuwe Ufa-toonfilm „F.P. I antwortet nicht" wordt zulk een eiland voor 't eerst aan de oogen van het publiek vertoond, noot van de Redactie), dat jarenlang op een plek blijft liggen, zal het dikwijls lichten van het anker en vooral bij zwaren zeegang niet noodzakelijk zijn: men kan dan het goede weer wel afwachten. In elk geval hebben onze ervaringen getoond, dat een sterke staaldraadtros, die de bovenvermelde bijzondere eigenschappen moet bezitten, en die overeenkomt met de verplaatsingskracht van het schip, samen met een paar betrekkelijk lichte ankers, in staat is het schip op zijn plaats te houden, ook bij sterken wind en zeegang. Voor het vastleggen van vliegtuigeilanden spreekt het vanzelf, dat men
i Wilt U gewaarborgd zijn van een volkomen j : succes van het door U op te voeren tooneel- : ■ stuk, wendt U dan tot het bekende adres : :
ANDRË STEENMAN )
: PRINSENGRACHT 330 — Telefoon 34966 j AMSTERDAM
j COIFFEUR DE THÉATRE j
I SPECIAAL VOOR VEREENIGINGEN
I VOOR VERF EN GLAS !
: KOMT DIT ADRES VAN PAS ■
j HET „VERF HU IS" j
I MIDDENWEG 105 TELEFOON 50846 : AMSTERDAM UITVOERING VAN ALLE
: VOORKOMENDE SCHILDERWERKEN ■
bijzonder gunstige gebieden moet uitzoeken, wat het klimaat betreft. En zoo zal ook een dergelijke anker-inrichting voor groote vliegtuigmoederschepen of drijvende platformen bij den tegenwoordigen stand van de staaldraadindustrie, te verwezenlijken zijn. De ankers, die niet zooals op de „Meteor" na iedere stroommeting opnieuw gelicht moeten worden, kunnen voor de vliegtuig-eilanden aanzienlijk zwaarder gekozen worden en meer beantwoordend aan het doel van de langdurige verankering. Men zal, zooals bij lichtschepen, de bijzonder goed houdende „scherm"- of „paddestoel"-ankers gebruiken, of „Bojensteine", zware betonnen blokken, die zich vastgraven in den over 't algemeen weeken modderbodem van de zee, en die gebruikt worden bij de verankering van drijvende of vaste boeien.
Een daadwerkelijke ontlasting van de geheele anker-inrichting beteekent tenslotte het aanbrengen van zulk een groote, zware, vaste boei, een ton van aanzienlijke draagkracht. Aan de onderzijde zou dadelijk het boven-eind van den ankertros met een „Wirbelglied" bevestigd moeten worden, waardoor bovengenoemde critische buiging van de kettinglijn, waarin de tros hangt, vermeden wordt, dus de plaats, waar de ankertros op het voordek wordt geleid en waar op de „Meteor" de tros brak. De boei heeft bovendien ten doel een veering voor den ankertros te vormen en de achterwaarts optredende spanningen bij het stampen van het schip in den zeegang, waardoor de tros zeer veel te lijden heeft, te verminderen, zoo mogelijk geheel op te heffen. Aan deze vaste boeien kan dan, aan den bovenkant of aan den zijkant, met kettingen of sterke trossen het drijvende eiland worden vastgemaakt, zooals de Duitsche oorlogsschepen in de haven van Kiel zijn vastgelegd. De boei heeft buiten haar verlichtende werking nog het voordeel, dat het vliegtuig-moederschip, als de omstandigheden het vereischten, in den kortst mogelijken tijd van de boei los kan komen en zich vrij bewegen. Later is het schip met behulp van de boei in staat zijn juiste ankerplaats te vinden en in den kortst mogelijken tijd weer in te nemen.
Er behoeft niet extra op gewezen te worden, dat de geweldige afmetingen van het anker, den ankertros en de boei voor een groot vligetuigmoedérschip of voor een vele duizenden tonnen groot drijvend platform uitvoerige berekeningen en practische proefnemingen noodig maken, waarbij ook met de moeilijkheid van het vastleggen van zulk een ankerinrichting op ongeveer 3000 tot 4000 meter zeediepte rekening moet worden gehouden.
! Geluidsfilmvoorstelling j
j Aan huis voor club- en feestavonden j I SPORT- en AMUSEMENTSFILMS j
„ADDISON"
KEIZERSGRACHT 361 I AMSTERDAM C. — Telefoon 31011 I