185
ks "klee",tlen rusten,
0 0 'oak > met hun it,e aan Wi' vroeger, alle L gesoannen iste' lelijk weer P^ubr
it' vticje lek wel veel eW°£St monotoon, spof> dtle heeft de
attj6» pijnlijk
"■■'•S-Yerdrij ven.
ef' geknoeid?"
a'jfoj* btjna al , ^e^r van die
1 f ^«verdreven. beSWn niet altiid
f I hetl6St' denkt :k rcc eerst aan
aö ' eenng het is om iflffi c„n Wielrenner, 3cP de ?tracten van ,eö-i? T^recties van
agSt^È;-v .
«i4erren- Hier ui-Jet, "n Wij al het d0 Wedstrijd zoo l0gf ie ni Verloopen.
Jl4 fi*>r stuk uit «' ^elifk en b«taat,
ele'ltje^Uen zorgen eeI1> doch '^1 t(^ araan we J ^ ek°mst zullen
>e.[imetfpelleert! [ w", on ? Zal de : 2lr^oPv^.O.C ! I
dasvss 1
Stellig succes.
Wij vroegen John Stol, vertrouwensman in deze van de Ned. Wielren Unie
en adviseur van de directie van de Zesdaagsche, of hij geloofde dat de Amsterdamsche six-days zouden slagen.
„Stellig! Er is een enorme belangstelling voor. Tientallen menschen hebben mij al er over aangesproken. Ze schijnen te denken dat het m ij n zesdaagsche is."
Uit Stol's gloriejaren.
Wij kunnen voor onze lezers deze nieuwsgierigen wel verontschuldigen. Want aan het begrip Zesdaagsche is onafscheidelijk de naam Stol verbonden. Was het koppel Stol-v.d. Stuijft niet het eerste Europeesche team dat een rol speelde in Amerikaansche sixdays? En in 1907, toen een vlaag van enthousiasme door heel Europa ging, omdat Stol en Walter Rütt er samen in geslaagd waren als eerste Europeesche koppel vóór de Amerikanen te winnen!
Het mag voor ons land een groote eer heeten, dat een Hollander er mede „debet" aan was. Stol was de locomotief en verrichtte de beide laatste dagen bijna bovenmenschelijk werk om Rütt voor den eindspurt frisch te houden. Uren achtereen was hij in de baan, terwijl Rütt in Morpheus' armen lag. Wat de tegenstanders ook probeerden, Stol hield vol. Geen moment verslapte hij en iederen spurt beantwoordde hij terstond. Zijn moeite werd beloond, want Rütt won den spurt en daarmede was de eerste zege van een Europeesch paar werkelijkheid geworden. De gevreesde Yankees Fogler-Root en Leon Georget-Dupré werden 2e resp. 3e.
En nog altijd staat het wereldrecord van 31 km. gemiddeld sedert 1914 op naam van het koppel Stol — van Houwert, dat toen op de Brusselsche baan 4502 km. aflegde! Dat was Stol's laatste zesdaagsche. Maar dit en passant. Wij hadden het over het nuchtere heden met nieuwe Nederlandsche sterren als „zwarte Klaas", Pijnenburg, Wals, Braspenninx.
Grondig voorbereide kamp.
„De zaak is uitstekend, aangepakt,"
john stol na een van zijn glorieuse overwinningen
vervolgde de heer Stol. „Alles maakt een even prettigen, bona fide indruk. De baan wordt heel snel, denk ik. De bezetting is prima, de inrichting voortreffelijk. Kijk alleen de boxen voor de renners maar eens.
Ja, het wordt stellig heel vol. Vooral uit Brabant verwacht ik veel bezoekers. Zoo brengt deze zesdaagsche meteen wat leven in de brouwerij. En er kan veel goeds uit geboren worden. Misschien neemt de een of andere groep wel het initiatief voor een vaste winterbaan als deze match slaagt. Dat zou zeer toe te juichen zijn!"
— o —
De kansen.
„Wie geeft u de meeste kans?" „Volgens mij zijn er twee koppels
favoriet, de Hollanders van KempenPijnenburg en de Duitschers RauschHürtgen. Maar ook de andere koppels, waaronder er zeer sterke zijn, zullen hun uiterste best doen, want als ze in den eersten wedstrijd een goeden naam vestigen, hebben ze kans dat ze hier weer terug kunnen komen. En bijna alle wielrenners rijden graag in Nederland! Er wacht de Nederlanders veel moois!
Max Izaaks.
miimmimmii
ilIËIËIIIlllllllïlïlll!
j In het volgend Nummer:
\ De a.s. N.O.C. Vergadering! j
■■lïiiiiiïiïï
r.c.h. won in den haag met 3—2 van a.d.o. het eerste doelpunt van de racing club (foto v.f.b.).