IJ4

_ ^z^^uc^de^^p<rc£e^tj> w,0. „DE CORINTHIAN"

De heer C. F, Kellenbach, die ons op charmante wijze de noodige gegevens verstrekte voor dit artikel.

Vooral de journalisten wier noodlot het is de jaarvergadering van alle sportbonden in den lande te moeten bezoeken, kunnen meespreken van de onbeduidendheid van de meesten dier bijeenkomsten, zelfs van groote bonden. Dat is meestal een gevolg van een onjuiste parlementaire organisatie. Misschien zou men nog over het nut in het algemeen van een parlement kunnen discussieeren. Wij voor ons zouden wel gevallen kunnen bedenken waarin een tijdelijke dictator, mits de juiste man op de juiste plaats, wonderen zou kunnen verrichten. Maar dat „mits" is nu eenmaal een van de bezwaren van het dictatoriale stelsel.

Maar wanneer men in deze democratische tijden dan niet buiten een parlement kan, laat men het dan zoo

doen, dat deze algemeene vergadering Zoo efficiënt mogelijk kan werken. Laat men vóór alles zorgen dat kleine privébelangen van de vereenigingen buiten het orgaan blijven, dat moet zorgen voor de groote lijn en het algemeen belang van de sport die de bond in quaestie verzorgt.

— o —

Welk stelsel is het beste? Niet dat waarbij alle vereenigingen en clubjes zelf een stel menschen sturen, een euvel waaraan bijvoorbeeld de algemeene vergadering van een toch goed geleiden bond als de Ned. Korfbalbond mank gaat, waar menschen komen die op de hoogste vergadering van den bond niet thuis hooren. Wij kennen zelfs een bond, waarbij volgens een zijner officials de jaarvergadering het eenige is wat de vereenigingen aan de organisatie hebben.

De K.N.V.B. is in deze op den goeden weg, doch o.i. is de toestand in den Nederlandschen Zwembond niet ver van het ideale verwijderd.

Toen eenige jaren geleden de heer CF. Kellenbach bereid gevonden werd het voorzitterschap op zich te nemen van den N.Z.B., stelde hij als voorwaarde een algemeene reorganisatie, die een einde moest maken aan den klungeligen en kleinzieligen geest bij sommige elementen, die den vooruitgang van den bond in den weg stond.

Het systeem Kellenbach berust op het getrapte stelsel. Voorheen hadden de provinciale bonden te veel macht, tot schade van het geheel. Men voelde zich in eigen kring oppermachtig en trok zich van den nationalen bond niets aan. Als de eigen organisatie marcheerde, vond men dat voldoende. Een tweede fout was dat na het bondsbestuur eerst een heelen tijd niets kwam en dan pas de vereenigingen.

Bij het stelsel—Kellenbach vervielen alle provinciale bonden: men was lid

Vereenigingen

Aantal Bestuursleden Kringen

Kringen

afd. Bestuur aantal 5

B. B.

Afdeelingen

PQ

q

9 5 Amsterdam ) 1

11 5 Haarlem [ 1 1 N. Holland

11 5 Boven 't IJ ) 1

18 5 Rotterdam ) 1

13 5 Den Haag 1 * Z. Holland 1

8 5 Gouda ) 1 t.

9 5 't Gooi ) ï 1

15 5 Utrecht j 1 \ Utrecht 1 T

7 5 Friesland J 1

7 5 Groningen [ 1 1 't Noorden 1 1 1 5 ■ Drente ) 1 1

8 5 N. Brabant-Limburg ) 1 1 ,„ - . .

9 5 Zeeland $ 1 1 f Zulden

7 5 Zwolle-Deventer 1 1 x

7 5 Zutphen-Apeldoorn f 1 n ,

9 5 Twente [ 1 1 1 °osten 1

8 5 Arnhem-Nijmegen ! i

VOOR

ÏSPORTHORLOGESi

| bij Fa. BERKEMEIJER j [ Rokin 32 - Amsterdam j

j Onbreekbare Polshorloges

j Non-stop Zak- en Taschhorloges [

i Stopwatches, Chronographes, : : Enz.

van den N.Z.B. De clubs werden vereenigd in kringen, de kringen in afdeelingen, waaruit weer het bestuur gevormd werd. De werking van dit stelsel blijkt het beste uit nevenstaand schema:

De voordeelen van dit stelsel zijn:

a. er komen vele bestuursfuncties beschikbaar. Menschen die anders — uit werkdrang — in de oppositie zouden gaan, worden nu in de gelegenheid gesteld opbouwend werk te verrichten.

b. daar het Bondsbestuur bestaat uit vooraanstaande functionnarissen uit de opeenvolgende lagere besturen, staat de leiding in direct contact met hen die eigenlijk den bond vormen.

c. de bruikbare figuren in den bond vallen vanzelf op en kunnen naar voren worden gehaald.

d. alleen voorstellen die van algemeen belang zijn komen door in de hoogste instantie, daar ze eerst in de kringen getoetst worden — wie weet beter wat eigenbelang is dan de naaste omgeving? — en vervolgens door de vergadering van de afdeeling, waarbij een bestuurslid als toehoorder aanwezig kan zijn als de bijeenkomst van belang is. Het bestuur kent dan dus al het voor en tegen.

e. nauwer contact tusschen de vereenigingen, mede door het stemmenstelsel, waarover straks.

Er zijn nog meer voordeelen, maar dit lijstje lijkt ons al voldoende.

— o —

Hoe werkt nu de algemeene verg. die vroeger uitmuntte door onbelangrijkheid en waar te veel menschen kwamen die ook wat wilden zeggen ?

Slechts die clubs, die minstens 10 stemmen hebben, sturen een afgevaardigde, en verder voor iedere 10 stemmen één, met een max. van 10.

De stemmen van de kleine vereenigingen gaan niet verloren, maar zij worden nu gedwongen tot samenwerking. Ze kunnen namelijk samen voor 10 stemmen een afgevaardigde zenden. Heel wat animositeit is daardoor verdwenen.

Zij die graag stemmen willen, kunnen dit blijven doen, maar in hun eigen kring, waarvan de afgevaardigden dan de zaak op de alg. verg. ter tafel brengen. Iedere vereeniging heeft in den kring 1 stem per 25 leden.

— o —

De 5 bestuursleden van den kring Zijn gekozen uit 5 verschillende vereenigingen. Iedere kring wijst één man aan in het afdeelingsbestuur, aangevuld tot 5 met afgevaardigden uit de vereenigingen rechtstreeks.

Elke afdeeling stelt een dubbeltal samen, waaruit de algemeene vergadering de 4 commissarissen kiest, die tezamen met het Dag. Bestuur het Bondsbestuur vormen. Daar niet alle afdeelingen tegelijk daarin vertegenwoordigd kunnen zijn, rouleert dit Zooveel mogelijk.

—o—

Om hprhaling van nuc\p fncsfanrlpn