130

w.o. „DE CORINTHIAN"

Dus eindelgk eeim Zesdaagsche ie Amsterdam

VAN 18-24 NOVEMBER

Lang heeft men getwijfeld of het nu werkelijk zoo ver zou komen, dat het van grootsteedsche vermakelijkheden niet overvloeiende Amsterdam zijn zesdaagschen wielerwedstrijd zou krijgen. „De Revue der Sporten", die in de gelegenheid was al tijdens de eerste voorbereidingen achter de schermen te kijken is er steeds van overtuigd geweest, dat vroeg of laat deze zaak in orde zou komen. Uit alles bleek van den aanvang af dat hier ernstige zakenmenschen en technici bezig waren, die van het vereischte optimisme niet verstoken waren, maar toch een open oog bleken te hebben voor de vele technische en andere bezwaren.

Nederland is nu eenmaal een moeilijk land voor evenementen als zesdaagschen waarbij de nachtrust der burgers in het gedrang komt. Onze degelijke en zorgzame overheid gaat niet over ijs van maar één nacht en stelde voorwaarden, die weliswaar de uiterste zekerheid op ieder gebied waarborgen, doch die het de ondernemers niet gemakkelijk gemaakt heeft.

Bij de persconferentie die dezer dagen de leiding van de Zesdaagsche met de sportjournalisten belegd had, kwamen deze moeilijkheden dan ook alle naar voren. Ondanks de groote belangstelling in Nederland voor wielrennen, gevolg mede van het feit dat vrijwel iedereen fietst, zijn de kosten voor de organisatie voor een zesdaagsche in ons land zeer hoog, hooger dan in het buitenland. Men heeft de kosten voor dezen eersten wedstrijd op ƒ 130.000 begroot, waarvoor dan tevens een prachtige, geheel nieuwe baan gebouwd wordt, die nog lang dienst zal kunnen, en laten we hopen, Zal moeten doen. Dit bedrag is voor een zeer groot deel door Hollanders gefourneerd, zoodat de onderneming dus voor minstens een even groot deel Nederlandsch als Duitsch is, óndanks het feit, dat zoowel de commercieele leider, de heer Hollander (niet te verwarren met den populairen A.V.R.O.-sportreporter Hollander), als de technische chef, de heer Grolms, Duitschers zijn. Maar dat is niet te verwonderen, want waar moesten Nederlanders de ervaring vandaan hebben, noodig om zoo'n ingewikkelde affaire als een zesdaagsche te organiseeren.

Van de prijzen der plaatsen waren wij op het eerste gehoor geschrokken. Die bedragen 's middags 80 ct. tot ƒ2.50 (loge ƒ3.—) en 's avonds ƒ1.25 tot ƒ6.50 (loge ƒ8.—). Dat is veel geld. Maar eenerzijds moeten de ondernemers hun kosten verhalen op slechts een klein publiek. In tegenstelling tot

het buitenland, waar enorme tribunes zijn, is in het R.A.I.-gebouw, waar de

baan gelegd wordt, slechts plaats voor 6000 toeschouwers, waarvan maar 3800 kunnen zitten. Aan den anderen kant betaalt het Nederlandsche publiek met liefde evenveel en meer voor een plaats voor Nederland-België of voor een of

Jan Pijnenburg.

andere filmheld die een uurtje komt Zingen. Bovendien zijn deze prijzen even hoog als op de bekende winterbanen in Dortmund en Stuttgart, terwijl ze in Berlijn en Parijs nog aanmerkelijk hooger zijn.

Zooals ons alle getroffen voorbereidingen voortreffelijk en serieus leken, Zoo zal ook de nieuwe baan naar onze meening prima worden.De latten worden in hun lengte gelegd, waardoor de baan bizonder snel wordt. Bovendien voorkomt men op die manier het hinderlijke stooten en trillen, dat op sommige andere banen de renners zoo afmat. Met den bouw van deze baan, die naar voorbeeld van de Duitsche banen geschiedt onder toezicht van den deskundigen Duitschen architect Schmitz

en van den heer Schumann, die de baan voor de wereldkampioenen in Rome gebouwd heeft, en die speciaal op de

bochten zal letten, is men over een vijftal weken gereed.

De baan wordt i662/3 m., zoodat zes ronden 1 km. vormen. Er zit 400 kubieke meter hout in, terwijl alleen al voor bochten 12.000 m. lat noodig bleek. Het hoogste punt van de baan ligt op 3 m. 97.

Ook de entourage zal zoo veel mogelijk verzorgd worden, zoodat het geheel den gezelligen indruk zal maken, die noodig is om de sfeer te scheppen, zonder welke een zesdaagsche niet tot een grootsteedsch evenement wordt. — o —

De heeren Grolms en Hollander beloofden ons van alles het allerbeste. De beste koppels zullen geëngageerd worden en wel 7 buitenlandsche en 5 Nederlandsche koppels. Hoofdzakelijk die renners zullen genomen worden, die zich niet al in vorige zesdaagschen afgemat hebben, waarbij ook al medewerkt het feit, dat de Amsterdamsche Zesdaagsche direct volgt op de Berlijnsche, hetgeen daarom — tegen de verwachting in — een voordeel is, omdat de renners dan nog in de vereischte conditie zijn, terwijl ze eenige weken later pas stijf worden.

De regeling zal uitstekend verzorgd zijn. Er komt een jury van bekende wielren-officials, die geadviseerd zal worden door buitenlandsche specialisten. Voor alles wil men er echter voor Zorgen, dat het geheele gebeuren zuiver Nederlandsch is, hetgeen men als een der voorwaarden van welslagen in ons veeleischende landje beschouwt.

Nu dus alles in kannen en kruiken is, nu alle vereischte toestemmingen en waarborgen er zijn, nu blijft alleen de vraag: zal deze zesdaagsche een succes worden ?

En dan zeggen wij volmondig: ja! Wij ontkennen de risico's en de moeilijkheden niet, we weten dat voor velen de tijden niet te best zijn, maar wanneer we dan zien, dat bij de Brusselsche Zesdaagsche op oudejaarsavond het grootste deel van het publiek bestaat uit Nederlanders, dat zelfs Hollanders er voor naar Berlijn, Parijs, en zeker naar Dortmund reizen, dan gelooven we dat een zesdaagsche in de hoofdstad, waar talloozen wachten op 'n mondaine gelegenheid die de verveling die er volgens deze „talloozen" na middernacht en ook nog daarvoor heerscht, zal doodslaan.

De Hollandsche pers en het Nederlandsche publiek zijn van een te goed gehalte om te dulden dat deze wieiergebeurtenissen ontaarden op een wijze als dat van sommige buitenlandsche zesdaagschen beweerd wordt. Er is groote belangstelling in handelskringen voor het uitloven van premies, die voortdurend leven op de baan verzekeren. De sprints zijn zoo verdeeld dat er gedurende de 145 uur dat de wedstrijd duurt schier geen moment van verveling kan zijn. Slechts van 's morgens

6 tot 's middags 12 en op Zondag van

7 tot 1 uur is de race geneutraliseerd, waarna weer tot vijf uur gestreden wordt. Van 5 tot 8 uur is dan de tweede periode van neutralisatie.

Men is nog met de beste koppels in onderhandeling, doch als goed begin (zooals bekend het halve werk) is reeds geteekend door den populairen Brabander Pijnenburg en door het sterke Duitsche koppel Rausch—Hürtgen en door Braspenninx.

Natuurlijk wordt dus deze zesdaagsche wedstrijd van 18 tot 24 November