739

w.o. „DE CORINTHIAN"

GOLFTIPS

DE GOLFER-AUTOMOBILIST |

Daar de meeste golfers tevens \ automobilisten zijn, is het wellicht \ interessant eens de kwestie te bespre- \ ken of het besturen van een wagen j al of niet van invloed is op het spel. j Vast staat wel, dat de handen na \ langen tijd het stuurrad omklemd \ te hebben, nog eenigen tijd in meer \ of mindere mate „trillerig" zijn, \ zoodat men dan de voor een juiste \ uitvoering der slagen vereischte \ vastheid van hand zal missen. Na- \ tuurlijk maakt het verschil, of men \ 10 km of 100 km heeft afgelegd, j terwijl ook het type van den wagen j dien men heeft bestuurd van invloed { is. Bij een wagen met goede veering \ en wielconstructie, die vast op den \ weg ligt, zullen de trillingen die de \ handen ondervinden geringer zijn \ dan bij een rammelende oude Ford. i Indien men zich met een vehikel \ als laatstgenoemd naar de baan be- { geeft, doet men verstandig aan een \ ander het stuur over te laten, maar \ niet aan zijn tegenstander!

Vanzelfsprekend zal het spel van j den speler met lage handicap er [ minder van te lijden hebben dan dat \ der mindere goden. De goede speler j \ voert de verschillende bewegingen \ \ als het ware automatisch uit; zijn f I swing is mechanisch geworden, de \ j polsen werken op het juiste moment, \ \ harmonisch geschieden voetwerk en j ! heupbeweging, hij heeft de machine [ I slechts in beweging te zetten en alles \ I gaat vanzelf. Hij is dan ook minder \ I gevoelig voor invloeden van buiten j I dan de mindere speler, die direct uit [ zijn evenwicht is gebracht.

Meer dan het beven of trillen \ der handen, is — zoowel voor den j goeden als voor den middelmatigen \ speler — van invloed de inspanning \ der oogen en de concentratie die het \ besturen van een wagen vereischen. \ De oogen geraken vermoeid door [ | het turen op den weg en zulks zal j | zeer zeker een nadeelige uitwerking \ I hebben op de uitvoering der slagen. \ Indien u zich dus naar een be\ langrijken wedstrijd beggeeft, tracht het dan zoo te regelen, dat ge niet zelf hoeft te sturen, tenzij ge alvorens te gaan spelen nog behoorlijk den tijd hebt om alle betreffende zenuwen en spieren tot rust te laten komen. \ | Ook vliegen heeft een slechten \ \ invloed op het spel. Indien men \ \ direct na een tocht per vliegmachine \ I een golfwedstrijd speelt, zal men [ I bemerken dat zijn evenwichtsgevoel j | totaal in de war is. \ (Vrij naar „Golf Monthly"). j

VARIA

DE EERSTE „HAZARD".

Een Engelsch meisje, Miss Betty Dix Perkin van de Sandy Lodge Club, dat op weg was naar Saunton om aldaar deel te nemen aan de wedstrijden om het Britsche Open Dameskampioenschap (welke zooals bekend vorige week plaats vonden), bemerkte plotseling dat haar auto in brand stond.

Een passeerend motorrijder hielp haar de vlammen doo'en, waarna zij Zonder verdere stoornis de baan bereikte.

BRITSCH OPEN AMATEURKAMPIOENSCHAP TE MUIRFIELD.

Na een geweldigen strijd wist de jeugdige John de Forest in de finale van bovengenoemd kampioenschap zijn tegenstander Eric Fiddian te varshan met 3 en i.

Het vorig jaar werd de Forest in de finale door Eric Martin Smith geslagen.

John de Forest is de zoon van den millionair Baron de Forest, die bekend staat als een van de rijkste lieden van Europa. Toen John 19 jaar oud was, liep hij na een twist met zijn vader van huis weg, beleende zijn kleeren, sliep in de openlucht, zocht werk als „sandwichman" en kruier, was een blauwe Maandag bij een slager in betrekking en kreeg tenslotte een baantje als voerman. Volgens zijn beweringen kon het hem niet schelen om een paar millioen mis te loopen. Later had echter een verzoening tusschen vader en zoon plaats, waarna John zich weer aan het edele golfspel kon gaan wijden. En met succes!

DE MASCOTTE

De caddie van den Schotschen international Sam Mc Kinlay vond bij de kampioenswedstrijden op een der greens een jonge mol, die als mascotte werd medegenomen. Alles ging best tot het beestje in het hooge gras ontsnapte waarna Mc Kinlay geen hole meer wist te winnen. Natuurlijk werd zijn pech toegeschreven aan het verlies der mascotte !

25-JARIG JUBILEUM VAN HET „DEUTSCHER GOLFVERBAND".

26 Mei j.1. was het 25 jaar geleden, dat te Hamburg, dank zij de ijverige bemoeiingen van wijlen den heer Johann Vincent Wentzel, het „Deutscher Golfverband" werd opgericht, met welk verheugend feit wij gaarne de Duitsche golforganisatie onze felicitaties aanbieden. Wij wenschen haar nog veel goeds voor de toekomst. „Wohlsein" op de volgende 25 jaar!

Over de afgeloopen jaren nog het volgende:

BÜSTENLANDSCH GOLFNIEVWS

Telde het Verband bij de oprichting slechts een 8-tal clubs, thans — 25 jaar later — zijn 46 clubs met in totaal een 5800 leden bij de organisatie aangesloten. Tot eersten voorzitter werd de heer Wentzel benoemd, die deze functie tot aan zijn dood (1919) met groot enthousiasme heeft bekleed. Het Verband zorgde ervoor, dat de verschillende clubs met elkaar in contact kwamen, organiseerde kampioenschappen, knoopte relaties aan met het buitenland, hield Zich bezig met de vertaling der Engelsche golfregels en stelde golf leeraren aan.

In Berlijn was reeds in 1895 een golfclub, waarvan de leden echter hoofdzakelijk uit Engelschen en Amerikanen bestonden. Eerst in het begin van deze eeuw werd de belangstelling der Duitschers voor het golfspel gewekt. Een der oudste écht Duitsche clubs is wel de Kitzeberger Golfclub, in welker archieven een document uit 1902 aanwezig is, waarin o.a. het volgende voorkomt: „De beroepsspeler, Mr.........

geeft les in het golfspel a 1 Mark per uur. Beginnelingen kunnen volstaan met 1 club (brassy of driver) en 3 a 4 ballen. Het officieele clubcostuum bestaat uit een roode jas met groen afgezet, beenbekleeding naar believen en rood-groene hoedband." Het eerste terrein, was een stuk weiland, dat door tal van greppels werd doorkruist; meestentijds waren de roodgejaste heeren bezig, gewapend met harken, in deze greppels naar ballen te zoeken en de hark was dan ook een nog belangrijker instrument in dien tijd dan de club!

Wij ontleenden bovenstaande bijzonderheden aan het officieele orgaan van het „Deutscher Goldverband", het blad „Golf", dat ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum met een welverzorgd herdenkingsnummer uitkwam.

V.E.N.V.A. ! ELANDSTRAAT 5 - fl'DAM, C. - IEL 34149 j ! „DUCO" Spuitwerk en schilderwerk vooi Auto's [

EEN GEDEELTE VAN DE LEDEN VAN DE TWENTSCHE GOLFCLUB, VEREENIGD BIjiDEN COLLINS CUP, WAAROM MOMENTEEL GEKAMPT WORDT