5io

29 FEBRUARI 1932

DEHOLLANDSCHE

II III HUI II Illlll I III Illllllllllllllllllllllllllllllllll Illlllllllllllll Illlllll I Illlllllllllll I III

..SPORTLEERAAR(ES)"

Met opzet kies ik dit opschrift. De Hollandsche „leeraar(es) in lichaamsoefeningen" moet er staan volgens de wet. Deze laatste titel is echter over het algemeen in sportkringen niet „getapt". De reden daarvan wil ik hier niet bespreken. Het heeft geen zin biervoor oude koeien uit de sloot te halen. Wel heeft het zin de bestaande vooroordeelen weg te nemen.

Het doel van dit schrijven is dan ook de sportbeoefenaren aan goed onderlegde leiders en die leiders aan een hun waardig emplooi te helpen.

Wat toch is het geval met de jonge, goede leerkrachten?

Zij slagen voor het examen M.O. lichaamsoefeningen. Bij die examens blijkt veelal, dat zij een „voorkeur" studie maakten van enkele takken van sport. Door die voorkeur-studie leggen zij in die tak van sport een zeer goed examen af.

Nu zou men denken, dat er voor die betrokken tak van sport een goede leider meer het land ingezonden is. In enkele gevallen is dat ook zoo, doch in verreweg de meeste gevallen niet.

De gewone gang van zaken is, dat de gelukkig geslaagde met meer of minder moeite een plaats krijgt op een school voor lager onderwijs. Zijn (haar) liefde voor de tak van sport kan hem of haar daar niet helpen, want, gelukkig, kent het onderwijs op de lagere school geen sport in dien zin. Nu zult u wel zeggen, dat er wel groepen te vinden zijn, waar de jonge leerkracht in den vrijen tijd zijn krachten kan ontplooien.

Weer gaat dit in enkele gevallen, doch in de meeste niet! Het gevolg is, dat aan den eenen kant de sportbonden om leiders verlegen zijn en aan den anderen kant de jonge leerkracht, geladen met energie, op een lagere school de beste jaren doorbrengt zonder, zich te kunnen uiten.

Meestal na verloop van jaren komt de leerkracht aan een school voor M.U.L.O. of nog beter aan een H.B.S. of Gymnasium.

Zeer goed, die gang van zaken is in het belang van het schoolonderwijs. Echter niet in het belang van de betrokken leerkrachten en de sport in het algemeen. De jaren waarin hij of zij lichamelijk het best in conditie is, zijn dan nagenoeg voorbij!

Nu echter krijgen zij jongelui onder hun „gehoor", die wel voor sportbeoefening in aanmerking komen.

Helaas, de jaren in de lagere school doorgebracht, hebben veel van hun enthousiasme doen verloren gaan en zoo niet, dan ontbreekt toch de vaardigheid, welke zij bij hun examen toonden te bezitten. Jammer, doodjammer, doch het is veelal zooals ik hier schrijf.

Gedurende al die jaren hadden zij goed werk aan zich zelf en aan de sportbeoefening in het algemeen kunnen verrichten. Waarom is de gang van zaken dan niet zoo, dat beiden er bij gebaat zijn ?

Nu'kom ik aan het onderwijs waar het om gaat. De sportbonden! Toonden zij hun taak: de beoefening van hun sport in het belang der lichamelijke oefening van ons Nederlandsche Volk goed op te vatten? Of was hun streven alleen gericht op de wedstrijdsport met topprestatie ?

Er zijn er die beide vereenigden, doch er zijn er meer, die alleen de topprestatie vereerden en de oefening van de massa geheel negeerden. Het goed of niet goed hiervan is van twee kanten te bekijken. Dat wil ik nu niet doen. Mijn schrijven heeft alleen ten doel te komen tot dat wat ik hieraan liet vooraf gaan.

Tot opschrift had ik daarvoor ook kunnen kiezen: „laat de Hollandsche

sportleeraar de Hollandsche sport leiden"'.

Wat toch was het geval tot nu toe ? Voor tal van sporten werden buitenlandsche leerkrachten naai ons landje gehaald. Veelal ten koste van nogal groote financieel offers. Hiermede steunde men de buitenlanders en onthield dien steun aan de Hollandsche opleidingen. Dat geld is niet meer te achterhalen. Wel is de tijd daar om er op te wijzen, dat het geld voortaan beter aan Hollandsche leerkrachten besteed kan worden.

Er zijn door de buitenlandsche leerkrachten, in welke tak van sport men ook zoekt, geen of nagenoeg geen Hollandsche leerkrachten gekweekt. Hoogstens fokten zij meer of minder goede wedstrijdkrachten, die daarna verder voor de sport en opleidingen verloren waren!

Ieder, die belang stelt in de lichamelijke oefening van ons volk, zal het met mij eens zijn, dat hier een einde aan moet komen. In den loop der laatste jaren is deze aangelegenheid te weinig besproken. Te weinig tot de autoriteiten en het sportlievend publiek door de leeraren(essen) in lichamelijke opvoeding gezegd — hier zijn wij! Jarenlang hebben wij studie gemaakt van uw lichaam en van de sport, welke u wenscht te beoefenen! Gelezen en gezien wat de opleidingsscholen in Duitschland, Denemarken, Zweden, België, Frankrijk, Oostenrijk, Engeland en Amerika geven! Hier zijn wij, geef ons een emplooi. Stel ons niet langer achter bij hen, die van de buitenlandsche scholen komen!

Is het bovenstaande wel juist? Zeker; alleen vindt ge niet in eiken leeraar een specialist in alle sporten.

Er zijn sportbonden, die den bovenbedoelden weg reeds inslaan. Bijvoorbeeld de K.N.A.U. tracht voor het jeugdwerk reeds zeer nauwe aanraking met de bedoelde leerkrachten tot stand te brengen. Daar deze Unie niet over ruime financiëele middelen beschikt, kan zij geen leerkrachten voor jeugdwerk honoreeren. Het laat bij mij echter geen twijfel, of als er financiëele steun, van welke zij de ook, komt, zal het oprichten van jeugdcursussen door den lande slechts het werk van enkele maanden zijn.

{Wordt vervolgd). G. L. WALPOT.

Seat of Health

het nieuwste Kamergymnastiek- en Massage Apparaat

Een oefening van slechts

5 MINUTEN per dag is voldoende om U „fit" te houden, Uw spieren te sterken en overtollig vet te verwijderen.

Het speciale

Trainingsapparaat voor ieder

Sportmensch!

1 i HE 1 w^sr®—■ g :—er

The „SEAT OF HEALTH" opvouwbaar incl. koffer f 150.— The „HARDY ROWER" opvouwbaar zonder koffer f 98.— The „VIC-ROW" eenvoudiger uitvoering f55.—

Firma laglenberg & Schippers

Stationsweg 3a en b. Tel. 13075 ROTTERDAM

Importrice voor Nederland en Koloniën

Verzoeke gratis toezending

geïllustreerde brochure „SEAT OF HEALTH"apparaten

Naam: Adres: Woonplaats :

VERKRIJGBAAR TE 's-GRAVENHAGE BIJ FRANS ERNST PASSAGE 15