1<jO
22 FEBRUARI 1932
DOOR EEN INSIDER
DIE TOEKOMST
PIER ~ _>s
IK. INI. M. ¥. ■
In een vorig artikel hebben wij reeds in het kort uiteengezet, dat het in den boezem van het K.N.M.V.-Bestuur nog steeds niet vlotten wil. Wij spraken onze verwondering uit over het feit, dat de handel, ondanks haar groote belangen bij een goede organisatie van motorrijders, zich gedurende jaren een behandeling laat welgevallen, waarbij zij zelf niet het minst te vertellen heeft.-Deze houding is vreemd. De koopers en verbruikers van motoren zijn direct cliënten en meestal bekenden van de handelaars, en deze op hun beurt betrekken hun machines wederom van den importeur. Geen reünie van de K.N.M.V., waarbij de laatste groep niet tracht een groot aantal rijders met hun merk bij elkaar te krijgen. Geen betrouwbaarheidsrit zou mogelijkheid van slagen hebben, indien niet de handelsrijders aan den start kwamen.
Een groot aantal leden van de K.N.M.V. hebben direct of indirect belang bij den handel. De T.T. in Assen, onder auspiciën der MoederVereeniging, is de climax van handelsbelangen. De internationale Zesdaagsche heeft niet de minste kans, als amateurs alleen als inschrijvers werden toegelaten.
Het is misschien te betreuren, dat de heele motor-beweging, om het zoo eens te noemen, niet meer zuiver amateuristisch is. Evenwel., de tijden van 20 jaar geleden zijn voorbij en komen niet meer terug. Een vereeniging van amateurs-pur-sang is niet meer mogelijk. Het bewijs daarvoor vinden wij trouwens in de plaatselijke clubs terug. Bovendien, hoeveel leden, zoowel van deze clubs als van de groote(?) vereeniging, berijden een motor ?
Dat de toestand niet gehandhaafd kon worden, heeft men vorig jaar begrepen, toen men een reorganisatiecommissie benoemd heeft om nieuwe statuten en een huishoudelijk reglement te ontwerpen. Het ontwerp dezer commissie is dezer dagen verschenen. Het zal zeer waarschijnlijk nog wel heel wat voeten in de aarde hebben, alvorens dit rapport zal zijn aange-
VOOR
SP0RTHORL0GES
bij Fa. BERKEMEIJER
Rokin 32 - Amsterdam
Onbreekbare Polshorloges
Non-stop Zak- en Taschhorloges
Stopwatches, Chronographes, Enz.
nomen, maar typeerend mag het toch wel heeten, dat deze commissie omtrent de benoembaarheid tot bestuurders het volgende voorstelt:
Minderjarigen, of zij, die het beroep uitoefenen van motor-, auto- of onderdeelenhandelaar of reparateur, en zij die tot den Bond in zakelijke relatie, staan, zijn niet verkiesbaar tot afdeelings-voorzitter of afgevaardigde, noch tot lid van het D.B, of als stemgerechtigde ter algemeene vergadering of in de vaste commissies met uitzondering, behalve wat de leeftijd betreft, van de bij dit reglement genoemde technische commissie.
In haar inleiding op blz. 5 schrijft de commissie o.a. ten 310:
Vaklieden uit auto- en motorkringen zijn van de bestuursfuncties uitgesloten. Slechts in de technische commissie zijn zij toegelaten.
Een en ander doet ons onwillekeurig denken aan de kermis in onzen kindertijd. Met groote letters stond op de „stoom-caroussel" aangegeven: „Kinderen en militairen half geld", onze landsverdedigers gelijk gesteld met onmondigen.
Zoo voelt men ook hier een zelfde opvatting omtrent den handel. Zij mogen rijders leveren, geld en tijd beschikbaar stellen, advertenties plaatsen enz. enz., maar in het Bestuur worden zij niet toegelaten. En nu komen wij onwillekeurig weer terug tot de telkens wederkeerende crisis in het Dagelijksch Bestuur der Kon. Ned. Motorwielrijders Vereeniging. De leden van dit bestuur zijn zonder eenigen twijfel achtenswaardige, correcte menschen, die uit liefde voor de vereeniging een functie hebben aanvaard. Het element van den handel is er uit gebannen, het is alles amateur wat de klok slaat. In het Verklarend Handwoordenboek der Nederlandsche Taal van M. J. Koenen vinden wij: „amateur" o.a. verklaard als „dilettant" (15e druk, blz. 52). Nu gaat ons een licht op, waarom het dilettantisme in het Bestuur zoo bijzonder naar voren komt. Het wordt ons duidelijk, waarom ca. 20 hoofdbestuurs-vergaderingen met bestuurders uit alle deelen van het land noodig zijn, om de kleuren vast te stellen van de vlag, die de leider der toertochten op zijn auto moet voeren. En 90 % van de motorrijders laat die vereeniging nog onverschillig! Hoe is het gossies mogelijk! ! Die slechte menschen uit den handel hebben natuurlijk geen geschikte leider in hun midden. Wie hoort, in alle ernst, ooit van deze en dergelijke futiliteiten in de handelaarsorganisatie de Rijwiel- & Automobielindustrie? Heeft het de K.N.A.C. ooit eenig kwaad gedaan, dat een
vooraanstaand automobiel-importeur in haar bestuur zitting heeft ?
Voorzeker wenschen wij niemand in het bestuur der K.N.M.V. met corrupte neigingen. Men heeft genoeg ervaringen op dit gebied gehad, dat men zich aan dezen steen niet meer stooten zal. Ook zal een uitdrukkelijk verbod op zijn plaats zijn, dat geen lid van het hoofdbestuur leverancier der Vereeniging zag zijn.
Het moet nu echter maar eens uit zijn met de Heeren, die van de mentaliteit van den motorrijder geen flauw benul hebben. En meent de algemeene ledenvergadering, dat het maar blijven moet zooals het is, welnu, dat de handel dan daaruit zijn conclusies weet te trekken! De toekomst der K.N.M.V. kan zonder dienzelfden handel ten doode worden opgeschreven. Zien de leiders dit niet in, welnu, dan late de handel in al zijn geledingen de Vereeniging los; dan is er niets meer van over. En daarom, vóór 't te laat is. ...
MAXALDING
VIJFTIEN UREN es MAXALDING s
LICHAAMSCULTUUR ZONDER INSTRUMENT OF APPARAAT GEVEN GROOTER ALZIJDIGE HARMONISCHE SPIERONTWIKKELING DAN JAREN GYM. WERK.
Complete cursus .. f 25.—■
MONDELING OF SCHRIFTELIJK ADRES :
MAXALDING
Manager: JOOST KARRES B. A. Sneeuwbalstraat 129 - DEN HAAG