262

23 NOVEMBER 1931

De lezer dacht misschien, dat bij een voetbalwedstrijd de pers op gereserveerde overdekte plaatsen, allemaal keurige stoelen naast elkaar, met het mooiste gezicht op het veld, zetelde ? Hij is abuis. Dat hij zich geen illusies make. De echte, onvervalschte persdeskundigen zijn te vinden op de staantribune. Het is de petten-pers. Zij bestaat uit mannen van het vak, op de hoogte van alle geheimen in de grillige loopbaan van een voetbal. De lezer begeve zich slechts naar de staantribune en overtuige zich. *

Als de wedstrijd belangrijk is, zal hij, na een plaatsje te hebben veroverd, zich al direct midden „in de pers" bevinden, waarbij hij ervoor zorg drage, dat zijn vulpenhouder heel blijft. Voordat het spel begint, heeft hij gelegenheid, de zoo intieme pers-atmosfeer, bestaande uit piratenrook en de zoetjes-ronddrijvende geur van zich in openhartig kauwende monden bevinden melk- en hazelnootreepen, in zich op te nemen. Is de match eenmaal aan den gang, dan zal hij zich, zooals ik, verbazen over de fabelachtige zekerheid, waarmede commentaar wordt geleverd. De heeren zijn het niet altijd eens, soit. Du choc des opinions....

Ik bevond mij laatst in hun midden, 't Was tijdens de rust. Links van mij was een bruine-, rechts een geruite pet. Eerstgenoemde brak een chocoladereep in tweeën en stak de grootste helft achter zijn wang, waardoor zijn aangezicht begon te lijken op het schilderij „mannenkop", dat ik zag bij een tentoonstelling der „onafhankelijken". Hij opende het discours als volgt: „Die gaste swijne "

Ik spitste mijn leergierige ooren. „Twee keer de paal en de pinantie besije en dat met soon sof'keeper.... der haddeder drie kenne zitte...."

Gij hebt gelijk man, dacht ik.

„Toch hettie midfoor s'n dag niet", kwam de geruite pet, „laas hettie der fier geset tegen...."

„Nou ja," weerlegde de bruine het feit, „geef maan een doel gelaak een seef en ik maakter tien...."

*

Het spel begon weer. Het was bij een dubieus „hands" geval, dat ik den verdoolden meneer opmerkte. Een kleine, bleeke man, met een hoed en een lorgnet

BEZOEKT

CAFÉ-CONCERT TIVOLI Wagenstr. 124, Den Haag

HOLLANDSCHE MUSICI

op, die schuin achter mij stond. Hij riep plotseling overtuigd: „hands l" De teerling was geworpen. Vijf petten keerden zich tot den arme. „Wat hens! Wou U dat gesien hebbe? Waarmee?"

„Absoluut hands! 'k Zag het duidelijk!" hield de onverstandige vol.

De geruite pet keek hem eens aan. „Meneer, op wat foor rang sit U eigelijk ?"

De gebrilde man antwoordde: „Ik zit staantribune...."

Het onlogische antwoord ontging de geruite pet. „Waarom draagt U dan hanschoene?" vroeg hij.

„Dat heeft er allemaal niets mee te maken!" wond de meneer zich op. „Die linksbuiten maakte hands en hij speelt trouwens aldoor veel te ruw!"

Ik kreeg diepe bewondering voor den moedigen spreker. Er ontstond een kleine woordenwisseling tusschen hoed en petten, waarbij ik de gesticulaties in ontvangst had te nemen, en die eindigde met de volgende opmerking van pers-zij de : „Jan, hou me sigaar vast, die meneer wil de wielerbaan op!"

Ik vreesde het ergste en sloot de oogen. ... .Doch gelukkig werd op dat moment een doelpunt gemaakt. Dat leidde de pers weer in ambtelijke banen. Zoo is zij nu. Snel afgeleid, maar spoedig weer alle storingen vergeten.,.. Het verdere verloop was zonder interrupties.

„Ik ga er nog eens heen," dacht ik na afloop. Ik had de psyche van de staantribune-pers aangevoeld. Zij was, eenmaal in actie, een krachtig orgaan gebleken. Ik merkte het aan mijn gevoelige ledematen.

C. M.

IS DIT UW ADVERTENTIE?

/Zorg ervoor, dat uw advertenties / geen eendagsvliegen zijn! Hoeveel menschen passeeren in gedachtenlooze haast uw advertentie . . . of zien haar heelemaal niet . . .? Laat uw advertentie langer leven dan één dag! Stoor uw koopers niet, als zij haast hebben. Kom tot uw

klanten als zij tijd voor U hebben. Als zij in de stemming zijn. Kom herhaaldelijk. Door een advertentie in een periodiek. Een periodiek dat telkens en telkens weer wordt opgeslagen! leder van uw advertenties wordt vijf, zes, tien maal gezien! Vervijf-, vertienvoudig de waarde van uw advertenties:

ADVERTEER IN PERIODIEKEN

m #1w m mm uw m pc »usi*. of i r m^m mmsmmmm emm: GEEF UW ADVERTENTIE EEN LANGER LEVEN

VeïEENiGinG Ui NEOEÜONDSCHf Pekodbe Pe«s 1