io AUGUSTUS 1931

29

Een Amerikaansch55 bedriif in Holland

55

Gedurende de laatste periode van de 25 jaren dat „de R e v u e" bestaat, heeft zij met stijgende belangstelling den voortdurenden groei gadegeslagen van een jonge zaak, die thans welhaast op het niveau van een wereldbedrijf is aangeland.

Dat is de zaak van den bekenden sportsman Van Vueren. De lezers van „De Revue" zullen zich nog herinneren wat wij in een der Januarinummers van dit jaar over hem schreven. Wij behoeven hier dus niet in herhaling te treden wat de persoon van den leider betreft. Maar over zijn garages moeten we wel iets vertellen, om „bij" te blijven.

De beide garages van den heer Van Vueren vormen werkelijk op het oogenblik een bescheiden wereldbedrijf. Dit bleek ook uit een kaart, die de firma ontving met als adres: „W eltgarage Van Vuere n", die natuurlijk prompt aankwam. In deze zaak werken op het oogenblik niet minder dan 52 menschen. De garageklanten van Van Vueren hebben het getal 200 al overschreden. Er zijn dan ook al ernstige plannen in voorbereiding voor de

opening van een derde garage.! *

De garage aan den Amstelveenschenweg, die we hierbij afbeelden, behoort

tot de best geoutilleerde inrichtingen van Europa. Maar vooral de s e r v i c e verdient speciale aandacht. Door de geheele stad laat de garage Van Vueren gratis de gestalde wagens halen en brengen. Op zichzelf is dat niet zoo'n bizondere praestatie. Doch een unicum daarbij is dat al het personeel op „all risk" polis verzekerd is. Zoodra er een chauffeur van v. Vueren aan het stuur zit, is de eigenaar gedekt tegen iedere schade. Dit ter geruststelling van diegenen, die er eens tegen op konden zien om hun kostbare wagens zoo maar aan een onbekende toe te vertrouwen. *

Steeds meer in gebruik komt de gewoonte om, wanneer men van buiten komt, na aankomst zijn wagen door Van Vueren te laten weghalen, hetzij van voor het hotel waar men vertoeft, hetzij van den schouwburg waarvoor men naar de stad kwam. Men geeft in zoo'n geval opdracht om tegen een bepaald uur de auto te halen, schoon te maken en te voorzien van benzine, olie enz. Daardoor behoeft tevens de wagen niet op straat te parkeeren, doch staat deze veilig in de comfortabele en naar de laatste eischen ingerichte garage aan den Amstelveenschen weg. Na afloop van het schouwburgbezoek vindt men dan de auto weer voor den

uitgang of voor het café waarheen men na afloop gegaan is, al naar wensch, of 's morgens vroeg op den afgesproken tijd voor het hotel. Alles keurig op tijd, — zonder eenig risico en zonder dat men geabonneerd is op den vasten dienst van de garage. De belooning, die de garage Van Vueren daarvoor eischt, is zeer miniem.

*

Dat de garages wat uit het centruni liggen, kan geen bezwaar zijn. Van Vueren's „ijldienst" heft practisch iederen afstand op. Dat ijlwagentje staat dag en nacht klaar om een chauffeur te brengen waar u hem maar hebben wilt om uw wagen op te halen en op stal te brengen. En daarmede heeft men een garage zooals men vrijwel onmogelijk in het centrum van een stad als Amsterdam had kunnen tot stand brengen. Vergelijk daarmede eens de binnenstad, waar soms de „gestalde" wagens vroolijk op straat gezet moeten worden! *

De Heer VanVueren loopt thans rond met plannen voor een groote verhuurinrichting, kunnen we verklappen. Wanneer deze op even energieke en doortastende wijze wordt aangepakt als het huidige bedrijf, dan zal binnenkort ook daarop Amsterdam trotsch kunnen zijn.

Kanowerf J. W. Graftdijk - Leyweg 2 - Loosduinen - Telefoon 335637