Citroen*$ nieuwe gebouw te Amsterdam

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

In de Olympische dagen van het jaar 1928 stonden er vóór het nieuwe stadion 'n tweetal semi-permanente bijgebouwen, die noodzakelijk Waren om de schermers, boksers, Worstelaars en gewichtheffers gelegenheid te geven hun sporten in de onmiddellijke nabijheid van het stadion uit te oefenen, maar die voor het aspect van Jan Wils' bouwwerk, wanneer men het van de stadszijde naderde, allesbehalve 'n versiering Waren. Het berouwde niemand dat, geruimen tijd na afloop der Olymp. Spelen, die beide noodgebouwen weer met den grond gelijk gemaakt werden; in het bijzonder het schermgebouW, dat aan den stadskant van den hoofdingang gelegen was, kon men zonder eenig gewetensbezwaar zien verdwijnen.

Menigeen zal even benauwd gekeken hebben toen hij later hoorde dat op de plaats van het krachtsportgebouw 'n automobielzaak zou verrijzen, omdat men daarbij onwillekeurig dacht aan schreeuwende reclames en 'n hypermoderne bouwstijl, die zou vloeken met de elegante lijnen van het stadion daarachter. Voor 'n deel Werd die ongerustheid al weggenomen door de mededeeling dat Jan Wils, de ontwerper van het stadion, ook het nieuWe Citroengebouw zou ontwerpen, zoodat men kon verwachten dat hij het autopaleis in overeenstemming zou houden met den soberen stijl van het Olympisch stadion erachter. Nu het werk gereed is gekomen, zal iedereen moeten toegeven dat het nieuwe Citroengebouw 'n aanwinst is voor het stadionplein, zóó rustig en smaakvol heeft de stadionarchitect dit nieuw gebouw opgetrokken, al valt niet te ontkennen dat het Stadion zelf eenigszins naar den achtergrond wordt gedrongen.

—o—

Maar niet alleen het uiterlijk valt te prijzen, ook de inrichting van het CitroëngebouW is zeer goed geslaagd. Ze maakt aanspraak op den naam van het modernste en best geoutilleerde

Hotel-Café-Restaurant

„TERMINUS"

AMSTERDAM Warmoesstraat 111 - Telefoou 41836

LUNCH - DINER ZALEN T(Mn PARTIJEN en VERGADERINGEN Restaurant a la Carte den gebeelen dag Restaurateur: L. L. KLESSER

automobielbedrijf in Nederland, waarbij door de nieuwste en zorgvuldig bestudeerde installatie van allerlei tijd- en arbeid besparende machines, benevens door 'n voorbeeldige interne organisatie de belangen van Citroen-eigenaars gediend zijn op 'n Wijze, die nergens haar weerga vindt. Van de heldere showroom voert 'n monumentale trap naar de kantoorlokalen boven. Aan den zijkant is 'n tweede ingang, waar de auto's langs 'n zachtglooiende helling de reparatiezalen kunnen bereiken.

Behalve 'n service in de meest uitgebreide beteekenis des woords biedt Citroen haar clientèle ook 'n voortreffelijk product aan tegen lage prijzen, Waarvan men zich kan overtuigen op de tiendaagsche Citroen-tentoonstelling in het nieuWe gebouw. Men vindt daar de volledige serie vier- en zes-cylinders van deze grootste der Europeesche automobielproducten, die rrtet haar luxe- en gebruiksWagens, autobussen en ander bedrijfsmateriaal aantoont dat Ze volkomen in staat is om haar Amerikaansche concurrenten het hoofd te bieden.

Men zal begrijpen dat het voor de Nederlandsche Citroen Organisatie en voor haar clientèle 'n feit van de grootste beteekenis is dat Citroen dit gebouw op deze belangrijke plaats heeft kunnen inrichten. De agenten van dit Fransche merk, die grootendeels aanwezig waren bij de officieele opening op Woensdagmiddag j.1., brachten hun waardeering voor dit nieuwe werk der directie tot uiting in 'n rede van dhr. Spronk, die namens alle agenten 'n speciaal voor deze gelegenheid door de firma Duchateau te Schiedam vervaardigd beeld aanbood, voorstellende 'n Mercuriusfiguur, die, in bewondering voor het nieuWe product der Citroënfabrieken, een van de Citroën-auto's opheft op zijn staf.

Bij ontstentenis van den stichter der Citroënfabrieken — dhr. André Citroen was wegens ziekte verhinderd naar

AUTO LAKKERIJ

IM. VAN EKEREIM

SPUITINRICHTING SYSTEEM„DUCO" Specialiteiten in: RECLAME-SCHILDERWERK

DECORATIE'S, LETTERS, BIEZEN, TRANSPARANTEN VOOR LICHTRECLAME

TELEFOON 83618 MARCO POLOSTR. 282-284, AMSTERDAM. W.

A'dam te komen — werd de openingsrede uitgesproken door dhr. Schwab uit Parijs, die hulde bracht aan al degenen, die het hunne hebben bijgedragen tot het tot stand komen van het nieuwe gebouw. Het dochtertje van directeur van Mill knipte vervolgens het driekleurige lint aan de hoofdtrap door, met welke symbolische handeling het gebouw voor geopend was verklaard.

De zeer talrijke aanwezigen bij deze officieele opening, waarbij we o.a. den Franschen consul-generaal en den hoofdcommissaris van politie opmerkten, bezichtigden de diverse modellen in het nieuwe gebouw, waarna ze tenslotte samenkwamen in een der bovenzalen, die als projectiezaal voor de Citroenfilms was ingericht. De fabricatie der Citroen-auto's en het automobiel-ver keer in diverse deelen van Europa — ook Amsterdam kwam in deze film voor — gedurende de laatste dertig jaar bood 'n interessant overzicht van de automobielindustrie, Waarbij de Citroënfabrieken met haar 800.000 vierkante meter bodemoppervlak, haar 25.000 werklieden en haar 15.000 werktuigmachines 'n verbluffend overzicht gaven van het systeem, waardoor Citroën in staat is om in 24 minuten 'n automobiel op te bouwen.

De film van de Citroen-expeditie door Afrika, „la Croisière Noire", bood interessante opnamen van de negervolken in Centraal Afrika, waar de Citroën-rupsauto's zijn doorgedrongen om deze documentaire filnt te fabriceeren, evenzoogoed als er binnenkort 'n tweede Citroënfilm „la Croisière Jaune" zal verschijnen om het leven in de Aziatische binnenlanden vast te leggen. Deze tochten van de Citroënexpeditie door de oerwouden, waar men er niet bepaald automobielwegen op na houdt, spreken van de betrouwbaarheid van dit merk, dat aan de spits staat van de Europeesche automobielindustie.

Café Restaurant „Mainzer Hof"

Diners vanaf f 1.—. Biefstuk met aardappelen f 0.70. Utreclitschestraat 33 AMSTERDAM Telefoon 31936

Holland America Technisch Bureau voor Automobielen

50 Bussumerstraat 50 HILVERSUM