De zegevierende Njordploeg tijdens de finale van den Telegraafbeker, genomen even voor de Hooge Sluis. Foto V.F.B.
De jonge Leidsche Acht roeit tweemaal binnen baanrecordtijd
Met roeiwedstrijden over 'n langeren afstand dan de gebruikelijke 2000 meter zijn we in ons land niet bepaald verwend: de Maas organiseerde vroeger 'n race voor overnaadsche vieren over 'n traject van 9 K.M, (sinds lang in verval geraakt), er is de najaarsrace van het comité voor wherrywedstrijden te Amsterdam (meer 'n uithoudingsproef dan 'n felle race om de prijzen) en er is de strijd om den Telegraafbeker op het bekende traject van het Kalfje naar de Hoop, ongeveer 4500 meter, waar elk jaar eenige sterke achten aan deelnemen. Volgens 'n ongeschreven wet is het maximum-aantal ploegen voor den Telegraafbeker gelimiteerd op vier: wanneer er namelijk meer dan vier achten staan ingeschreven, zou men den strijd niet in twee dagen kunnen beëindigen, omdat er slechts twee ploegen tegelijk op dit traject kunnen starten. In zoo'n geval is er altijd wel de een of andere ploeg zoo welwillend om zich terug te trekken.
Ook dit jaar waren er vier ploegen, derhalve twee heats op den Dinsdagavond na de wedstrijden van de Koninklijke en de finale op Woensdagavond. Het voordeel van zoo'n 4500 meter-traject boven 'n baan van de gewone wedstrijdlengte — het verkorte traject van de Koninklijke is zelfs maar 'n derde van deze lengte — ligt daarin, dat eventueele fouten, die op korter afstand schuilgaan, nu bij vermoeidheid duidelijker tot uiting komen en dat ook goede eigenschappen, die op de 1500 of 2000- meter verdoezeld worden, scherper uitkomen. In Engeland krijgen de ploegen heel wat meer gelegenheid om zich aan lange afstandswedstrijden te wennen.
— o —
Om zeven uur 's avonds is het op het Amstelwater nog vrij kalm, de tientallen kano's en wherries, die men op zomer-
Café Restaurant „Mainzer Hof"
Diners vanaf t 1.—. Biefstuk met aardappelen f 0.70.
Utrechtsckestraat 33 AMSTERDAM Telefoon 31936
avonden daar aantreft, liggen nog aan den kant en zoodoende kan de politieboot vrij gemakkelijk 'n ruime baan houden voor de achten. De tweede heat van Dinsdagavond echter werd tegen acht uur geroeid en toen was het bedenkelijk druk op het water. De kano's en wherries, wier eigenaars soms bitter weinig benul van raceroeien hadden, kostten aan de supporters in de groote sightseeingcars menig benauwd oogenblikje en zoowel de links varende wherry, die in de eerste heat Njord bedreigde, als de onbenullige Willem III-toerroeier, die in de tweede race den stuurman van Willem III dwong om even uit de baan te wijken (van je clubgenooten moet je het maar hebben!) kregen uit de touringcars 'n ongevraagd maar overduidelijk oordeel over hun sportiviteitsgevoel te hooren, dat door den kamprechter in diens motorbootje nog even werd aangedikt. Er zijn — dat kan men ook elk jaar bij de Varsity bespeuren — eigenaars van roeibooten, wier sportief gevoel op het nulpunt staat. Ze leeren het nooit....
Beide avonden was het ideaal roeiweer, waardoor de publieke belangstelling groot was, al komt voor menigeen de tijd van zeven uur op 'n weekavond allesbehalve gelegen. Met het steeds drukker wordend verkeer te water is echter 'n later starten niet aan te raden. Aan den wal zorgde de verkeerspolitie er wederom op uitstekende wijze voor dat de begeleidende auto's 'n vrijen weg vonden.
De bouw van de nieuwe Berlagebrug had geen invloed op de races: de achten voeren door de brugopening achter de lange schutting en dat ging Zoo goed dat menigeen zich afvroeg, waarom men het bij de najaarswedstrijden ook nog maar niet eens op het oude traject van 2000 meter zou probeeren niettegenstaande den bruggebouw. Op de verkorte baan is het toch niets gedaan !
— o —
De studentenploegen waren volkomen de baas bij deze races. De eenige burger-ploeg, Willem III, speelde geen rol door gebrek aan fighting spirit en werd in de tweede heat met ruim vier lengten geklopt door Triton's gecombineerde acht, die het nog op haar slof¬
jes aan deed en zonder eindspurt won in 16 min. 18 sec.
Heel wat interessanter was tevoren de eerste heat geweest, waarin Njord haar race uiterst knap ingedeeld had en met 'n rustig laag tempo van 26 a 28 slagen per minuut de rukkerige Lagaploeg volkomen bijhield. Hoe Laga ook bijspurtte, de Leidsche acht, die bij de Koninklijke het B-nummer gewonnen üad, bleef in haar lage tempo steeds iets voor en bij het ingaan van het rechte einde waren de Leidenaren, die onderweg geen onsje kracht overbodig Virspild hadden, reeds een volle lengte voor. Even voorbij Nereus' bootenhuis verhoogde Njord het tempo, de Delftenaren, die Ferman nog misten, begonnen steeds minder fraai te roeien en toen Njord, nog volkomen frisch, 'n stevigen eindspurt inzette, werd het verschil tenslotte nog vier lengten. Njord's fraaie tijd was 15 min. 37 sec, waarmee de Leidenaren precies twaalf seconden binnen het eveneens op Njord's naam staande baanrecord waren gebleven, maar.... bij den Telegraafbeker worden recordverbeteringen in de heats niet officieel erkend. Daarmee was voor Laga, dat vier achtereenvolgende jaren gewonnen had, de kans verkeken om in haar lustrumjaar ook 'n lustrumzege in den strijd om den Telegraafbeker te behalen.
Het waren dus de Leidsche en Utrechtsche studenten, die elkaar Woensdagavond in de finale bekampten, nadat de eerste avond weinig interessants had opgeleverd voor dat deel der toeschouwers, dat zich bij de Amstelbrug had geposteerd en dus de heats alleen zagen op 'n moment dat ze al lang beslist waren. Njord had ook nu weer de gunstige boei (aan de Weesperzijde), wat op deze bochtige baan 'n groot voordeel is. Triton, vorig jaar na 'n zeldzaam spannende finale met anderhalve meter door Laga geslagen, kwam met haar mixture uit verschillende ploegen uit tegen Njord's jonge acht B. uit de wedstrijden van de Koninklijke.
Er stond nu wat meer wind, waardoor het Amstelwater woeliger was dan den eersten avond. Triton, dat in onze roeihistorie zelden of nooit 'n acht gewonnen heeft, sloeg dadelijk na den start 'n hooger tempo dan de Leidenaren, die zoo spoedig mogelijk overgingen naar dezelfde rustige 27 slagen per minuut van den Dinsdag. Triton's baantempo was 30.
De eene lengte verschil, die Njord door het boeiverschil bij den start gekregen had, bleet voorloopig vrijwel gehandhaafd; de tactische Sie loerde af en toe eens naar hetgeen zijn tegenstanders van plan waren, maar in den langen slag der Leidenaren kwam geen verandering. Halverwege de baan schoof de Leidsche giek langzaam naar voren, Triton verzwakte iets en het rustige werk van Njord bracht bij de nieuwe Berlagebrug het verschil op anderhalve lengte. Uit de volgauto's, waar de roeienthousiasten van alle kanten uitpuilen, weerklinken daverende aanmoedigingskreten: de roodgejaste Lagaroeiers combineeren zich met de Leidsche suppor-
Karel Oudshoorn
AUTOMOBIELHERSTELPLAATS RIJWIELEN en MOTOREN
HEEMSTEDE Haemstcdclaan, Telefoon 28431