tusschen de nummers weel Triton eil Willem III te houden.
Er waren nog meer onaangename dingen. Zoo deed zich het merkwaardige geval voor, dat in een der heats van de jonge skif A de beide deelnemers, Bartlema (Nereus) en Vredevoort (Amstel) werden gedisqualificeerd, doordat ze een verkeerd piket genomen hadden. De skiffeurs zelf waren van meening, dat ze niet anders hadden kunnen doen, daar de weg door booten versperd was.
De tweede dag.
Op den tweeden dag werden de wedstrijden niet bepaald door het weer begunstigd. De regen, die aanvankelijk met eentonige regelmatigheid viel, ging tegen het uur, dat de dames in het strijdperk kwamen, zelfs in een slagregen over.
We kregen eerst een tweetal heats voor de oude vier, doch we hebben er wel lang op moeten wachten. Wel bleef -de baan geruimen tijd door motorbooten en wat dies meer zij versperd. Meer dan een half uur ging verloren, voordat de starter het sein van vertrek kon geven.
De aandacht concentreerde zich hoofdzakelijk op den strijd tusschen Njord en Laga. Njord hield er wel een wat te langzaam tempo in. Toen men tegen het eind ging versnellen, was het blijkbaar te laat. Laga won dan ook met een volle lengte.
In de tweede heat startte de winnaar van de Varsity tegen de Laak. Dat werd een nederlaag voor Nereus, die met duidelijk verschil de meerderheid van de Laak moest erkennen.
Het optreden van v. d. Scheer als senior in het skiffnummer was geen succes. Hij roeit niet kwaad, doch z'n snelheid is onvoldoende. In ieder geval is hij beter schaatsenrijder dan skiffeur. Boerma, onze kampioen, won z'n voorwedstrijd onbedreigd.
Freytag van de Hoop gaf het in dit nummer tegen Timmerman van het Spaarne weer eens op.
Zes jonge achten waren ingeschreven voor het B-nummer, waarvan Triton, Spaarne en Nereus in de voorwedstrijden afvielen.
Heatwinnaars waren Laga, dat van Argo en Triton won, en Njord, dat een goede ploeg bleek te zijn, die germkkelijk de meerdere bleef van Nereus. Voor Nereus was het sneu dat het slechts met l/s sec. verschil voor Argo als snelste tweede moest onderdoen.
Voor de pauze kreeg men nog 2 heats voor jonge vier A, waarbij Nereus van Triton en Laga van de Schie won. Triton kwam als snelste tweede in den eindstrijd.
Vrijdagmiddag kregen we de eerste beslissingswedstrijden, wat de heerennummers betreft niet minder dan 8 m getal. De eerste beslissing was die vcor de Overnaadsche Twee. Dat is reeds dadelijk een aardige strijd geworden, waarin alle drie de ploegen, Amstel, Nereus en de Laak om beurten de leiding gehad hebben. 'Nereus kwam het laatst voor en bleef voor, niettegenstaande Amstel met een krachtigen eindspurt de Amsterdammers kort voor het einde een oogenblik in gevaar bracht. De laatste loodjes wogen echter voor de blauwen te zwaar, zoodat Nereus de eeiste overwinning kon bceken.
De vier zander stuurman bracht de Laak de eerste oveiwinning. Een goeds ploeg, die een welverdiend succes boekte en d e met voortgezette oefening nog betere tijden zal kunnen maken.
De Jonge Twee'A tusschen Triton, Laga en deHoop hebben we niet kunnen zien, daar de kamprechter, na den geheelen morgen telkens meer dan een half uur te laat het startsein gegeven te hebben, nu plotseling haast kreeg Laga behaalde in dit nummer de overwinning.
Des avonds kreeg men eerst de beslissing voor de jonge vier B, wat de tweede overwinning van Laga werd. De Delftsche juniores roeide verdienstelijk en toonden zich daardoor veel sterker dan de D.T.R.V. en Dordt.
De beslissing van de overnaadsche skif was een mislukking, daar Boersma van de Amstel een verkeerd piket nam, daardoor Oosterhuis van de Laak toucheerde en derhalve uitgesloten werd. De Laak werd derhalve winnaar.
De eindstrijd voor de overnaadsche vier werd een duel tusschen de Laak en Argo, daar de cadetten door het breken van een dol uitgeschakeld werden. Het werd een vinnige strijd, waarin de Laak de tweede overwinning behaalde.
De jonge acht A bracht Njord de eenige overwinning van den dag. De jonge ploeg der Leidenaars mag er wezen. Het tempo was niet hoog, maar men roeide met een langen, rustigen slag. Triton bleef eenige lengten achter en Argo, speelde geen rol.
Tot slot kregen we een paar fraaie heats voor de oude acht. De race tusschen Maas, Triton en Laga zal men niet licnt vergeten. Dat was spanning tot het einde. Aanvankelijk leek de Maas kansloos, doch in de laatste 500 Meter kwam de Maas geweldig opzetten. Het tempo werd zoo snel, dat Laga spoedig werd uitgeschakeld. Tusschen de Maas en Tricon werd het een moordende strijd, die op de laatste 2Q Meter met een meter verschil in het voordeel van de Rotterdammers werd beslist.
Zaterdag.
Op den laatsten dag heeft het weer eindelijk zijn volle medewerking verleend. Een stralend zonnetje bracht kleur en vroolijkheid. De regenjassen werden opgeborgen. Langs den kant, op de fraai gepavoiseerde jachten en op het feestterrein bij Griethuyzer, waar men des middags als haringen in een ton gepakt zat, was het een schittering van kleuren, waarbij, het felle rood van Laga den boventoon voerde.
Zooveel volk langs den kant hebben we in jaren bij Hollandia niet gezien. Gelukkig werkte de politie in alle opzichten mee om het verkeer te regelen, wat in vroeger jaren wel eens heel lastig bleek in verband met het feit, dat er eigenlijk twee verschillende gemeenten bij betrokken waren. Overigens hebben we de handigheid van den chauffeur van de pers-auto bewonderd.
(Zie vervolg op de laatste pag.)
VARSITY 1931
Het Hoofdnummer gewonnen in materiaal van
A. J. HES
BOOTBOUWER
BERGS CHEN HOEK
De damesploegen óp Hollandia
Alphen, Vrijdagmiddag half twee: een grauwe dikke lucht en weldra valt de regen bij stroomen. Dit kan de jury evenwel niét afschrikken en de dames Marrès-Grasé en Hudig-Turk nemen met Dr. Mieremet de leiding op zich van de wedstrijden. Allereerst de jonge vieren. Onder de zeven ploegen komt „Dordt" als eerste uit de strijd.
De Jury is doorweekt — de Pers druipt.... Dan volgen de overnaadsche sciffs (Jun.).
Allengs klaart 't weer op en het terras van 's Molenaarsbrug stroomt weer vol, nu niet met regen maar met een enthousiast, veelkleurig, rumoerig publiek! Nooit was er op de
Stijl-roeien vierriems gieken Juniores: ie afd.: Viking, Vliet en Maas. eerste twee dagen van Hollandia zoo'n groote belangstelling. Na 't begin van de derde heat der sciffs kreeg de Jury-boot het te kwaad. De emoties waren te groot geweest.... een amechtige snik en hulpeloos dobberde de jury rond.... Onmiddellijk werd een vlet ter vervanging uitgezonden. De eindbeslissing in sciff valt ten gunste van „de Hoop".
Om half zes werd de eerste heat van de achten verroeid tusschen Nereus en 't Spaarne, onder de bepalingen van het proef-reglement van de Ned. Roeibond, een snelheidswedstrijd met stijlpunten. (Ons inziens eigenlijk beter een stijl-wedstrijd met snelheidspunten te noemen; maar laten we voorbarigheid mijden). De „Nereus"-ploeg was het beste weg, roeide met rustigen, langen slag en won deze heat. Deze sportieve race oogstte geweldige bijval. Zaterdag is de eindstrijd, „Nereus" krijgt dan „de Vliet" tegen zich.
Het was uit den aard der zaak spannend, deze race, voor het publiek, maar voor de eindstrijd zijn de verwachtingen hooger. Ongetwijfeld zal de toekomst van het dames-roeien deze richting uitgaan.
Als we nu eens 't vlot tf gewerkte programma van de dames-nummers op Vrijdag in 't algemeen beschouwen, dan is er heel duidelijk een kentering in de goede richting te bespeuren, 't Futlooze tt';l-drijven kan ;ls afgedaan beschouwd worden. Over 't geheel is het. peil van 't dames-roeien beslist hooger dan verleden jaar (helaas van de Heeren niet — ai — daar gaan we buiten ons boekje. Pardon messieurs.. !)
Maar we zijn er nog niet. Het is een merkwaardig verschijnsel dat onder de toeschouwers de oudere roeiers en roeisters volkomen met de beslissing van de jury bleken in te stemmen, terwijl een zeer aanzienlijk deel van de jonge roeiers en roeisters van een geheel andere smiak Was. Dat geeft te denken, immers aan de jeugd is de toekomst, en 't wil ons voorkomen dat de strijd niet opgelost is, veeleer pas goed begint. Drie jaren geleden had de start plaats, aan beide zijden met vurig enthousiasme begonnen; hardnekkig bleven partijen hangen, want een race zal 't worden en spanning zal er blijven hoe lang de baan ook moge vallen!
Aan het Hollandia-Bestuur, dr. Fokker vooraan, een eere-saluut voor de buitengewoon vlotte wijze, waarop men het dames-roeien begunstigt!
Tenslotte nog enkele opmerkingen over de verschillende ploegen.