861
NIEUWE UITVINDING.
PHILIPS-INDIË-AMERIKA en EUROPA met ÉÉNKNOPS radiotoestel, zonder honigraatspoelen, te ontvangen.
Complete installatie f 135.50.
L. FILIPSON,
CORN. SCHUYTSTRAAT 39.
Electr. & Werkt. Ing.
TEL. 20452
Over den Selectiewedstrijd
Wat is het leven van een sportjournalist toch afwisselend.... en gezond!
Den eenen dag woont hij de opening van het cricketseizoen bij, gevolgd door een bezoek aan Duindigt, en den volgenden dag geniet hij van de wonderschoone Veluwe, die zoo rijk is aan velerlei variaties. Waarbij niet ver geten dient te worden, dat hij tevens meet bewonderen de wilskracht van den wegrenner, die in zijn eentje 177 K.M. moet afleggen om, indien hij een mooien tijd heeft gemaakt, in aanmerking te komen voor het viertal, dat Nederland op de Olympische Spelen zal vertegenwoordigen.
—□—
Met collega Joris v. d. Bergh namen wij den D-trein van half zeven en hadden onderweg gelegenheid Nederland op z'n breedst en in den morgenstond op z'n mooist te zien.
Even vcor tienen waren we bij het Arnhemsche Openluchtmuseum, waar de vriendelijke pachter van „De Waterberg", de heer Primus, met zijn staf van helpers, bezig was 71 renners van mondvoorraad te voorzien, welke straks zou moeten dienen om hun de noodige kracht te geven bij hun moeilijke en zware taak.
Hoeveel van hen, zoo dachten wij, zouden de geheele 177 K.M. aftrappen?
Daar zagen we vier renners hun ontbijt gebruiken: biefstukken mei aardappelen. Anderen verorberden de noodige zacht gekookte eitjes en weer verder vergenoegde een zich met wat bananen en thee tot zich te nemen. Allen waren vol hoop en overtuigd te zullen slagen. Aan lekke bandjes, gebroken kettingen of verloren pedalen dachten zij maar niet. Waarom ook? Waarom zouden zij juist pech moeten hebben?
—□—
Om twee minuten over tienen vertrok de eerste, van Aurich uit Amsterdam. En 140 minuten later zei
op de Veluwe en nog wat.
Hirschmann voor 't laatst: „af!" Want om de twee minuten werd een renner gestart, terwijl1 men gedurende het geheele traject op minstens 25 M. afstand van elkaar moest blijven. Het was dus verboden elkaar te „trekken", op straffe van disqualificatie. Dat men het toch- deed en niet naar onze waarschuwing luisterde dit na te laten, is onbegrijpelijk. .Na den wedstrijd had Schaft uit Zaandam, een dier groote zondaars, maar een renner met een rustigen rit en een groote toekomst, er wel spijt van. Als hij wordt gedisqualificeerd in den uitslag, dan heeft hij den volgenden keer gelegenheid te toonen, dat hij geen wieltje heeft te nemen.
De heer A. Frank uit Arnhem was zoo bereidwillig ons den heelen dag in zijn auto mee te nemen, waardoor wij in de gelegenheid waren te zien wat wij wilden.
We hebben nu voor 't eerst een dergelijken wedstrijd meegemaakt en zijn, nadat wij reeds tal van wegwedstrij den van nabij hebben kunnen volgen, tot de conclusie gekomen, dat zoo'n selectiewedstrijd veel en veel moeilijker is dan een gewonen wegwedstrijd. Er wordt ontzettend veel meer van den renner gevergd, dan anders. Alles moet hij in zijn eentje opknappen. Net één keer kan hij eens uitblazen, want hij heeft er voor te zorgen een goeden tijd te maken. Af en toe ziet hij eens een renner op 2 K.M. afstand vóór zich en ja, dan heeft hij een prikkel om zich extra in te spannen en den ander in te halen.
Menigmaal zagen wij renners met een vaartje van ruim 40 K.M. hun moeizamen tocht vervolgen tegen den sterken wind. En als je dan ziet dat ze nog maar 50 K.M. moeten afleggen en er is er één bij, die een inzinking krijgt en al zijn hoop binnen enkele seconden ziet vervlegen, dan krijg je medelijden en je zou hem wel de noodige kracht in zijn body willen spui¬
ten cm er nog van te maken wat er van te maken valt.
Een gewone wegwedstrijd is echter r.ardiger cm te zien. Hij biedt meer v'roolijkheid, geeft meer leven aan het geheel en houdt den kijker meer in spanning. Men zie maar eens, wanneer zoo'n groep reners bijeen is en er plotseling een tusschen uittrekt. Onmiddellijk volgen de anderen, de sterkeren, en zetten den vluchteling na. De minder sterkeren blijven dan eerst 5 meter achter, dan 10, 20, 40 en 50 meter. En als het „wegloopen" voortduurt, dan zakken zij nog meer af om tenslotte maar af te stappen en aan den kant van den weg even uit te blazen.
Bij een Olympischen wedstrijd is het. geheel anders, dan komt alles op eigeh kracht aan. Hij wint, die physiek de sterkere is.
Slechts een derde deel van de renners heeft tweemaal'het" volgende traject gereden: Openluchtmuseum, Beekbergen, Ugchelen, Hoenderlo, Otterlo, Harskamp, Barneveld en terug via de Valk naar Otterlo en het Openluchtmuseum. Slechts 26 zijn geslaagd, van wie Braspenning den besten tijd had gemaakt: 5 uur 44 minuten en 31 seconden. Eengelberd eindigde no. 10, maar was de snelste nieuweling, die den afstand aflegde in 6 uur 17 min. 33 sec. Braspenning heeft dus gemiddeld een 31 K.M. per uur afgelegd. Een schitterende prestatie, waarvoor onze hulde. Van Oers deed er 11 minuten langer over dan Braspenning en Lichthart weer 5 minuten langer dan van Oers.
—□—
Toen wij de laatste 25 K.M. moesten afleggen, liet de heer Frank zien, hoe hij ons in den snelsten tijd naaiden finish kon brengen. In het rechte eind, dat door geen sterveling bereden of beloopen werd, suisde de wagen met een snelheid van ruim 100 K.M. het frissche voorjaarsgroen voorbij, en binnen het kwartier waren wij „thuis". .
Over de tranen van Joris v. d. Bergh *) en over zijn schrijnende wangen zullen we maar niet schrijven.
't Behoorde bij de variatie in ons beroep!
J. H. BERGMEIJER.
*) Berouw over vroegere zonden? A. S.
Provincial Insurance Company Limited
Heerengracht 554 :: AMSTERDAM Telefoon 34118 en 37573 - Na 18 uur 28833
Verzekering van Automobielen en Ongevallen - Vraagt onze concurreerende tarieven
Agenten in elke plaats gevraagd