J^ÖeMe {/ie „de t?\)>p O vtens

735

Vraagt ALSEM'S

echt Hollsndsche oude Jenever

de fabrikant J. P. ALSEM

Opgericht anno 1900

Locsduinscheweg P91-893

DEN HAAG TEL. 31959 Wij vestigen Uw aandacht op onze speciale hoogfijne Voorburg

Lunchroom „de Bijenkorf"

Wagenstraat 45 - DEN HAAG KOUDE- en WARME SCHOTELS U kunt niet beter, wel duurder

Niet te verwarren met het Warenhuis „de Bijenkorf"

IMPORT — EXPORT — EXPORT van alle Buitenlandsche Kaas.

Vraagt bij uw winkelier HET FIJNSTE

0™uyèernethKaars } MVÜ: ,,A L P E N P E R L E" in doosjes van 6 portiën van mijn huis

MAüERHOF[RSöHNEHo.{T^b^n

a * „„„r Hnllnnd pn Knlnniën

C. N. BOERING - AMSTERDAM

J.

damsch gemeentebestuur wethouder Ketelaar en als vertegenwoordiger van het 'Haarlemsen gemeentebestuur de heer Warnier.

Ook zagen we in de zaal aanwezig de heeren Hoogland (gem. insp. lager ond.), van Schagen (gem. insp. lich opv.), van Ekeren (secr. K.N.G.V.) en Kooistra als vertegenwoordiger van het schoolparlement. Het spreekt haast wel van zelf, dat ook het eerelid Jan v. d. Boom, met applaus begroet, de vergadering bijwoonde.

—□—

VOORZITTER LUITING SPREEKT.

Voorzitter Luiting wees er in zijn rede op, dat de lich. opv. in den loop der tijden zooveel teleurstellingen ondervonden heeft, dat, aldus spr., de kans zeker niet is uitgesloten, dat de leeraren in de lich. opv. 'n overigens zeer begrijpelijke depressie bemerken. Nog steeds duurt de opschorting voort van het Kon. besluit inzake de lich. ontwikkeling van de schooljeugd; bezuiniging leidde daar toe, maar het schijnt, dat het departement van financiën nimmer reden voelt om ook maar iets ten koste te leggen aan de lich. ontwikkeling. Op 't platteland zijn er nog vele gemeentebesturen, die de school alleen beschouwen als 'n inrichting om te leeren zonder dat men acht geeft op prof. Casimir's woorden „Het kind moet worden opgevoed naar lichaam en geest als één ondeelbaar geheel." Ook ziet men nog niet overal in, dat, zooals alles, ook de school verandert; in Nederland huldigt men nog ouderwetsche opvattingen en niet valt te ontkennen, dat Nederland achterlijk is.

In Duitschland ijvert men voor 'n dagelijksch uur voor lichamel. ontwikkeling; zóó ver zijn we nog lang niet,

maar 'n lichtpunt is 't geluk- J , ,

kig, dat er in Kamer, Staten "

en gemeenteraden stemmen opgaan om het aantal uren, dat per week besteed wordt aan lich. opv., uit te breiden. Amsterdamss gemeentebestuur is 'n gelukkig voorbeeld van 'n bestuur met ruimere, moderne, opvattingen op het gebied van de lich. opvoeding op de scholen.

'n Belangrijke kwestie is ook de wettelijke bepaling om in 1936 den klasse-onderwijzer tevens te belasten met de lich. opvoeding. In theorie moge dit mooi schijnen, maar in practijk acht spr. deze bepaling 'n lapmiddel, waaraan men de leerlingen niet mag wagen. Onaangenaam is het, dat sommigen meenen, dat de leeraren in de lich. opv. als belanghebbenden bij deze kwestie niet in staat zouden zijn om de zaak zuiver te beschouwen.

Met onderlinge waardeering, krachtig werken en voortdurende toewijding zal de zaak der lichamelijke opvoeding vooruitgebracht worden totdat ze tenslotte de waardeering zal verkrijgen, die ze verdient.

BEWOGEN IN DADEN!

J. H. LUITING, voorzitter van de Ver. van Leeraren en Ond. in de Lich. Opv. in Nederland.

Dinsdagmiddag j.1. hadden onder zeer groote belangstelling van de zijde der gymnastiekleraren en meerdere autoriteiten in het Vossiusgymnasium twee openbare lessen plaats, welke gegeven werden door de heeren Rob en Schmitt.

Gaf L. Rob een les met leerlingen der Midd. School, J. H. A. G. Schmidt vergastte de aanwezigen op twee lessen „kleinkinderturnen".

De heer Rob had zijn les gebaseerd op datgene, wat hij m het buitenland, speciaal Oos¬

tenrijk, aan kennis neeir opgedaan. Rob gaf heerlijk, frisch jongenswerk en zeer duidelijk zagen we in zijn arbeid terug de gezonde natuurlijke opvattingen van Dr. Gaalhofer en Prof. Slama.

Schmidt liet op de hem eigen sympathieke wijze zien, hoe men ook op zeer jeugdigen leeftijd reeds kan aanvangen met een doelbewuste lichamelijke opvoeding, zij het ook in spelenden, kinderlijken vorm.

Beide leeraren hebben meer dan duidelijk aangetoond, dat men, om goede resultaten te bereiken, zich heeft aan te passen bij het karakter en de geaardheid van het kind. Beiden hebben ons ook bewezen, uitnemende paedagogen te zijn en daarnaast over groote fantasie te beschikken, twee onontbeerlijke factoren voor de werkwijze dezer leeraren.

Het vak lichaamsoefeningin handen van dergelijke paedagogen moet en zal de belangstelling krijgen van autoriteiten, omdat dit onderwijs, zóó gegeven, deel moet uitmaken van de algeheele opvoeding'.

Na afloop der demonstraties hield de heer W. Boer uit den Haag nog een causerie over houdingsgymnastiek; hij bracht op duidelijke, overzichtelijke wijze naar voren i.-j. ..„vcnl-n'! tusschen het be-

„„ —- 0.rip h0Udingsgymnastiek van vroeger en dat der nieuwere" stelsels Boer drong er bij zijn collega's op aan een open oog te hebben voor het vele toede dat de nieuwere opvattingen ons in dezen brengen

en reeds gebracht hebben.

„DE REVUE" EN DE L.0.

Tot zoover enkele kolommen copy over deze tweedaagsche bijeenkomst der Vereeniging-met-den-onuitsprekelijken-naam en het mooie doel! Wij zullen een volgend jaar tevoren en daarna nog heel wat meer aandacht aan een en ander wijden. En in afwachting da arvan hopen wij eerlang plaatsruimte te reserveeren voor enkele belangrijke vraagstukken op het gebied der lichamelijke opvoeding: „De verhouding der leeraren l.o. en de sport", „De doctoraatskwestie", etc.