Dit nummer telt 24 pagina's. \

439

Auatin op de markt gebracht en er is dus gelegenheid genoeg geweest om dit merk te perfectioneeren. De zescylinder „Open Road" bewijst, dat de Austin Motor Co. Ltd. gebruik gema;' kt heeft van deze gelegenheid; de comfortabele en elegante touring car van 20—45 P.K. trekt o.a. de aandacht door de noviteit, dat de zijstukken wegklappen in de portieren. De Carlton, Windsor Saloon en Clifford houden eveneens den naam der Austin-fabrieken hoog, terwijl een kittig bestel wagentje een ander, maar in zijn soort zeker niet minder aantrekkelijk model van dit merk brengt. Het succes der Peugeots.

Peugeot is met recht trotsch op de onderscheiding de oudste automobielfabriek ter wereld te zijn: in het begin van de vorige eeuw was er bij Herimoncourt een staalgieterij, die later omgezet werd in een zagenfabriek, eigendom van de gebr. Peugeot. In 1843 werd een werktuigfabriek aangekocht, die zich in 1855 toelegde op de fabricatie van dunne baleinen voor de crinolines! In 1885 volgden de rijwielen in het zich steeds uitbreidende bedrijf en op 'n tentoonstel iing in 1889 demonstreerde de Peugeot-fabriek een soort driewieler met 'n stoommachine als voorlooper van de automobiel. Twee jaar later reeds legde een Peugeot-wagen met 'n benzinemotor een traject van 2500 K.M. af met 'n gemiddelde snelheid van 15 K.M. per uur en zoo ging men voorwaarts. In 1898 deed de eerste Peugeot in Nederland zijn entree; we gaven deze historische auto in ons vorig nummer en thans kan men uit vergelijking met de moderne Peugeotauto, die in 12 fabrieken geconstrueerd wordt, zien, hoe de automobiel vooruitgegaan is. De Peugeot van thans, de langverwachte zes-cylinider, is een pronkstuk van de Fransche automobielindustrie! Een prima schokbreker.

Op het gebied van schokbrekers heeft een Amerikaansche vinding, de Gabriel Snubber-ballon-soepel, hier te lande geïmporteerd door Mertens en Straet, op de K.A.I. veel belangstelling ondervonden en dat terecht,, want op 'n tentoonstelling als deze, waar het comfort voor den automobilist steeds meer naar voren komt, is een soepele veering een belangrijk

iets. De constructie van deze Gabriel Snubber-ballon-soepel kenmerkt zich door een speciale inrichting, waardoor de veering van 'den wagen geheel vrij blijft. Die gaat niet meer dan 4 a 5 centimeters op en neer om nochtans krachtig en op toenemende wijze in werking te komen zoodra een bult of kuil zijn reactie via het wiel van den gevoelen en daardoor het opgooien teweeg brengt. Waarom de Standard „er in" gaat!

De Standard, welk merk door de autohandel-Witmondt in Nederland vertegenwoordigd wordt, heeft in 1927 veel succes gehad met zijn zescylinder-wagens, die nu in twee uitvoeringen afgeleverd worden, te weten met drie of met vier versnellingen. Het vier-cylinder type is gehandhaafd, terwijl als lichte auto een 9 P.K. gelanceerd wordt, die eveneens op de R.A.I. te zien was.

Het is een nieuw type van de Standard, waarmee men op de R.A.I. heeft kunnen kennis maken: tot dusver zag

men 14 28 P.K. wagens, maar dit

nieuwe model met zijn vier-wielremmen en vier deuren wijst er op, dat de fabriek er op ingenieure wijze in geslaagd is om 'n wagen te construeeren, die 'n groote mate van comfort biedt en toch in de goedkoope prijsklasse behoort.

Dirk v. d. Mark en de „Marmon".

De groote onbekende" was de aanduiding, die Dirk v. d. Mark gegeven had aan het door hem vertegenwoordigde merk, doch in tegenstelling met den grooten onbekende uit de rechtzaal bleek deze niet moeilijk te vinden: de Marmon trok vanzelf al de aandacht evenals dit merk opvalt, wanneer men de sierlijke wagens op straat ziet rijden. Een tweetal modellen (de 78 en de 75) waren geëxposeerd, de 68 komt binnenkort. De Marmon 78 is een zware acht-cylmder met kopkleppen, 36 P.K. met 'n gewicht van 324 K.G.. Te memoreeren valt, dat elke keer als er gestart wordt, de cylinderkoppen en zuigers automatisch gesmeerd worden, De Marmon 75, een zes-cylmder, is iets orooter; hier trekken de kuifveeren de aandacht van den autokenner.

Men ziet het: al is de R.A.I. ook voorbij, toch is er op automobieigebied bij de voornaamste merken nog heel wat nieuws te vermelden!

Rund-, Kalfsen Varkensslachterij

FIRMA GEBR. VAN M VEER

Voorstraat 64 Tel. Int. 10620 UTRECHT

FIRMA J. H. KRUL Jr.

RWANDSTOFFENHANDEL

STATION OVERVEEN

Tel. Bloemendaal 22012 Tel. Overveen 11617

Restaurant Hildebrand "n^e^el1)

Maison de premier ordre. - Afternoon tea.

P. J. RICHTER

NIEUWENDIJK 18 - Tel. 44054 HIS MASTER'S VOICE COLUMBIA

Gramophoons en platen

Dans-Sport

v. HINTE

Prof. de Danse

Heiligenweg 26-28 - Tel. 31984 PRIVÉ-LESSEN

BANKETBAKKERIJ J. DE GRAAFF

Zeilstraat 31 - Telefoon 26928 AMSTERDAM

RUIME SORTEERING VAN KOEKJES - GEBAKJES CHOCOLADE ■ BONBONS ENZ.

L. J. HOOHENKERK

VERHUIZINGEN

EN

TRANSPORTEN

naar en van alle plaatsen

P.C. Hooftstraat 104 - Tel. 23229 - Amsterdam

N.V. Tot Uitvoering van Schilderwerken

v/HFirmaWed.M.P0S

Directeur: R. QRAATSMA Linnaeusstraat 83 = Tel. 50919 AMSTERDAM

Auto-Bekleeders N. VAN RIJN

EN

W. KOUWENBERG

Kuiperstraat 124, Tel. 28268 AMSTERDAM

Overal plaatselijke agenten gevraagd.