436

DE REVUE DER SPORTEN.

Eerste HaagscSie Nash Verhuur

NASH AUTO'S TYPE 1928

Met of zonder Chauffeur - per uur - per dag Met Chauffeur zonder prijsverhooging Tarief ■ 3 GULOEN PER UUR 1 BENZINE IdlICI . 30 GULDEN PER DAG ƒ inbegreper Aanbevelend,

Tel. 14148

W. STRUIK, ZIEKEN 133

GEBR. TER WEE

AUTO-SCHILDERS

Spenal adres voor „DUCO" spuitwerk Overamstelst. 19, Tel. 51661 AMSTERDAM

AUTOBANDEN

laat men het beste REPAREEREN bij de

NEDERLANDSCHE VULCAWSEER-INRICHTINS

G. RIDDERS - AMSTERDAM

JAC. VAN LENNEPKADE 368,TEL25606

Reparateur voor Rijks- en Gem.-lnstellingen

„INTERONTECH"

Auto-Controle

Voorkomt reparaties, bedrijfsstilstand, winstderving, onaangenaamheden.

Adviseerende Onafhankele Ingenieurs. Rotterdam, Telef. 08320 Amsterdam, Telef. 52155

GARAGE ltl!1'ARVT1E-I>ÏUCinïNG VAN

Automobielen en Bootmototen

FRANS BROUNS

v. (Madestraat 480-482, Amsterdam, Tel. 25480

Eerste Ned. Vulcaniseer-Inrichting

FIRMA J. LETSCHERT & Go.

Tolstraat 92-94 - AMSTERDAM TELEFOON 23167

Kerkstraat 2 - HAARLEM TELEFOON 10492

Reparateurs voor:

N.V. Nederlandsche DunlppRubber en Banden-Maatschappij Gemeente- en Provinc. bedrijven Artillerie-inrichtingen Nederlandsche Posterijen

AL ONS WERK GESCHIEDT ONDER GARANTIE

vaderlijkheid te verzorgen, zich bij den aankoop ervan wel van de volgende bijzonderheden op de hoogte willen stellen:

Waar is de plaats van:

de benzinevulling,

de benzinekraan,

de olievulling,

de oliecontroleur,

de accu,

de lichtzekeringen, . het gereedschap en de cric, en .... de aanzetslinger.

I nstruct ie boekjes.

Natuurlijk worden in het, bij den wagen steeds behoorende, instructieboekje al deze punten uitvoerig omschreven en besproken, maar indien, zooals het vaak en vooral bij vele Fransche automobielfabrieken voorkomt, instructieboekjes nog bij den drukker zijn en dus niet met den wagen meegeleverd konden worden maar er volstaan is met een bon ervoor in de plaats te laten, is goede raad duur en men kan beter den autoimporteur of zijn personeel, dat zich met de aflevering belast, den indruk geven, dat zij met een lastigen, zeg zelfs met een vervelenden klant te doen hebben, dan het onzekere voor het zekere te nemen.

De waarde van instructieboekjes is ons overigens nooit zoo buitengewoon belangrijk voorgekomen. Er staat in hoe men met den wagen moet wegrijden b.v. en als eenige argument zouden we daarvoor aan kunnen voeren, dat de fabrieken dit hebben gedaan om een nog grooteren afzet van hun producten te krijgen. Iemand, die niet kon rijden en eens zou probeeren op de aangegeven gebruiksaanwijzing af te gaan, zou niet erg prettige ervaringen opdoen.

Vraagt den leverancier van uw auto vooral wat voor oliesoort uw motor, uw versnellingenbak en uw achterbrug noodig hebben en laat hij U inlichten door de benamingen: „vloeibaar", „half vloeibaar" of „dik" te gebruiken en wanneer hij begint te schermen met AA., BB., AB., A.C. of andere codewoorden legt U hem dan het zwijgen op. Immers deze verkortingen worden gebruikt b.v. bij de mobiloil maar er zijn nog veel andere, ook goede oliesoorten, die weer andere letters voor dezelfde namen, gebruiken. Dit kan moeilijkheden opleveren en vooral waar de juiste smering van uw wagen zoo'n belangrijke factor is, mag er voor U hieromtrent geen twijfel of onzekerheid bestaan.

De spanning der banden.

Informeer dan verder vooral zeer goed wat of de spanning van de banden moet zijn. Voor een groot gedeelte is comfortabel rijden afhankelijk van dit zoo op het oog misschien onbelangrijke punt. Het zuivere remmen, het goed op den weg en in de bochten liggen, de slijtage van de banden: alles hangt er mede samen.

Laat U vooral de werking — en de juiste werking — van het controlemetertje, dat bij den wagen en de uitrusting in de meeste gevallen behoort, demonstreeren en als U bemerkt dat de een of andere monteur of verkooper, die zich met de aflevering belast onzeker is of fantaseert, zooals veelvuldig voorkomt, neemt U

zich dan voor om even (ie bandenfirma op te bellen wier merk op uw wagen gemonteerd zit. Deze toch zal het zeer prettig vinden — en het is haar' directe belang — U in te lichten over de spanning van uw ballonbanden. Dit natuurlijk ook weer in geval er bij den wagen niet het boekje daaromtrent wordt bijgeleverd.

Een werkelijk juiste voorlichting kan U veel moeite en ... . kosten besparen.

De afstelling der 4-wielremmen.

Persoonlijk zouden we, indien we een nieuwen wagen in ontvangst gingen nemen, ons altijd overtuigen van de juiste of onjuiste afstelling van de remmen. Op vele fabrieken neemt men dit niet zoo nauw en laat men dit den importeur of tusschenhandelaar over. Indien deze weet — en al zijn personeel eveneens — hoe de afstelling- moet plaats vinden is er niets te vreezen. Het is daarom een kleine moeite om den importeur te vragen even den wagen op te krikken zoodat de vier wielen van den grond komen. Laat dan door een zijner menschen de voetrem intrappen totdat — en U moet zich de moeite geven dit zelf te constateeren — de voorwielen (ik neem nu aan dat niemand meer zoo onverstandig zal zijn, zich een wagen zonder 4-wielremmen te laten verkoopen) vast staan. Dan behooren de achterwielen zwaar te sleepen, d.w.z. met eenige moeite moet men die nog rond kunnen krijgen. Er bestaat omtrent dat afstellen van die remmen nog al te vaak een andere meening. Maar die meening is verkeerd en vele automonteurs zouden op deze wijze aansprakelijk te stellen zijn voor ongelukken veroorzaakt door bestuurders met automobielen waarvan de remmen verkeerd waren afgesteld.

Laat U niet — maar dan ook nooit! — door z.g. technici vertellen, dat de afstelling andersom moet zijn en dat anders dan met behulp van twee cricks, dus met de 4 wielen van den grond, een juiste afstelling kan plaats vinden.

Er zijn ongetwijfeld nog meerdere punten, waarvan U zich bij den aankoop van uw nieuwe auto op de hoogte zult moeten stellen maar U zult vol komen begrijpen, dat het veel belangrijker is te weten of de remmen van uw nieuwen wagen wel deugdelijk zijn dan waar b.v. het motor- en het chassisnummer ingeslagen zijn of hoe de zij gordijnen van uw torpedo op de juiste wijze bevestigd moeten worden en of ze er wel allemaal zijn en als ze er zijn, of zij ook wel deugdelijk sluiten en beantwoorden aan het doel om uw wagen tochtvrij te houden.

Zoo zijn er nog tientallen zaken die U zeker belang in zullen boezemen, maar voor onze lezers, die in de eerstvolgende dagen hun nieuwe autotje van de R.A.I. in gebruik gaan nemen, moeten we toch nog deze kleine waarschuwing doen volgen:

Vergeet niet den eersten keer dat gij uit rijden gaat uw rijbewijs, uw nummerbewijs en Wegenbelastingkaart mee te nemen.

Er liggen, en vooral als U voor het eerst uit bent, veel voetangels en klemmen.

S. V. D.