Dit nummer telt 34 pagina's.

435

Waarop de „eigenrijder" bij den aankoop van zijn nieuwen wagen behoort te letten

Beunhazen.

Onlangs gaven we een paar punten aan, waarmede de nieuwe automobilist rekening heeft te houden zelfs nog vóór dat hem zijn nieuwen wagen wordt afgeleverd, thans willen we trachten hem eenige wenken te geven, die welicht bij en na de aflevering van de auto van nut kunnen zijn.

Vooraf echter moeten we den autohandel in het algemeen vragen toch vooral niet te denken, dat we een soort campagne tegen hen aan het op touw zetten zijn en toekomstige of tegenwoordige autobezitters tegen hen in het harnas willen jagen of ze — zoo gezegd — willen opstoken. Dit is geenszins het geval. De redactie van de Revue der Sporten echter wil alleen trachten haar lezers opmerkzaam te maken op toestanden, waardoor ook de bonafide automobielhandelaren alleen maar geschaad kunnen worden.

Zij zelf weten maar al te goed hoeveel afbreuk sommige lieden in dit bedrijf kunnen doen-aan het automobielvak in het algemeen.

Zij weten even goed als wij, dat er in dit vak nog zooveel geëxperimenteerd wordt, zooveel geprutst en geklungeld, en dat alles ten koste van den onwetenden automobieleigenaar.

Ook dit is weer een natuurlijk gevolg van het tijdperk, waarin zich het automobilisme en het automobielbedrijf in ons land nog bevindt. Nog te veel avonturiers, leegloopers en beunhazen hebben in dit bedrijf een onderdak probeeren te vinden.

Volkomen ongeschoolde krachten hebben zich, gewapend met hamers, engelsche sleutels en veelal beitels en andere voor de automobieltechniek minder aanbevelenswaardige instrumenten het air gegeven deskundig op dit gebied te zijn, hebben reparaties en veranderingen aan automobielen op zich genomen, waarvan zij zelve niet eens wisten wat het resultaat wel zou zijn. En velen zijn daar het slachtoffer van geworden en hebben betaald, betaald en betaald zonder voor hun auto de minste baat bij deze mensehen te hebben gevonden.

Is het te verwonderen, dat er zoovelen een weinig sceptisch jegens autohandelaren en reparateurs gestemd zijn en dat de goede ook dezen keer weer over één kam met de kwaden worden geschoren, hetgeen hun zeker geen voordeel heeft gebracht.

Het is even belachelijk als betreurenswaardig om zelfs nu nog wel eens — want zoo vlug komen we van dat euvel heusch niet af — z.g. automobieltechnici met betrekking tot motoren b.v. onzin te hooren uitkramen, die werkelijk kant noch wal raakt.

,De diagnoses, die dan door zulke experts zoo maar goedsmoeds in het leven worden geroepen zijn werkelijk soms wars van elk logisch denken of eenige theorie en het behoeft zeker geen betoog, dat daarop gebaseerde practijken een werking als resultaat te voorschijn roepen, die allesbehalve heilzaam voor de betreffende kwaal kan zijn.

„Kleine" vergissingen.

Carburateur-moeilijkheden worden dan gevoegelijk verward met die, ontstaan door een onjuiste werking van den magneet, en omgekeerd natuurlijk, en meer dan eens komt het voor, dat fouten b.v. gemaakt bij het te zwaar afstellen van remmen gezocht worden in waterpompen en verstopte radiateurs.

Er wordt in zoo'n geval dan gedemonteerd, gecontroleerd, desnoods nog gereviseerd en weer gemonteerd, zooals dan later op de kunstig samengestelde rekeningen terug wordt gevonden, maar dat alles ware overbodig geweest indien werkelijk een vakman, iemand die ook deskundig i s, zich ermee had bemoeid.

Dat er zoodoende een slordig centje van den eenen zak in den anderen is gegaan behoeven we toch zeker niet aan te toonen.

Maar het wordt gelukkig spoedig' anders.

In sommige steden is op de ambachtscholen het automobielvak al in het lesrooster opgenomen en zoo krijgen we binnen eenige jaren misschien goed geschoolde en vooral theoretisch goed onderlegde krachten, die hun weg zonder eenigen twijfel kunnen vinden.

Aan goed personeel is in het autovak zeer veel gebrek.

De aflevering.

Als de eigenrijder, gewapend met den buidel geld, die noodig is om in het bezit van den nieuwen wagen te komen, bij den importeur of handelaar komt en daar de koopsom heeft voldaan is het niet verstandig te noemen om, als men hem daar heeft gewezen hoe de versnellingen liggen b.v., dan maar op goed geluk te gaan toeren om dan later voor puzzles en raadselen te komen staan.

Het is nog niet zoo lang geleden, dat we spraken van den automobilist, die na een paar maanden niet wist waar zijn aanzetslinger geborgen was, maar zulke gevallen komen meer voor.

We zouden allen, die voor de eerste maal een auto in ontvangst gaan nemen en die zich hebben voorgenomen om clit kostbare kleinood met eenige

» „Tfoa.B.tf". 4f\. OVERTOOM 329-335

A** l et m m-*

IIII1TEL 28401-284021111

Automobielbekleeders

STRIK EN BLEEKER

Kerkstraat 105 - AMSTERDAM

TELEFOON 36701

G.WAID hi Kokstr. 197

fe-MiAAGPi SHHFVFNINGFM

ASHTON

!F?ij handschoenen f 6.50

A. P. DE GRAAFF

KONINGINNEWEG 48 - TEL. 107*8

Luxe Auto-Verhuurinrichting

15 en 20 cent per K.M.

Vakkundige Reparatie-inrichting GARAGE KOORSTRUT 1 - HAARLEM

Willem Smit Hzn

Agent. 8. Comm. in de Rijw. S. Aulom. Industrie

Spuistr. 260 Amsterdam Teief. 31201

LECKIE

SPRING SEATSADDLE